Få flest km ud af dine blybatterier i kabinescooteren.
: 6. november 2022 23:12
Dette indlæg er skrevet fordi det er konstateret at mange ødelægger deres blybatterier i kabinescooteren efter relativt få km eller opladninger, mens andre kører virkelig langt med batterier der er magen til i båder fabrikat og kapasitet.
Først, hvordan skal et blybatteri bruges for og maximere levetiden ? Kort sagt skal man undgå og køre batterierne helt flade samt sørge for og tilslutte laderen lige så snart man kommer i nærheden af en stikkontakt.
Livslængden i antal opladninger for et "Deep-cycle" batteri vil typisk være:
Ved 30% afladning ca. 1600 opladninger.
Ved 50% afladning ca. 800 opladninger.
Ved 80% afladning ca. 400 opladninger.
Ved 100% afladning ca. meget få opladninger!
Hvor antal opladninger defineres som det punkt hvor batteriet stadig har 80% tilbage af den oprindelige kapasitet. Derfor vil batterierne stadig fungerer men med en reduserte rækkevidde.
Rent økonomisk kan det derfor godt betale sig at købe batterier med den største kapasitet man kan få plads til i kabinescooterens batterirum også selv om de vejer "lidt" mere, da forskellen i prisen typisk kun er et par hundrede kroner pr batteri når man eksv. ekviperer med et sæt 58 Amps batterier i stedet for 45 Amp eller 80 Amps i stedet for 58 Amp ditto. Udsagnet er naturligvis kun sandt hvis man kører den samme stækning pr opladning.
Agm batterier findes også i forskellige kvaliteter med hensyn til forventede antal opladninger og investerer man 200-400 kr ekstra pr enhed, kan man sikkert også finde batterier med den dobbelte forventede antal opladninger end dem jeg kalder typisk.
I næste indlæg vil jeg komme lidt ind på hvad der sker når et blybatteri bliver godt brugt og en smart måde man kan vride endnu flere km ud af sin batteristak, med en smule vedligehold af samme.
Hilsen Leif.
Først, hvordan skal et blybatteri bruges for og maximere levetiden ? Kort sagt skal man undgå og køre batterierne helt flade samt sørge for og tilslutte laderen lige så snart man kommer i nærheden af en stikkontakt.
Livslængden i antal opladninger for et "Deep-cycle" batteri vil typisk være:
Ved 30% afladning ca. 1600 opladninger.
Ved 50% afladning ca. 800 opladninger.
Ved 80% afladning ca. 400 opladninger.
Ved 100% afladning ca. meget få opladninger!
Hvor antal opladninger defineres som det punkt hvor batteriet stadig har 80% tilbage af den oprindelige kapasitet. Derfor vil batterierne stadig fungerer men med en reduserte rækkevidde.
Rent økonomisk kan det derfor godt betale sig at købe batterier med den største kapasitet man kan få plads til i kabinescooterens batterirum også selv om de vejer "lidt" mere, da forskellen i prisen typisk kun er et par hundrede kroner pr batteri når man eksv. ekviperer med et sæt 58 Amps batterier i stedet for 45 Amp eller 80 Amps i stedet for 58 Amp ditto. Udsagnet er naturligvis kun sandt hvis man kører den samme stækning pr opladning.
Agm batterier findes også i forskellige kvaliteter med hensyn til forventede antal opladninger og investerer man 200-400 kr ekstra pr enhed, kan man sikkert også finde batterier med den dobbelte forventede antal opladninger end dem jeg kalder typisk.
I næste indlæg vil jeg komme lidt ind på hvad der sker når et blybatteri bliver godt brugt og en smart måde man kan vride endnu flere km ud af sin batteristak, med en smule vedligehold af samme.
Hilsen Leif.