Side 1 af 2
Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 5. juli 2011 17:15
af Gerner
Nu har jeg posted på diverse forumer, og har stadig ingen svar fået
Men her får i bare en quote, da det er dumt at skrive det hele om.
Nu kører min scooter endelig, som en drøm, efter megen sved og tåre, bogstaveligt talt!
Når, men her efter jeg skiftede cylinder fra TPP 50cc til Motorforce 50cc std. cylinder, så har den sagt nogen "klunk" engang i mellem, lidt ligesom der er en sten som flyver rundt enten i varioen eller taphuset. Det sjove er bare, at den kun kommer ved høje omdrejninger, og når den får gas, dvs. der ingen lyd(e) er, når jeg gasser fuldt op, og så giver slip.
Jeg har tjekket cylinderen om det var en stempel- eller låsering, men var det ikke. Jeg tjekkede varioen igennem, skiftede sågar rullerne tilbage til std. vægt, og så tjekkede jeg lige koblingen/remskiverne, og der var heller ingen synlige fejl.
Jeg skrev så med JPS i forgårs, og han nævnte noget om nålelejet, men kan det godt give spøjse lyde?
Kan desværre ikke optage lyden, da jeg bor i rækkehus, og min nabo sover.. Og så kommer lyden kun engang i mellem, så gassen skal holdes fuld inde i et stykke tid, før den kommer.
Spørg mig endelig hvis i ikke forstår.
Regards
Gerner
Mange tak
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 5. juli 2011 17:55
af Jps
Synes da jeg hjælper efter bedste evne
.
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 5. juli 2011 18:35
af Gerner
Er også meget glad for din hjælp
Vil bare gerne have nogle andres synsvinkel, men lige om 5min, så splitter jeg cylinderen fra hinanden og tjekker HELE krumtaphuset og cylinder
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 5. juli 2011 20:27
af Gerner
Når, var lige ude ved min scooter, og pillede cylinderen af, og fandt ud af, at den nederste pakning var knækket over, så den lå lidt sjovt et af stederne :S
Har nu skiftet pakning, og nu sidder den ordentligt, så skal lige ud at prøve køre den lige omlidt, så håber det har hjulpet
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 5. juli 2011 23:44
af Jps
Håber det så har hjulpet
.
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 5. juli 2011 23:54
af Jps
Jps skrev:Håber det så har hjulpet
.
Og det har det så ikke læste jeg i et andet forum.
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 6. juli 2011 11:27
af scootergrisen
Jeg ved ikke hvad det kan være men hvis du får lavet en lyd optagelse så ville det måske hjælpe.
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 6. juli 2011 12:13
af Gerner
scootergrisen skrev:Jeg ved ikke hvad det kan være men hvis du får lavet en lyd optagelse så ville det måske hjælpe.
Det er meget svært at optage det, da du ikke får den samme lyd på et kamera, som i virkeligheden. Du skal tænke på, at motoren kører med 8000+ omdrejninger, så den larmer rimeligt meget.
Jeg har dog været i gang i dag, og fandt ud af, at nålelejet i koblingen muligvis er gået, jeg synes i hvert fald jeg hørte nogle gnitren/raslen meget svagt, da jeg bare drejede koblingen rundt, med håndkraft. Jeg tror derfor, at når scooteren får fulde omdrejninger, forstærkes lyden så meget, at du tydeligt kan høre de småskidt der nu skulle være i lejet. Nu kommer det sjove bare, det bliver at skifte det, og så finde et sted, hvor de har sådan et leje..
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 6. juli 2011 12:40
af scootergrisen
Mit rulleleje ved koblingen er heller ikke så godt men ved ikke hvor man eventuelt kan købe løse lejer.
De fleste sælger sikkert kun en helt nu kobling med det hele.
Kan godt være det er svært at optage den rigtige lyd og specielt når den skal op i 8000 o/min før man kan høre det men tænkte så kunne du bevæge kameraet/optageren rundt omkring på motoren sådan at man måske kunne høre hvor lyden kom fra.
Hvis du kan tage variatorskjoldet af og køre motoren så kan det være du bedre kan høre om det er derinde fra rullelejet af.
Re: Har brug for hjælp til fejlfinding..
: 6. juli 2011 13:27
af Gerner
scootergrisen skrev:Mit rulleleje ved koblingen er heller ikke så godt men ved ikke hvor man eventuelt kan købe løse lejer.
De fleste sælger sikkert kun en helt nu kobling med det hele.
Kan godt være det er svært at optage den rigtige lyd og specielt når den skal op i 8000 o/min før man kan høre det men tænkte så kunne du bevæge kameraet/optageren rundt omkring på motoren sådan at man måske kunne høre hvor lyden kom fra.
Hvis du kan tage variatorskjoldet af og køre motoren så kan det være du bedre kan høre om det er derinde fra rullelejet af.
Jamen er sikker på lyden kommer fra variatoren, eller er 90% sikker, da jeg netop lige har tjekket hele cylinderen efter diverse fejl, og der er absolut ingen ting
Men det med at tage varioskjold af imens scooteren køre kan jeg godt, men kan det ikke skade at give gas, altså komme op på måske ½ gas, nu når man ikke har skjoldet på?