Side 1 af 2
Kølervæsketemperatur
: 25. marts 2024 04:40
af SteenKolding
Halløjsa
Efter 7 km kørsel på min Sym Citycom 300i er temeraturmåleren stadig tæt på "helt kold". Se billede. Er det normalt?
Vejret er selvfølgelig tæt på 2 grader, men jeg mistænker en defekt termostat. Scooteren er alligevel fra 2011.
Men jeg prøvede at fjerne noget kølervæske for at se om jeg (kortvarigt) kunne provokere temperaturen op, og der viste måleren "meget varm" så det er muligvis ikke termostaten eller sensoren alligevel. Hvis den står i tomgang i 20 minutter kommer den ikke engang op på "40%" varme.
Re: Kølervæsketemperatur
: 25. marts 2024 14:12
af Landbo
SteenKolding skrev: ↑25. marts 2024 04:40
Halløjsa
Efter 7 km kørsel på min Sym Citycom 300i er temeraturmåleren stadig tæt på "helt kold". Se billede. Er det normalt?
Vejret er selvfølgelig tæt på 2 grader, men jeg mistænker en defekt termostat. Scooteren er alligevel fra 2011.
Men jeg prøvede at fjerne noget kølervæske for at se om jeg (kortvarigt) kunne provokere temperaturen op, og der viste måleren "meget varm" så det er muligvis ikke termostaten eller sensoren alligevel. Hvis den står i tomgang i 20 minutter kommer den ikke engang op på "40%" varme.
Hvis din termostat eller vandpumpe er defekt, vil køleren ret hurtigt "brække" sig ud af overtryksventilen når du er ude at trille. Sker det er det bare med at komme i hold og trække hjem, så du ikke gør cylinder, stempel og topstykke øg.
Jeg kunne let forestille mig at din Sym, med de varmegrader vi har lige nu er mere luftkølet end vandkølet. Stoler du ikke på hvad varmemåleren viser kan du skrue føleren ud og dyppe den i glas med opvarmet vand med forskellig temperaturer og derved kalibrere viseren.
Pøj pøj med kalibreringen, Leif.
Re: Kølervæsketemperatur
: 25. marts 2024 16:15
af scootergrisen
Har ikke erfaring med det.
Men ja det er vist termostaten der holder en mindre mængde af kølervæsken inde ved cylinderen så motoren hurtigere kan få optimal temperatur og så først begynder at åbne for termostaten når det er nødvendigt at sænke temperaturen.
Temperatursensoren sidder muligvis på den side af termostaten hvor kølervæsken er koldest.
Så måske det er derfor.
Altså måske måleren viser temperaturen for hele systemet når termostaten er åben og ikke kun den mindre mængde kølervæske der varmes op først når termostaten er lukket.
Re: Kølervæsketemperatur
: 26. marts 2024 18:36
af SteenKolding
Landbo skrev: ↑25. marts 2024 14:12]
Hvis din termostat eller vandpumpe er defekt, vil køleren ret hurtigt "brække" sig ud af overtryksventilen når du er ude at trille. Sker det er det bare med at komme i hold og trække hjem, så du ikke gør cylinder, stempel og topstykke øg.
Jeg kunne let forestille mig at din Sym, med de varmegrader vi har lige nu er mere luftkølet end vandkølet. Stoler du ikke på hvad varmemåleren viser kan du skrue føleren ud og dyppe den i glas med opvarmet vand med forskellig temperaturer og derved kalibrere viseren.
Pøj pøj med kalibreringen, Leif.
Jeg mistænker termostaten for at være åben hele tiden. Dvs at kølervæsken aldrig bliver ordentlig varm. Den vil vel kun "brække" sig hvis termostaten er lukket hele tiden?
Idéen med at teste føleren i varmt vand er god! Det vil jeg prøve.
Re: Kølervæsketemperatur
: 26. marts 2024 19:26
af Landbo
SteenKolding skrev: ↑26. marts 2024 18:36
Landbo skrev: ↑25. marts 2024 14:12]
Hvis din termostat eller vandpumpe er defekt, vil køleren ret hurtigt "brække" sig ud af overtryksventilen når du er ude at trille. Sker det er det bare med at komme i hold og trække hjem, så du ikke gør cylinder, stempel og topstykke øg.
Jeg kunne let forestille mig at din Sym, med de varmegrader vi har lige nu er mere luftkølet end vandkølet. Stoler du ikke på hvad varmemåleren viser kan du skrue føleren ud og dyppe den i glas med opvarmet vand med forskellig temperaturer og derved kalibrere viseren.
Pøj pøj med kalibreringen, Leif.
Jeg mistænker termostaten for at være åben hele tiden. Dvs at kølervæsken aldrig bliver ordentlig varm. Den vil vel kun "brække" sig hvis termostaten er lukket hele tiden?
Idéen med at teste føleren i varmt vand er god! Det vil jeg prøve.
Muligheden er naturligvis til stede at termostaten er defekt (står åben) men ........... Personligt ville jeg dog lige sætte nogle streger på meteret med føleren i varmt vand med forskellige temperaturer inden man investerer i en ny termostat, idet folk før er blevet overrasket hvor ringe meteret er kalibreret. I øvrigt ser man tit at temperaturføleren er monteret i selve termostathuset og ikke mellem udgangen på vandstrømmen fra motoren og termostathuset, så det ikke er vandtemperaturen i motoren man måler på men istedet for det vand der går ud til afkøling i køleren.
Hilsen Leif.
Re: Kølervæsketemperatur
: 26. marts 2024 21:14
af scootergrisen
Det lyder meget rigtigt at konstant åben termostat vil gøre at du oplever med langsom opvarmning end du åbenbart har oplevet tidligere.
Hvis termostaten ellers virkede kan du teste den i vandbad med termometer og så varme vandet op.
Du kunne eventuelt prøve det hvis du køber en ny termostat inden du sætter den i.
Ved cirka 70-80 °Celsius begynder termostaten at åbne sig.
Ved cirka 88-100 °Celsius er termostaten helt åben.
Re: Kølervæsketemperatur
: 27. marts 2024 21:45
af SteenKolding
scootergrisen skrev: ↑26. marts 2024 21:14
Det lyder meget rigtigt at konstant åben termostat vil gøre at du oplever med langsom opvarmning end du åbenbart har oplevet tidligere.
Hvis termostaten ellers virkede kan du teste den i vandbad med termometer og så varme vandet op.
Du kunne eventuelt prøve det hvis du køber en ny termostat inden du sætter den i.
Ved cirka 70-80 °Celsius begynder termostaten at åbne sig.
Ved cirka 88-100 °Celsius er termostaten helt åben.
Jeg har købt den for 4 måneder siden, så jeg ved ikke hvor varm den normalt bliver.
Problemet med at teste termostat er at al kølervæsken skal ud. Det er et værre svineri og omstændigt. Var ude og køre 30 km bykørsel i aften og måleren kom kun lige op på omkring 35%. Motorblokken var til gengæld MEGET varm. Kunne slet ikke holde en hånd på siden af svinghjulet, så varm var den. Igen Jeg ved ikke hvor varmt der er normalt på den her maskine.
Jeg må bide i det sure æble og tage termostat og sensor ud og teste det.
Ny termostat og sensor løber op i omkring 550 kr. hvis de skal skiftes.
Jeg tjekkede forresten om temp.måleren fungerer, og det gør den. Fremgangsmåde for at teste måleren stod i rep.manualen.
Et stykke pap foran køleren, som biler brugte om vinteren i gamle dage, kunne måske også kaste lys over sagen.
Re: Kølervæsketemperatur
: 28. marts 2024 12:15
af Landbo
SteenKolding skrev: ↑27. marts 2024 21:45
Jeg har købt den for 4 måneder siden, så jeg ved ikke hvor varm den normalt bliver.
Problemet med at teste termostat er at al kølervæsken skal ud. Det er et værre svineri og omstændigt. Var ude og køre 30 km bykørsel i aften og måleren kom kun lige op på omkring 35%. Motorblokken var til gengæld MEGET varm. Kunne slet ikke holde en hånd på siden af svinghjulet, så varm var den. Igen Jeg ved ikke hvor varmt der er normalt på den her maskine.
Jeg må bide i det sure æble og tage termostat og sensor ud og teste det.
Ny termostat og sensor løber op i omkring 550 kr. hvis de skal skiftes.
Jeg tjekkede forresten om temp.måleren fungerer, og det gør den. Fremgangsmåde for at teste måleren stod i rep.manualen.
Et stykke pap foran køleren, som biler brugte om vinteren i gamle dage, kunne måske også kaste lys over sagen.
Helt ærligt, dit kølersystem på motoren lyder rigtigt sundt når du kan køre 30 km uden den "brækker" sig (bliver for varm så væsken koger og undslipper i overtryksventilen). Om temperaturmåler en viser lidt forkert skal være usagt men at afdække køleren med pap i et forsøg på at fornemme om temperaturmåleren måske viser rigtigt vil jeg personligt sætte spørgsmål ved kunne lykkes, vent istedet til der bliver varmt i vejret og kør en længere tur. Der er naturligvis også muligheden med at dyppe føleren til meteret i kogende vand for at se hvad det viser.
At du kan mærke en rimelig høj temperatur på svinghjulet og omkring krumtaphuset er også helt normalt, da olien kan tåle at blive over 200 grader uden at nedbrydes. Varmen i olien kommer hovedsagelig fra bunden af stemplet som den afkøler.
Alt syntes helt normalt efter din uddybning og jeg ser ingen grund til at forsøge og jage spøgelser der alligevel ikke eksisterer.
Hilsen Leif.
Re: Kølervæsketemperatur
: 1. april 2024 08:54
af SteenKolding
Landbo skrev: ↑28. marts 2024 12:15
Helt ærligt, dit kølersystem på motoren lyder rigtigt sundt når du kan køre 30 km uden den "brækker" sig (bliver for varm så væsken koger og undslipper i overtryksventilen). Om temperaturmåler en viser lidt forkert skal være usagt men at afdække køleren med pap i et forsøg på at fornemme om temperaturmåleren måske viser rigtigt vil jeg personligt sætte spørgsmål ved kunne lykkes, vent istedet til der bliver varmt i vejret og kør en længere tur. Der er naturligvis også muligheden med at dyppe føleren til meteret i kogende vand for at se hvad det viser.
At du kan mærke en rimelig høj temperatur på svinghjulet og omkring krumtaphuset er også helt normalt, da olien kan tåle at blive over 200 grader uden at nedbrydes. Varmen i olien kommer hovedsagelig fra bunden af stemplet som den afkøler.
Alt syntes helt normalt efter din uddybning og jeg ser ingen grund til at forsøge og jage spøgelser der alligevel ikke eksisterer.
Hilsen Leif.
Hej Leif
Jeg er sådan set enig med dig i, at det hele sikkert er ok. Men... der er jo en grund til at temperaturmåleren viser for lavt. Dvs at der ER en fejl et sted. Og fejlsøgningen har indtil nu været at tjekke de letteste fejlkilder. Selve temperaturmåleren/viseren på instrumentbrættet giver udsving i hele måleområdet ved start (digital selvtest) og decideret test med kabel til måleren direkte på stel. Begge dele fik nålen til at stige, så den har i hvert fald ikke sat sig fast og jeg må derfor konkludere at den virker ok. Hvis vejret er for koldt prøvede jeg at afskærme køleren med pap. Det hjalp heller ikke. Og i tomgang stiger temperaturen heller ikke. Blæseren starter ikke. Så køleren lader også til at være ok.
Grunden til at temperaturen på måleren ikke stiger, er jo sandsynligvis en defekt sensor i motorblokken. Den koster 150 kr at udskifte. Og en defekt termostat kan måske også være årsagen, men kølevæsken skulle jo blive varm på et tidspunkt alligevel, selvom termostaten var åben hele tiden. Men de to sidstnævnte dele prøver jeg at afmontere i dag og lægge dem i tempereret vand og se hvad der sker. Termostaten koster desværre 400 kr.
Hvis jeg kører rundt i den tro, at køletemperaturen ligger på 35% (ikke grader), men at den i virkeligheden er MEGET varm, så kan jeg i værste tilfælde brænde toppakning eller motoren af.
Re: Kølervæsketemperatur
: 1. april 2024 11:09
af Landbo
SteenKolding skrev: ↑1. april 2024 08:54
Landbo skrev: ↑28. marts 2024 12:15
Helt ærligt, dit kølersystem på motoren lyder rigtigt sundt når du kan køre 30 km uden den "brækker" sig (bliver for varm så væsken koger og undslipper i overtryksventilen). Om temperaturmåler en viser lidt forkert skal være usagt men at afdække køleren med pap i et forsøg på at fornemme om temperaturmåleren måske viser rigtigt vil jeg personligt sætte spørgsmål ved kunne lykkes, vent istedet til der bliver varmt i vejret og kør en længere tur. Der er naturligvis også muligheden med at dyppe føleren til meteret i kogende vand for at se hvad det viser.
At du kan mærke en rimelig høj temperatur på svinghjulet og omkring krumtaphuset er også helt normalt, da olien kan tåle at blive over 200 grader uden at nedbrydes. Varmen i olien kommer hovedsagelig fra bunden af stemplet som den afkøler.
Alt syntes helt normalt efter din uddybning og jeg ser ingen grund til at forsøge og jage spøgelser der alligevel ikke eksisterer.
Hilsen Leif.
Hej Leif
Jeg er sådan set enig med dig i, at det hele sikkert er ok. Men... der er jo en grund til at temperaturmåleren viser for lavt. Dvs at der ER en fejl et sted. Og fejlsøgningen har indtil nu været at tjekke de letteste fejlkilder. Selve temperaturmåleren/viseren på instrumentbrættet giver udsving i hele måleområdet ved start (digital selvtest) og decideret test med kabel til måleren direkte på stel. Begge dele fik nålen til at stige, så den har i hvert fald ikke sat sig fast og jeg må derfor konkludere at den virker ok. Hvis vejret er for koldt prøvede jeg at afskærme køleren med pap. Det hjalp heller ikke. Og i tomgang stiger temperaturen heller ikke. Blæseren starter ikke. Så køleren lader også til at være ok.
Grunden til at temperaturen på måleren ikke stiger, er jo sandsynligvis en defekt sensor i motorblokken. Den koster 150 kr at udskifte. Og en defekt termostat kan måske også være årsagen, men kølevæsken skulle jo blive varm på et tidspunkt alligevel, selvom termostaten var åben hele tiden. Men de to sidstnævnte dele prøver jeg at afmontere i dag og lægge dem i tempereret vand og se hvad der sker. Termostaten koster desværre 400 kr.
Hvis jeg kører rundt i den tro, at køletemperaturen ligger på 35% (ikke grader), men at den i virkeligheden er MEGET varm, så kan jeg i værste tilfælde brænde toppakning eller motoren af.
Selvtesten er normalt kun en visual test på om selve instrumentet virker (kan give fuldt udslag) og ikke på om temperaturpropen virker korrekt. Propen er både billig og formodentlig nem at skifte ud når man bruger en finger til at stoppe lækken.
Du kan være ganske sikker på at hvis kølersystemet ikke "brækker" sig er der ingen steder i motoren/kølesystemet hvor vandet er opvarmet til over kogepunktet. Grunden til jeg kan sige det så bestemt er at vands volume stiger 1680 gange når det koger og omdannes til damp. Derfor har du ingen problemer med for høj temperatur i motoren.
Hilsen Leif.