Som nævnt i et andet indlæg om min City Elf, så driller bremserne gevaldigt mht bremseeffekt. Den er efterhånden nærmest, ikke eksisterende. Og ja, jeg burde kontakte mekanikeren angående det, inden det går helt galt.
Men nu til spørgsmålet: Kan olie miste sin viskositet (eller hvad det nu kaldes) sådan at forstå, at tyk olie bliver tyndere i varmt vejr? Jeg har i de foregående år, så ikke haft problemet.
Re: Olie spørgsmål
: 27. juli 2022 20:44
af scootergrisen
Viskositeten ændre sig vel med temperatur ligesom så meget andet væske.
Men det er vel mængden af væske der har betydning for om den kan bremse eller ej og ikke om det er tykt- eller tyndtflyende.
Bare kig ind til bremsevæskeniveauet så finder du hurtigt ud af om der mangler bremsevæske og lav eventuelt to huller i plastikdækslet så du kan se det i fremtiden uden at skulle tage plastikdækslet af.
Re: Olie spørgsmål
: 27. juli 2022 20:55
af Jps
scootergrisen skrev: ↑27. juli 2022 20:44
Viskositeten ændre sig vel med temperatur ligesom så meget andet væske.
Men det er vel mængden af væske der har betydning for om den kan bremse eller ej og ikke om det er tykt- eller tyndtflyende.
Bare kig ind til bremsevæskeniveauet så finder du hurtigt ud af om der mangler bremsevæske og lav eventuelt to huller i plastikdækslet så du kan se det i fremtiden uden at skulle tage plastikdækslet af.
På videoen ser det jo nemt nok ud at få det øverste plastikdæksel af. Men jeg kontakter mekanikeren i morgen, så må jeg høre hvad han siger til, at den har tabt bremseeffekt. Det tyder jo på at der er hul i slangen/slangerne til bremsekalibrene. Jeg kan rent faktisk skubbe bilen fremad med begge bremsere trukket. Så den er da helt gal, må man sige.
Re: Olie spørgsmål
: 27. juli 2022 21:09
af Landbo
Jps skrev: ↑27. juli 2022 19:24
Som nævnt i et andet indlæg om min City Elf, så driller bremserne gevaldigt mht bremseeffekt. Den er efterhånden nærmest, ikke eksisterende. Og ja, jeg burde kontakte mekanikeren angående det, inden det går helt galt.
Men nu til spørgsmålet: Kan olie miste sin viskositet (eller hvad det nu kaldes) sådan at forstå, at tyk olie bliver tyndere i varmt vejr? Jeg har i de foregående år, så ikke haft problemet.
Forhåbentlig har du bremsevæske på dine bremser og ikke olie. Højst sandsynligt er typen en DOT 3. Om det er varmt eller koldt burde ikke kunne påvirke bremseevnen.
Bremsevæske vil med årene optage en smule vand, men det vil ikke kunne lade sig gøre på et håndbremsegreb da luften ingen adgang har til væsken grundet den tætte gummimembram der er ligger øverst i bremsevæskebeholderen på grebet.
Der er tre ting der erfaringsmæssigt kan påvirke bremseevnen på en skivebremse.
1. er olie/fedt mellem klodser og bremseskiven, noget der er nemt og kontrollerer med et stykke køkkenrulle mellem en finger på hver side af bremseskiven.
2. Bremseklodserne er slidt op, hvilket er nemt og høre under nedbremsning da man så høre en skurrende lyd.
3. Bremseklodser/glidere eller stemplet sidder fast i/på kaliberen. Klodser og glidere er noget man normalt skal vedligeholde løbende med afrensning/smørring mens stemplet på kaliberen normalt går fast hvis gummibælgen der tætner mellem kaliberen og stemplet er blevet utæt og så er det udskiftning af kaliberen.
Jeg vil gætte på du er ved og have slidt dine bremseklodser op eller dine kallibere trænger til et eftersyn.
Jps skrev: ↑27. juli 2022 19:24
Som nævnt i et andet indlæg om min City Elf, så driller bremserne gevaldigt mht bremseeffekt. Den er efterhånden nærmest, ikke eksisterende. Og ja, jeg burde kontakte mekanikeren angående det, inden det går helt galt.
Men nu til spørgsmålet: Kan olie miste sin viskositet (eller hvad det nu kaldes) sådan at forstå, at tyk olie bliver tyndere i varmt vejr? Jeg har i de foregående år, så ikke haft problemet.
Forhåbentlig har du bremsevæske på dine bremser og ikke olie. Højst sandsynligt er typen en DOT 3. Om det er varmt eller koldt burde ikke kunne påvirke bremseevnen.
Bremsevæske vil med årene optage en smule vand, men det vil ikke kunne lade sig gøre på et håndbremsegreb da luften ingen adgang har til væsken grundet den tætte gummimembram der er ligger øverst i bremsevæskebeholderen på grebet.
Der er tre ting der erfaringsmæssigt kan påvirke bremseevnen på en skivebremse.
1. er olie/fedt mellem klodser og bremseskiven, noget der er nemt og kontrollerer med et stykke køkkenrulle mellem en finger på hver side af bremseskiven.
2. Bremseklodserne er slidt op, hvilket er nemt og høre under nedbremsning da man så høre en skurrende lyd.
3. Bremseklodser/glidere eller stemplet sidder fast i/på kaliberen. Klodser og glidere er noget man normalt skal vedligeholde løbende med afrensning/smørring mens stemplet på kaliberen normalt går fast hvis gummibælgen der tætner mellem kaliberen og stemplet er blevet utæt og så er det udskiftning af kaliberen.
Jeg vil gætte på du er ved og have slidt dine bremseklodser op eller dine kallibere trænger til et eftersyn.
Hilsen Leif.
Bremsevæske/olie, lige fedt for mig Og jeg bad jo mekanikeren sidste gang, at tjekke bremserne. Det er tilsyneladende ikke sket.
Billede af snavs på den forreste bremseskive.
Re: Olie spørgsmål
: 27. juli 2022 22:18
af Landbo
Jps skrev: ↑27. juli 2022 21:19
Bremsevæske/olie, lige fedt for mig Og jeg bad jo mekanikeren sidste gang, at tjekke bremserne. Det er tilsyneladende ikke sket.
Billede af snavs på den forreste bremseskive.
Udsagnet, "Bremsevæske/olie, lige fedt for mig ", er jeg ret sikker på du trækker tilbage når regningen på og få fixet forkert væske påfyldt lander på dit bord.
Det ligner almindeligt tørt bremsestøv du der har tørret af forbremseskiven.
Var det ikke bagbremserne du klager over ikke virker helt efter hensigten ?
Hilsen Leif.
Re: Olie/bremsevæske spørgsmål
: 28. juli 2022 00:30
af Cis
Der er en god grund til at man bruger en special designet væske til bremsebrug.
Alt væske kan teoretisk bruges, men der er gode grunde til ikke at gøre det, feks. er vand ubrugeligt at flere grunde, bla. koger det allerede ved 100 grader, og i et lukket system, danner det et stort tryk, som vil gøre systemet til en trykkoger uden sikkerhedsventil, samt det vil selvfølgelig også tærre systemet op indefra.
Og af den grund, skal man skifte bremsevæske en gang imellem, når det har optaget for meget vand, da kogepunktet falder, og vanddamp i bremsevæsken, selv i små mængder, vil gøre bremsepedalen eller håndtaget svampet at bruge, og dermed forringe bremseevnen..
Så den væske man bruger, skal have et så højt kogepunkt som muligt, og det mest vigtigste er, at det ikke må være flambart, forestil dig en utæt kaliber, som spilder brandbar væske på en supervarm bremseskive, et sådan køretøj vil hurtigt blive en livsfarlig brandfælde m.m
Så det er meget vigtigt, at bruge en væske som er fremstillet til foremålet, i sit bremsesystem, og holde det up to date...
Jps skrev: ↑27. juli 2022 21:19
Bremsevæske/olie, lige fedt for mig Og jeg bad jo mekanikeren sidste gang, at tjekke bremserne. Det er tilsyneladende ikke sket.
Billede af snavs på den forreste bremseskive.
Udsagnet, "Bremsevæske/olie, lige fedt for mig ", er jeg ret sikker på du trækker tilbage når regningen på og få fixet forkert væske påfyldt lander på dit bord.
Det ligner almindeligt tørt bremsestøv du der har tørret af forbremseskiven.
Var det ikke bagbremserne du klager over ikke virker helt efter hensigten ?
Hilsen Leif.
Det er også forbremsen, der driller nu. Bremsevæsken er for mig en slags olie, derfor skrev jeg det Og ja, det er bremsestøv. Og jeg hælder selvfølgelig ikke almindeligt olie, i beholderen til bremsevæsken.
Og har snakket med forretningen hvor den bliver serviceret. Mekanikeren har selvfølgelig ferie, og det de næste 14 dage.
Re: Olie/bremsevæske spørgsmål
: 28. juli 2022 10:09
af Jps
Cis skrev: ↑28. juli 2022 00:30
Der er en god grund til at man bruger en special designet væske til bremsebrug.
Alt væske kan teoretisk bruges, men der er gode grunde til ikke at gøre det, feks. er vand ubrugeligt at flere grunde, bla. koger det allerede ved 100 grader, og i et lukket system, danner det et stort tryk, som vil gøre systemet til en trykkoger uden sikkerhedsventil, samt det vil selvfølgelig også tærre systemet op indefra.
Og af den grund, skal man skifte bremsevæske en gang imellem, når det har optaget for meget vand, da kogepunktet falder, og vanddamp i bremsevæsken, selv i små mængder, vil gøre bremsepedalen eller håndtaget svampet at bruge, og dermed forringe bremseevnen..
Så den væske man bruger, skal have et så højt kogepunkt som muligt, og det mest vigtigste er, at det ikke må være flambart, forestil dig en utæt kaliber, som spilder brandbar væske på en supervarm bremseskive, et sådan køretøj vil hurtigt blive en livsfarlig brandfælde m.m
Så det er meget vigtigt, at bruge en væske som er fremstillet til foremålet, i sit bremsesystem, og holde det up to date...
Jeg mindes ikke, at jeg har set vand i bremsesystemet, på mine mange knallerter med skivebremser. Så det er nyt for mig, at det kan komme ind i systemet, der jo er lukket. Jeg har ikke selv mulighed for at tjekke de bagerste bremsekalibre, da jeg ikke har noget der kan løfte "bilen" på en sikker måde. Forbremsen, er nem nok at komme til.
Re: Olie spørgsmål
: 28. juli 2022 11:57
af Landbo
Jps skrev: ↑28. juli 2022 10:04
Det er også forbremsen, der driller nu. Bremsevæsken er for mig en slags olie, derfor skrev jeg det Og ja, det er bremsestøv. Og jeg hælder selvfølgelig ikke almindeligt olie, i beholderen til bremsevæsken.
Og har snakket med forretningen hvor den bliver serviceret. Mekanikeren har selvfølgelig ferie, og det de næste 14 dage.
Ok med drilleriet fra begge bremsesystemerne.
Surt, du bør så hente et anker med tilhørende tovværk hvis "bilen" skal ud og køre.