Legetøjs knallert Skymoto (Yingang) LM50
: 23. november 2023 17:46
Hej.
Så har jeg haft sådan en i godt en måned. Er købt i for stedet for en Harley Davidson/drømmebilen eller lign.
I mine unge dage havde vi en Honda CB72 (250 cc), og der var et ønske om noget lignende i mini udgave. For 55 år siden lavede Honda også en 125 cc, og den kunne være sjov at have.
Efter at have forsøgt at forstå parkeringsreglerne for motorcykler, så faldt valget i stedet på denne lille Skymoto LM 50 knallert. Ligner lidt den gamle Honda, og for mig er det ren nostalgi med 4 gear osv.
Er rigtig sjov at køre på, selvom gearskift er lidt bøvlet. Der er ikke meget motor at gøre godt med, så det bliver til rigtig mange gearskift i bytrafikken. Motoren er ikke glad for at trække under 4000 omdrejning/min,
så den er ikke helt nem at køre "pænt".
Jeg savner nu også twinsædet, jeg kan ikke rigtig få bagdelen langt nok tilbage (har lidt lange ben).
I tirsdag kørte jeg fra Herning til Jelling og retur, jeg manglede nogle elektronikdimser. Det blev til 2 x 55 km, hvor jeg frøs lidt mere end forventet. Køretiden var omkring 5 timer, da motoren skal køres til i flg vejledningen. Så det var 25 km/t hele vejen. Det var nu godt nok, for lige uden for Herning var der hastighedskontrol med et ekstra kamera til motorcykler.
Knallerten kører 35,4 km/t, målt med 2 forskellige GPS'er. Det er vist bedst at holde sig lige under 33 km/t.
Sådan så knallerten ud efter de 2 X 55km:
Skærmene er vist lidt for modepræget, til at dække motor mm. Men snavset var nu nemt at vaske af igen. Der kører en af samme model i Herning, og han har monteret en stænklap på forskærmen.
Er under overvejelse.
Brændstofforbruget er vist meget lille, jeg har i alt kørt 230 km. Tankmåleren står på 1/2 fuld, og der kan være 5,5 liter benzin i tanken. Nu er måleren sikkert ikke lineær, så måske dykker måleren hurtig nu.
Er lidt spændt på hvor mange km/l det bliver til. Det at det er en 4 takter med "gammeldags" gearkasse, hjælper vel på benzin økonomien.
Jeg er blevet mere glad ved køretøjet, end jeg havde regnet med. Så køretøjet skifter nok karakter fra at være legetøj, til også at være et transportmiddel.
På nettet fandt jeg en værksteds manual, der vist passer nogenlunde. Der er kun sidste bogstav i fabrikat betegnelsen der er anderledes ( sidste bogstav "B" er et "A" i manualen). Jeg har skimmet manualen igennem, og den ser ud til at passe. Måske kan andre få glæde af oplysningerne.
//Jørgen
Så har jeg haft sådan en i godt en måned. Er købt i for stedet for en Harley Davidson/drømmebilen eller lign.
I mine unge dage havde vi en Honda CB72 (250 cc), og der var et ønske om noget lignende i mini udgave. For 55 år siden lavede Honda også en 125 cc, og den kunne være sjov at have.
Efter at have forsøgt at forstå parkeringsreglerne for motorcykler, så faldt valget i stedet på denne lille Skymoto LM 50 knallert. Ligner lidt den gamle Honda, og for mig er det ren nostalgi med 4 gear osv.
Er rigtig sjov at køre på, selvom gearskift er lidt bøvlet. Der er ikke meget motor at gøre godt med, så det bliver til rigtig mange gearskift i bytrafikken. Motoren er ikke glad for at trække under 4000 omdrejning/min,
så den er ikke helt nem at køre "pænt".
Jeg savner nu også twinsædet, jeg kan ikke rigtig få bagdelen langt nok tilbage (har lidt lange ben).
I tirsdag kørte jeg fra Herning til Jelling og retur, jeg manglede nogle elektronikdimser. Det blev til 2 x 55 km, hvor jeg frøs lidt mere end forventet. Køretiden var omkring 5 timer, da motoren skal køres til i flg vejledningen. Så det var 25 km/t hele vejen. Det var nu godt nok, for lige uden for Herning var der hastighedskontrol med et ekstra kamera til motorcykler.
Knallerten kører 35,4 km/t, målt med 2 forskellige GPS'er. Det er vist bedst at holde sig lige under 33 km/t.
Sådan så knallerten ud efter de 2 X 55km:
Skærmene er vist lidt for modepræget, til at dække motor mm. Men snavset var nu nemt at vaske af igen. Der kører en af samme model i Herning, og han har monteret en stænklap på forskærmen.
Er under overvejelse.
Brændstofforbruget er vist meget lille, jeg har i alt kørt 230 km. Tankmåleren står på 1/2 fuld, og der kan være 5,5 liter benzin i tanken. Nu er måleren sikkert ikke lineær, så måske dykker måleren hurtig nu.
Er lidt spændt på hvor mange km/l det bliver til. Det at det er en 4 takter med "gammeldags" gearkasse, hjælper vel på benzin økonomien.
Jeg er blevet mere glad ved køretøjet, end jeg havde regnet med. Så køretøjet skifter nok karakter fra at være legetøj, til også at være et transportmiddel.
På nettet fandt jeg en værksteds manual, der vist passer nogenlunde. Der er kun sidste bogstav i fabrikat betegnelsen der er anderledes ( sidste bogstav "B" er et "A" i manualen). Jeg har skimmet manualen igennem, og den ser ud til at passe. Måske kan andre få glæde af oplysningerne.
//Jørgen