Affjedring bagerst (VGA Vax)
: 19. september 2022 13:40
Her vil jeg skrive om den affjedring der findes bagerst på VGA Vax som er svingarm med to støddæmpere/fjedre.
På de bagerste støddæmpere sidder en ring under fjederen som kan kan drejes og sidde i 5 indstillinger/højder for at justere fjederens forspænding.
På ringen sidder desuden en påsvejset bøsning med et hul på cirka 6,2-6,3 mm som også kan bruges til at dreje ringen med. Med et 6 mm værktøj.
Det fungere fint at bruge en papegøjetang på ringen og bøsningen da bøsningen giver papegøjetangen noget at tage fat i så ikke den glider.
Man kan også bruge værktøj på 6 mm i hullet som nok fungere ved indstilling 1, 2 og 3 men ved 4 og 5 peger hullet ind mod bagskærmen/hjulet så ikke sikkert det er til at gøre det med en lige stang.
De nederste 7 vindinger af fjederen ser ud til at være i kontakt så gætter på det slet ikke er i brug som affjedring.
Der sidder en gummidims omkring stangen.
Ved ikke om det er meningen den bare skal sidde helt oppe omkring møtrikken og tag imod hvis støddæmperen går helt i bund.
Men hvis man skubber den ned så kan man eventuelt se hvor langt den bliver skubbet op efter man har kørt noget tid og måske bruge det til at justere fjederens forspænding.
Hvis støddæmperne piver så kan man putte en dråbe olie på den blanke stang hvor den går ind i støddæmperen.
På de bagerste støddæmpere sidder en ring under fjederen som kan kan drejes og sidde i 5 indstillinger/højder for at justere fjederens forspænding.
På ringen sidder desuden en påsvejset bøsning med et hul på cirka 6,2-6,3 mm som også kan bruges til at dreje ringen med. Med et 6 mm værktøj.
Det fungere fint at bruge en papegøjetang på ringen og bøsningen da bøsningen giver papegøjetangen noget at tage fat i så ikke den glider.
Man kan også bruge værktøj på 6 mm i hullet som nok fungere ved indstilling 1, 2 og 3 men ved 4 og 5 peger hullet ind mod bagskærmen/hjulet så ikke sikkert det er til at gøre det med en lige stang.
De nederste 7 vindinger af fjederen ser ud til at være i kontakt så gætter på det slet ikke er i brug som affjedring.
Der sidder en gummidims omkring stangen.
Ved ikke om det er meningen den bare skal sidde helt oppe omkring møtrikken og tag imod hvis støddæmperen går helt i bund.
Men hvis man skubber den ned så kan man eventuelt se hvor langt den bliver skubbet op efter man har kørt noget tid og måske bruge det til at justere fjederens forspænding.
Hvis støddæmperne piver så kan man putte en dråbe olie på den blanke stang hvor den går ind i støddæmperen.