Hot 50 lys/El
Hot 50 lys/El
Hej, jeg har en hot 50 hvor intet af mit lys gider at virke. Der er ny spændingsregulator og en ny pære i forlygten. Jeg har prøvet at måle ohmen på min stator hvor jeg fik 1,1 på den gul og 1,2 -1,3 på den hvide. Jeg har prøvet at måle hvor mange v den laver hvor jeg målte den, lavede 30+ på den sorte ledning og omkring 1,2 på den gule og hvide. Jeg har bare målt direkte på stikket der går op fra stator af ved ikke om det er forkert men er der nogen der ved hvad der er galt?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Hot 50 lys/El
Afprøv alt det elektriske og skriv hvad der ikke virker.
Hvilken spændingsregulator har du sat i?
Tjek om baglyset virker og om bremselyset virker.
Sæt multimeter på batteriet. Start motoren og giv lidt gas og se hvad spændingen er tændt og slukket.
Prøv at mål vekselstrøm på gul og stel ved stator. Giv lidt gas. Mål både mens gul ledning er i stikket og taget ud.
Tjek stelforbindelse diverse steder. Sort ledning.
Hvilken spændingsregulator har du sat i?
Tjek om baglyset virker og om bremselyset virker.
Sæt multimeter på batteriet. Start motoren og giv lidt gas og se hvad spændingen er tændt og slukket.
Prøv at mål vekselstrøm på gul og stel ved stator. Giv lidt gas. Mål både mens gul ledning er i stikket og taget ud.
Tjek stelforbindelse diverse steder. Sort ledning.
Re: Hot 50 lys/El
Spændingsregulator er bare fra Thansen. Baglygte virker ikke men der kommer strøm til bremselyset. Stort set alt der kører over batteri fungerer fint men alt der kører direkte på stator virker ikke. Når der er slukket er der ca 12,05 v på batteriet og det ændrer sig ikke når man tænder. På den gule ledning er der 1,2 v og når man tager den ud, slukker knallerten og stelforbindelserne ser fine ud.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Hot 50 lys/El
Kom med link til spændingsregulatoren.
Prøv at give gas når du måler batteriets spænding og se om spændingen stiger når motoren kører med flere omdrejninger.
Er det ikke blå/gul (pickup) der har 1,2 volt og motoren slukker når du tager den ud?
Tag gerne nogle billeder af stik og så vi kan se ledningsfarver. Spændingsregulator/generator/pickup.
Prøv med en anden/original spændingsregulator hvis du får mulighed for det.
Prøv at give gas når du måler batteriets spænding og se om spændingen stiger når motoren kører med flere omdrejninger.
Er det ikke blå/gul (pickup) der har 1,2 volt og motoren slukker når du tager den ud?
Tag gerne nogle billeder af stik og så vi kan se ledningsfarver. Spændingsregulator/generator/pickup.
Prøv med en anden/original spændingsregulator hvis du får mulighed for det.
Re: Hot 50 lys/El
Har prøvet med den gammel spændingsregulator som jeg tror er original spændingsregulator men det gør ikke nogen forskel. Det er vist ikke nogen stor ændring på spændingen på batteriet når man give mere gas det er ihvertfald minimalt
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Hot 50 lys/El
Et gæt kunne være at spændingsregulatoren ikke passer eller også de defekt.
Så hvis du kender en som også har sådan en scooter så kunne i prøve at bytte spændingsregulator og se hvad der virker.
Ellers prøv og tag alle de stik fra hinanden og rens og sørg for de har god forbindelse.
Du kan sætte stikket i og trække dem fra hinanden en masse gange for at slide metallet.
Jeg havde sådan et stik til generatoren som du har hvor gul ledning sidder modsat låseklipsen og hvis man så satte stikket sammen og trak det modsat så mistede den gule ledning forbindelse selvom låseklipsen stadigvæk havde fat.
Og sørge for der er god forbindelse ved den sorte stelledning ved spændingsregulatoren. Slib med lidt fint sandpapir diverse steder så der er kontakt til rent metal uden ir og maling.
Samme ved stelforbindelsen ved starterrmotor eller hvor den sidder på motorblokken.
Så når du mener det hele er godt kunne du måle med multimeter om der er forbindelse.
Træk også gerne det gennemsigtige tilbage på ledningerne ved spændingsregulatoren og tag billeder så vi kan se hvordan ledningerne sidder.
Det er ikke helt sjældent at der er nogen der skriver om problemet men synes ikke altid jeg hører hvad løsningen var så ville være rart med billeder osv. man kan henvise andre til.
viewtopic.php?f=4&t=4549
Så hvis du kender en som også har sådan en scooter så kunne i prøve at bytte spændingsregulator og se hvad der virker.
Ellers prøv og tag alle de stik fra hinanden og rens og sørg for de har god forbindelse.
Du kan sætte stikket i og trække dem fra hinanden en masse gange for at slide metallet.
Jeg havde sådan et stik til generatoren som du har hvor gul ledning sidder modsat låseklipsen og hvis man så satte stikket sammen og trak det modsat så mistede den gule ledning forbindelse selvom låseklipsen stadigvæk havde fat.
Og sørge for der er god forbindelse ved den sorte stelledning ved spændingsregulatoren. Slib med lidt fint sandpapir diverse steder så der er kontakt til rent metal uden ir og maling.
Samme ved stelforbindelsen ved starterrmotor eller hvor den sidder på motorblokken.
Så når du mener det hele er godt kunne du måle med multimeter om der er forbindelse.
Træk også gerne det gennemsigtige tilbage på ledningerne ved spændingsregulatoren og tag billeder så vi kan se hvordan ledningerne sidder.
Det er ikke helt sjældent at der er nogen der skriver om problemet men synes ikke altid jeg hører hvad løsningen var så ville være rart med billeder osv. man kan henvise andre til.
viewtopic.php?f=4&t=4549
Re: Hot 50 lys/El
Prøve lige at gøre det i morgen, men hvis det er stikket eller stelforbindelse der er dårlig vil den så ikke lave mere end 1,2 v fordi har nemlig målt direkte i stikket fra stator.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Hot 50 lys/El
Ved det ikke.
Hvor har du målt 1,2 volt?
Mellem gul og hvad?
Bemærk at det nogle steder er vekselstrøm og andre steder jævnstrøm.
Jeg tænker når gul ledning er taget af og ikke har forbindelse videre til spændingsregulator så kan du når motoren kører måle x antal volt vekselstrøm der stiger med motorens omdrejninger.
Og hvis du så sætter den gule ledning i så tænker jeg spændingen begrænses. Måske 13-16 volt vekselstrøm.
Mellem gul og motorblok.
Måling af modstand i generator fra side 128 i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... manual.pdf:
gul sort 0,1-1,0 ohm.
hvid sort 0,2-2,0 ohm.
Jeg tænker ikke at motoren burde stopper fordi du tager gul og hvid ledning fra men hvad ved jeg.
Synes det mest virker som om spændingsregulatoren er defekt.
Eventuelt sæt multimeter på batteriet og start motoren og så ryk i diverse ledninger/stik og se om du kan få spændingen på batteriet til at stige til f.eks. 14,5 volt.
Tjek også er ledningerne ikke laver kortslutning mod stellet f.eks.
Der er f.eks. en bøjle på stellet der går ind på ledningerne. Ville være bedre hvis man gør længere nede på kablet hvor der er mere isolering.
Se om der mangler isolering nogle steder.
Hvor har du målt 1,2 volt?
Mellem gul og hvad?
Bemærk at det nogle steder er vekselstrøm og andre steder jævnstrøm.
Jeg tænker når gul ledning er taget af og ikke har forbindelse videre til spændingsregulator så kan du når motoren kører måle x antal volt vekselstrøm der stiger med motorens omdrejninger.
Og hvis du så sætter den gule ledning i så tænker jeg spændingen begrænses. Måske 13-16 volt vekselstrøm.
Mellem gul og motorblok.
Måling af modstand i generator fra side 128 i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... manual.pdf:
gul sort 0,1-1,0 ohm.
hvid sort 0,2-2,0 ohm.
Jeg tænker ikke at motoren burde stopper fordi du tager gul og hvid ledning fra men hvad ved jeg.
Synes det mest virker som om spændingsregulatoren er defekt.
Eventuelt sæt multimeter på batteriet og start motoren og så ryk i diverse ledninger/stik og se om du kan få spændingen på batteriet til at stige til f.eks. 14,5 volt.
Tjek også er ledningerne ikke laver kortslutning mod stellet f.eks.
Der er f.eks. en bøjle på stellet der går ind på ledningerne. Ville være bedre hvis man gør længere nede på kablet hvor der er mere isolering.
Se om der mangler isolering nogle steder.
Re: Hot 50 lys/El
Jeg har målt 1,2 v på gul og så har jeg brugt der omkring sædelåsen til jordforbindelse hvor jeg brugte VAC på multimeteret og når man tager det stik ud med hvid og gul tager man jo også ledningen fra pickuppen ud. Jeg har prøvet at måle ohmen efter en video fra KGI, men ved ikke helt hvad du mener med hvid sort og gul sort. Kan prøve det med at måle på batteriet mens jeg rykker i stikkene i morgen. Tænker ikke at der er nogle kortslutninger, da jeg ihvertfald har forsøgt at måle gennemgang på de fleste ledninger. Og jeg målte på den gule ledning der som jeg viste på billede over med den blå pil, ved ikke om det er forkert, da jeg ikke har forstand på el.