Hej.
Hvis der er et stort batteri på køretøjet, kan der være fornuft i at have elvarme. For nogle år siden, byggede jeg en lille varmeblæser til 60 volt.
Varmelegemerne er fra el-kogekander, og 2 stk giver ved 60 volt ca 300 watt. Blæseren er fra en PC, og dermed nogenlunde lydløs. Desværre kløjs jeg i det, så den første blæser brænde af. Jeg havde kun monteret en passende formodstand, og ikke indregnet at blæsermotoren er pulsstyret. Så spændingen på motorterminalerne var i meget korte intervaller oppe på 60 volt (millisekunder?), og det klarede motorelektronikken ikke. Løsningen var en kondesator til at stabilisere spændingen, og en zenerdiode som ekstra sikkerhed.
Den næste blæser er fra en gammel IBM pc, og den kunne desværre ikke være inde i kassen. Så den måtte monteres ude på siden.
De 300 watt er rimelig fornuftig i den lille Fønix Cabinoen, men er noget for lidt i Dream-biken.
Ang strømforbruget, så har vi nu 210 Ah til rådighed i køretøjet. Hvis vi vil være rigtig gode ved batterierne, holder vi os mellem 85 og ned til 60 % afladning. Dvs vi har noget der ligner 50 Ah at gøre godt med. Hvis vi bruger de 40 Ah til kørsel (svarer ca til 40 km), og bruger de sidste 10 Ah til opvarmning er vi inden for 85-60 % ladning. Så skulle batteriet kunne klare 5000 fulde cycles, langt mere end hvad køretøjet kan klare. Det er kun i vintermåneder vi har brug for varme, om sommeren vil vi bruge hele batterikapasiteten til kørsel.
Jeg drømmer om at lave en lidt større varmeblæser, gerne på 500 watt. Det kunne måske være et projekt til næste vinter.
//Jørgen