202 Ah battericelle.
: 27. oktober 2022 21:02
Hej.
Så fik jeg bestilt et stk 202 Ah battericelle. Bestilt og betalt ganske normalt med dankortet.
Cellen ville jeg bruge til test, altså måle kapaciteten i den virkelige verden. Jeg havde ikke noget udstyr til måling af de 35 ampere, der er noget over hvad jeg normalt leger med.
Først fik jeg lavet en måle shunt til de store strømme. Består såmænd kun af 4 stykker 1,5 mm2 i parallel, hvor spændingsfaldet kunne måles på den ene 1,5 mm2. Jeg justerede til 1 millivolt pr ampere.
De 4 1,5 mm2 burde ikke blive varme af betydning, så jeg har ikke forsøgt at regne på temperaturkoefficienten.
Næste punkt var en belastningsmodstand. Der skulle afsættes ca 35 ampere ved 3,2 volt. En træramme med knap 7 meter 1,5 mm2 udspændt, rammer 0,0834 ohm (målt ved en strøm på 5 ampere).
Så jeg var egentlig klar til at måle kapaciteten ved 20 grC, 10 grC og ved 0 grC. Vejrguderne skulle selvfølgelig hjælpe med temperaturer på 10 grC og 0 grC.
Jeg manglede dog at fået bygget noget ordentlig til opladning, min universelle strømforsyning er ikke god til så lave spændinger. Den starter internt ved ca 35 volt, og den overskydende spænding bliver brændt af som varme.
Hvis LiFePO4 cellerne holder hvad der er lovet, skulle cellen kunne afgive 35 ampere i mere end 5 timer (= 165 Ah). Det svarer til 165 km's kørsel i vores kabinescooter. Der er lidt luft fra de 165 Ah til de lovede 202 Ah, så det burde hænge sammen. Det er i øvrigt ikke godt at køre lithium cellerne helt i bund, hvis de skal holde længe.
Hvis cellen klarer de 35 ampere i 5 timer, så vil vi investere i de sidste 19 celler. Ellers bliver det i stedet et buskort .
Desværre ringede firmaet i dag og fortalte, at de ikke ville sælge kun et stk celle. De havde kun 4 stk på lager, der passer til et 12 volts batteri. Så ville de stå med 3 celler, som de måske ikke kunne komme af med. De kunne vel genbestille det antal de havde brug for. Hvis cellerne er ok, så skulle vi jo bruge i alt 20 stk (pris 27.900 kr + BMS 1.559 kr).
Jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad årsagen er. En handel på i alt 29.459 kr er vel værd at arbejde for. Er leverancerne fra Kina for ustabile, eller klarer cellerne ikke en grundig test?
Jeg synes at sporene skræmmer, når man læser om jeres problemer med rækkevidden (Thansen li-ion batteri).
Firmaet har dog lovet at skrive til os, hvis finder en løsning.
Jeg skal nok informere her, hvis det ender med målinger på en LiFePo4 celle.
//Jørgen
Så fik jeg bestilt et stk 202 Ah battericelle. Bestilt og betalt ganske normalt med dankortet.
Cellen ville jeg bruge til test, altså måle kapaciteten i den virkelige verden. Jeg havde ikke noget udstyr til måling af de 35 ampere, der er noget over hvad jeg normalt leger med.
Først fik jeg lavet en måle shunt til de store strømme. Består såmænd kun af 4 stykker 1,5 mm2 i parallel, hvor spændingsfaldet kunne måles på den ene 1,5 mm2. Jeg justerede til 1 millivolt pr ampere.
De 4 1,5 mm2 burde ikke blive varme af betydning, så jeg har ikke forsøgt at regne på temperaturkoefficienten.
Næste punkt var en belastningsmodstand. Der skulle afsættes ca 35 ampere ved 3,2 volt. En træramme med knap 7 meter 1,5 mm2 udspændt, rammer 0,0834 ohm (målt ved en strøm på 5 ampere).
Så jeg var egentlig klar til at måle kapaciteten ved 20 grC, 10 grC og ved 0 grC. Vejrguderne skulle selvfølgelig hjælpe med temperaturer på 10 grC og 0 grC.
Jeg manglede dog at fået bygget noget ordentlig til opladning, min universelle strømforsyning er ikke god til så lave spændinger. Den starter internt ved ca 35 volt, og den overskydende spænding bliver brændt af som varme.
Hvis LiFePO4 cellerne holder hvad der er lovet, skulle cellen kunne afgive 35 ampere i mere end 5 timer (= 165 Ah). Det svarer til 165 km's kørsel i vores kabinescooter. Der er lidt luft fra de 165 Ah til de lovede 202 Ah, så det burde hænge sammen. Det er i øvrigt ikke godt at køre lithium cellerne helt i bund, hvis de skal holde længe.
Hvis cellen klarer de 35 ampere i 5 timer, så vil vi investere i de sidste 19 celler. Ellers bliver det i stedet et buskort .
Desværre ringede firmaet i dag og fortalte, at de ikke ville sælge kun et stk celle. De havde kun 4 stk på lager, der passer til et 12 volts batteri. Så ville de stå med 3 celler, som de måske ikke kunne komme af med. De kunne vel genbestille det antal de havde brug for. Hvis cellerne er ok, så skulle vi jo bruge i alt 20 stk (pris 27.900 kr + BMS 1.559 kr).
Jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad årsagen er. En handel på i alt 29.459 kr er vel værd at arbejde for. Er leverancerne fra Kina for ustabile, eller klarer cellerne ikke en grundig test?
Jeg synes at sporene skræmmer, når man læser om jeres problemer med rækkevidden (Thansen li-ion batteri).
Firmaet har dog lovet at skrive til os, hvis finder en løsning.
Jeg skal nok informere her, hvis det ender med målinger på en LiFePo4 celle.
//Jørgen