Side 1 af 1

Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 24. juli 2022 18:43
af scootergrisen
Er det også svært at dosere bremsingen korrekt på jeres elektriske scooter?

Forstået på den måde at det er sværre at dosere bremsen korrekt når der kommer modstand i motoren (ved regenerativ bremsning til opladning af batteriet) når bremsekontakten aktiveres.

På min er der modstand når man kører og aktiverer bremsekontakten og så når farten bliver ret lav (triller langsomt) så stoppe modstanden.

Det er lidt irriterende når man bare vil bremse en smule og synes det er mest irriterende når man drejer samtidigt.

Man kan prøve forskellen i noget tid ved at tage en ledning af bremsekontakterne hvis man vil.

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 25. juli 2022 19:54
af Landbo
scootergrisen skrev: 24. juli 2022 18:43 Er det også svært at dosere bremsingen korrekt på jeres elektriske scooter?

Forstået på den måde at det er sværre at dosere bremsen korrekt når der kommer modstand i motoren (ved regenerativ bremsning til opladning af batteriet) når bremsekontakten aktiveres.

På min er der modstand når man kører og aktiverer bremsekontakten og så når farten bliver ret lav (triller langsomt) så stoppe modstanden.

Det er lidt irriterende når man bare vil bremse en smule og synes det er mest irriterende når man drejer samtidigt.

Man kan prøve forskellen i noget tid ved at tage en ledning af bremsekontakterne hvis man vil.
Nej, egentlig ikke. På vosses GEV1000 er afbremsningen meget minimal når gashåndtaget slippes, og så er det for og bagbremsegrebenes stilling der bestemmer hvor hurtigt man kommer i hold. Det skal så siges at den elektriske afbremsning er ret svag. ;)

Når du tænder bremselyset, burde enhver form for regenerativ opladning ophøre hvis din Vax er indrettet på "normal" måde. Ligeså burde det vare tilfældet når rullen slippes.

PS. I øvrigt kan du være så uheldig at baghjulet overhaler dig hvis kørebanen er tilstrækkelig glat og du bruger regenerativ afbremsning.

Hilsen Leif.

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 25. juli 2022 22:01
af scootergrisen
Landbo skrev: 25. juli 2022 19:54 Når du tænder bremselyset, burde enhver form for regenerativ opladning ophøre hvis din Vax er indrettet på "normal" måde. Ligeså burde det vare tilfældet når rullen slippes.
Skrev du forkert der?

Den regenerative opladning begynder når bremsekontakten aktiveres.
Der er i hvert fald der der kommer modstand i motoren.
Tror ikke det har betydning hvordan farthåndtaget er drejet.
Og så slipper motoren med at give regenerativ modstand når farten kommer under et vist antal km/t tror jeg eller måske er det når effekten bliver for lav.
Og der bruges vist kun regerativ bremsning når der køres fremad selvom jeg ikke har testet det helt.

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 25. juli 2022 22:22
af Landbo
scootergrisen skrev: 25. juli 2022 22:01
Landbo skrev: 25. juli 2022 19:54 Når du tænder bremselyset, burde enhver form for regenerativ opladning ophøre hvis din Vax er indrettet på "normal" måde. Ligeså burde det vare tilfældet når rullen slippes.
Skrev du forkert der?

Den regenerative opladning begynder når bremsekontakten aktiveres.
Der er i hvert fald der der kommer modstand i motoren.
Tror ikke det har betydning hvordan farthåndtaget er drejet.
Og så slipper motoren med at give regenerativ modstand når farten kommer under et vist antal km/t tror jeg eller måske er det når effekten bliver for lav.
Og der bruges vist kun regerativ bremsning når der køres fremad selvom jeg ikke har testet det helt.
Øh, nej det mener jeg faktisk ikke jeg gjorde.

Så virker din Vax måske som vor GEV1000 ?

Hilsen Leif.

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 25. juli 2022 22:30
af scootergrisen
Har aldrig prøvet en GEV1000 så ved ikke hvordan det er på den.
Virker forkert hvis der skulle være modstand i motoren når bremser og farthåndtag er sluppet for så kan man jo ikke trille frit ned af bakke f.eks.

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 26. juli 2022 00:44
af Landbo
scootergrisen skrev: 25. juli 2022 22:30 Har aldrig prøvet en GEV1000 så ved ikke hvordan det er på den.
Virker forkert hvis der skulle være modstand i motoren når bremser og farthåndtag er sluppet for så kan man jo ikke trille frit ned af bakke f.eks.
Det er så lige over med en Vax her. :)

Kan motorbremseriet ikke slås permanent fra ved og betjene knapperne/bremsegrebet på en bestemt måde ?

Hilsen Leif.

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 26. juli 2022 10:33
af scootergrisen
Ikke hvad jeg ved af.
Det ser ud til at det kan indstilles i controlleren men jeg har ikke det der skal til for at tilslutte den til en computer.
Der står noget med EBS Func setting.
LBMC_GUI_VGA_Vax_2016_30kmt_EBS_Func_setting.jpg
LBMC_GUI_VGA_Vax_2016_30kmt_EBS_Func_setting.jpg (27.31 KiB) Vist 4682 gange

Re: Svært at dosere bremsning korrekt (modstand i motoren ved regenerativ bremsning)

: 26. juli 2022 12:38
af Landbo
scootergrisen skrev: 26. juli 2022 10:33 Ikke hvad jeg ved af.
Det ser ud til at det kan indstilles i controlleren men jeg har ikke det der skal til for at tilslutte den til en computer.
Der står noget med EBS Func setting.
LBMC_GUI_VGA_Vax_2016_30kmt_EBS_Func_setting.jpg
Ja, så er det skidt du ikke har et passende interface/programel.

Hilsen Leif.