Det må være samme levetid de har,ligesom den type der er på vores biler rundt omkring.
Jeg har endnu ikke fået købt enTPMS.Jeg har aldrig haft problemer med Told og lign. når jeg har købt på Aliexpres.
Jeg vil dog få svært ved at montere instrumentet,da der ikke er et synligt styr må min scooter.
GYS,kan du vise et foto hvordan du har monteret instrumentet på din mc ?
Der findes to metoder at måle dæktryk på.
Den ene indeholder en radiosender i ventilerne. Her sidder et genopladeligt batteri, og det genoplades når bilen kører. Her holder batteriet nemt 10 år, da det oplades ved kørsel. Denne metode er den som bruges i alle biler, der er født med TPMS. Det kræver specielle fælge, og specielle ventiler. Jeg ved ikke, om man kan få motorcykefælge med indbygget TPMS. Jeg har ikke hørt om det. Og det vil under alle omstændigheder være dyrt. Du kan få det til biler, hvis din bil findes i en nyere model (efter 2014) der har indbygget TPMS. Jeg mener, at der anvendes en standard til aflæsning, så du skulle vist kunne få en kasse der kan aflæse ventilerne. I alle nyere biler efter 2014/2015 er der indbygget TPMS i bilen på grund af sikkerheden. (Det er lovbefalet.)
Den anden metode - som jeg bruger på motorcyklen - er TPMS monteret i ventilhætten og ikke i ventilen. Her er pladsen mindre, og der er ikke plads til en ladeordning, der kan oplade batteriet. Den skal derfor skiftes med jævne mellemrum. Den indeholder power down kredsløb, så den vist reelt kun bruger strøm når der køres, og derfor skulle de kunne holde til en del kilometer. Jeg har dog ikke kunne finde info om, hvor længe de holder, men jeg har set nogen der har hævdet de kun har holdt 3 måneder (i bil, der kørte meget), og op til ca. 2 år. Jeg forventer at de sikkert holder cirka et år på motorcykel, men det kan måske afhænge af, hvor mange kilometer der køres. Jeg regner med at køre 3000 km/år.
En anden ulempe ved ventilmetoden, er at det ikke er altid at TPMS ventilen er helt tæt. Så ud over at skifte batteri, så risikerer man at man også skal fylde luft på indimellem. Jeg har måttet fylde luft på det ene dæk på motorcyklen, fordi at trykket var faldet en smule, og det kan skyldes jeg ikke har fået den strammet ordentligt. De anbefaler at man tjekker med sæbevand - det har jeg ikke gjort. Det var kun bagdækket som jeg har måttet fylde luft på.
Jeg bruger samme ventiler på bilen. Her er der et af hjulene, som der muligvis langsomt siver luft ud af med ventilerne på. Jeg har her påfyldt luft, men stadigt bliver trykket i dette hjul efter et stykke tid lavere end i de andre. Der tabes cirka 0,1 bar tror jeg, på 2 måneder.
Selvom der måske tabes en smule luft, er jeg dog glad for systemet.
Til motorcykel vil jeg anbefale den TPMS som jeg henviste til, eller en der ser identisk ud. Eller, læs anmeldelserne først. Der er mange motorcykel TPMS'er der ikke er helt vandtæt. Den, som jeg har købt, er 100% vandtæt, og jeg har heller ikke haft problemer med dette. Samtidigt holder batteriet godt, og skal kun oplades sjældent, så du behøver ikke at lave indgreb i motorcyklen/scooterens elektriske system, for at tilslutte den. Den oplades med 5V (USB stik), så hvis den skulle tilsluttes motorcyklens elnet, så vil der skulle bruges en 12V til 5V konverter. Den kan ikke køre på 12V. Der findes typer, som skal tilsluttes elnettet, men dem jeg har fundet, var der i alle anmeldelser klaget over vandtætheden. Der trækker åbenbart vand ind ved ledningen. Selvom det er tæt, kan være problemer ved temperaturudsving, hvis de ikke er samlet i tør luft med lav luftfugtighed. Skiller man en ad, skal man være opmærksom på det.
Jeg ved ikke, om du kan købe på nettet i dag, uden der opkræves moms og told. Der er kommet nye EU-love, så der i dag skal opkræves moms og told fra 0 kroner, og ikke 80 kroner som tidligere. Det betyder, at der opkræves moms og told på alt. Jeg ved ikke, om det kan gå igennem, hvis det mærkes som gave, men loven er, at det skal opkræves fra 0 kroner.
Jeg bruger derfor i dag fortrinsvis amazon.de - her er alle priser incl. moms, og forhandlerne betaler momsen. Der opkræves derfor ikke moms og told. Det medfører naturligvis en pris der er cirka 20% højere, men det er med i amazon priserne. Amazon garanterer at moms og told er opkrævet, og jeg har ikke haft problemer med det. Jeg mener man kan klage og få pengene refunderet, hvis man får en regning fra told/skat på en vare man har købt på amazon.de eller anden EU amazon land (ikke på amazon.com og ikke amazon.co.uk da det ikke er EU, så her får man altid regning fra told/skat).
På ebay er priserne uden opkrævning af moms og afgifter, og typisk så vil du her få en regning på 160 kr. plus momsen. Jeg køber kun på ebay hvis varen sendes fra et EU land.
Jeg vil tilføje et foto, når jeg får det taget. Jeg ved ikke hvordan den kan monteres på en scooter uden styr.