Side 1 af 1

Rækkevidde og opladningstid

: 22. juli 2022 12:48
af scootergrisen
Se også Ladetider på diverse køretøjer

Der er forholdsvis meget snak om rækkevidden på et køretøj men ikke rigtig så meget snak om opladningstiden.
Altså det bliver nærmeste set som værende godt hvis køretøjet f.eks. kan køre 80 km og og dårligt hvis køretøjet f.eks. kan køre 40 km uden at se på opladningstiden.

Hvis nu f.eks. Honda EV-neo kunne købes i danmark og den har en rækkevidde på 34 km/opladning så lyder det måske ikke af meget.
Men når batteriet kan oplades fuldt på 30 minutter (med hurtigoplader) så kunne den jo være meget brugbar forudsat at der er ladestik der hvor man kører hen.

Lad os sige der var ladestik overalt.

Så starter du hjemmefra og har altså en rækkevidde på 34 km/opladning.
Du kører måske til en butik og handler. Det tager måske 15 minutter. Når du kommer ud er batteriet igen fuldt opladt.
Du skal til en anden by 40 km væk. Det er længere end køretøjets rækkevidde pr. opladning men cirka. halvvejs holder du ind ved spisested og bestiller en burger. Så er batteriet igen fuldt opladt.
Senere skal du hjem igen. 40 km. Du holder ind ved en stikkontakt og 10 minutter senere er batteriet opladt nok til du kan kører resten af turen hjem.

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 22. juli 2022 14:47
af scootergrisen
Eksempel:
Honda EV-neo har en rækkevidde på 34 km/opladning.
Yamaha NEO's (med 1 batteri) har en rækkevidde på 37 km/opladning.

Hvis man kun kigger på rækkevidden så er Yamaha NEO's at foretrække.
Men kigger man også på opladningstiden så man få et helt andet billede.

Honda EV-neo tager 30 minutter at oplade fuldt (med hurtigopladeren).
Yamaha NEO's tager 8 timer at oplade (med 1 batteri).

Yamaha NEO's (med 1 batteri) tager altså 16 gange så lang tid at oplade i forhold til Honda EV-neo (med hurtigoplader).
Så mens Yamaha NEO's (med 1 batteri) står stille i 8 timer så kan Honda EV-neo (med hurtigoplader) i teorien gøre følgende:
Oplade batteriet fuldt på 30 minutter og tilbagelægge 30 km med 30 km/t.
Oplade batteriet fuldt på 30 minutter og tilbagelægge 30 km med 30 km/t.
Oplade batteriet fuldt på 30 minutter og tilbagelægge 30 km med 30 km/t.
Oplade batteriet fuldt på 30 minutter og tilbagelægge 30 km med 30 km/t.
Oplade batteriet fuldt på 30 minutter og tilbagelægge 30 km med 30 km/t.
Oplade batteriet fuldt på 30 minutter.

Så i teorien kunne Honda EV-neo tilbagelægge 150 km (inklusive 6 fulde opladninger) mens Yamaha NEO's (med 1 batteri) må stå stille.

Dog har Yamaha NEO's plads til 2 aftagelige batterier under sædet hvilket giver andre muligheder.
Man kunne f.eks. have 4 batterier og ekstra opladere for hurtigt at kunne skifte batterier uden at vente på opladning.
Men batterierne koster en del. Måske 9000,- kroner stykket.

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 22. juli 2022 17:55
af Landbo
De fleste el-scootere der er tilgængelige herhjemme for en rimelig penge, tager det typisk 7-8 timer og oplade batteriet på fra 10%. Hvis man skal ned på de omtalte 30 minutters opladetid, vil det kræve at batteriet har en form for aircondition indbygget, grundet cellerne skal holde nedkølet på samme måde som i en el-bil hvis de skal have bare en rimelig levetid.

Hilsen Leif.

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 23. juli 2022 22:15
af Ole N 84
Min VGA Copop tager 5 timer at oplade og den har en rækkevide på 55 km.

Der er slet ikke nogen tilgængelige stikkontakter ude i byen, så man bliver nød til at kunne køre hele ture uden at oplade.

Hilsen Ole N 84

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 29. juli 2022 12:05
af rjskib
Med mellemrum funderer jeg også over vores korte rækkevidde på ca 37 km. Vi kører så i en kabinescooter, hvor der er plads til en generator. Lige nu kan vi "oplade" 10 km's kørsel pr time, med vores 1 kW Honda generator.
Det bliver så til nogle pauser, hvis der skal lades til f.eks 50 km's ekstra kørsel (svarende til ca 5 timers venten på rastepladser).

En af overvejelserne er så gået på, at der måske kunne købes en større generator på 2 kW. Hvis den skal være nogenlunde lydløs, er Honda generatoren et godt bud. Desværre er prisen ikke god, står til godt 13.000 kr (kan måske findes lidt billigere). Så kunne der lades ca 20 km på i timen, lidt mere spiseligt. Honda generatoren vejer 21 kg, og er så bred at den ikke kan være ved siden af forsædet. Så den skal bøvles ind på bagsædet, hvor også lillemor skal sidde.
Desværre skal der så skiftes til lithium batterier, da vores blybatterier vist ikke kan tåle at blive ladet så kraftigt. Hvis jeg selv vil montere lithium batterier, kunne prisen holdes på ca 15.000 kr.

Nu er vi så oppe i et prisleje på samlet 28.000 kr, og det er nok for meget. Så jeg funderer videre, som så ofte før.

//Jørgen

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 29. juli 2022 14:08
af Landbo
rjskib skrev: 29. juli 2022 12:05 Med mellemrum funderer jeg også over vores korte rækkevidde på ca 37 km. Vi kører så i en kabinescooter, hvor der er plads til en generator. Lige nu kan vi "oplade" 10 km's kørsel pr time, med vores 1 kW Honda generator.
Det bliver så til nogle pauser, hvis der skal lades til f.eks 50 km's ekstra kørsel (svarende til ca 5 timers venten på rastepladser).

En af overvejelserne er så gået på, at der måske kunne købes en større generator på 2 kW. Hvis den skal være nogenlunde lydløs, er Honda generatoren et godt bud. Desværre er prisen ikke god, står til godt 13.000 kr (kan måske findes lidt billigere). Så kunne der lades ca 20 km på i timen, lidt mere spiseligt. Honda generatoren vejer 21 kg, og er så bred at den ikke kan være ved siden af forsædet. Så den skal bøvles ind på bagsædet, hvor også lillemor skal sidde.
Desværre skal der så skiftes til lithium batterier, da vores blybatterier vist ikke kan tåle at blive ladet så kraftigt. Hvis jeg selv vil montere lithium batterier, kunne prisen holdes på ca 15.000 kr.

Nu er vi så oppe i et prisleje på samlet 28.000 kr, og det er nok for meget. Så jeg funderer videre, som så ofte før.

//Jørgen
Det vil ikke hjælpe dig med og få opladet batterierne hurtigere,hvis muldvarpen trækkes op i, for den det skrækkelige skarpe lys, for og købe en større generator. Din flaskehals for opladning af batterierne, er den oplader du bruger lige nu. Med din 1 kW generator kan du lade hele 1 kWatt pr time hvis opladeren kan være med. Hvis du opgiver Ampere tallet og hvor mange batterier du har i serie, kan jeg nemt udregne hvor hurtigt det er muligt og oplade dine batterier med generatoren, hvis man ser bort fra at det er opladeren der sætter grænsen for hvor hvor hurtigt det går.

Hilsen Leif.

.

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 29. juli 2022 14:37
af rjskib
Hej.

Jeg burde have skrevet, at der også skulle en ny oplader til. Det er 60 volt's blybatterier, der sidder i køretøjet. Laderen giver knap 11 ampere, og køretøjet forbruger ca 1,1 AH pr km.
Forbruget er målt til 32 ampere, ved forsigtig ligeudkørsel med 30 km/t. Det gennemsnitlige forbrug er højere, men jeg har ikke udstyr til at logge, hvad start/bakker forbruger af ekstra strøm.

Laderen giver op til 75 volt x 11 ampere = 825 Watt. Med tab passer det godt med generatoren, der kontinuerligt ikke må belastes med mere end 900 Watt. Hvis jeg står på en rasteplads, og havde en lader der kunne lade med 100 Watt ekstra, så ville jeg bruge dem. I runde tal, giver det vist kun 1 ekstra km pr opladet time. Honda forskriver, at man ikke i længere perioder må bruge de 1000 Watt.

//Jørgen

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 29. juli 2022 17:39
af scootergrisen
Vis gerne diverse billeder af din oplader og generator og batteri i emnet om dit køretøj så man kan se hvad der står.
Så kan vi undesøge hvad batteriet højst kan oplades med.
Hvis du har en 60V 11A oplader så går det vist ret hurtigt allerede.

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 29. juli 2022 22:01
af Landbo
rjskib skrev: 29. juli 2022 14:37 Hej.

Jeg burde have skrevet, at der også skulle en ny oplader til. Det er 60 volt's blybatterier, der sidder i køretøjet. Laderen giver knap 11 ampere, og køretøjet forbruger ca 1,1 AH pr km.
Forbruget er målt til 32 ampere, ved forsigtig ligeudkørsel med 30 km/t. Det gennemsnitlige forbrug er højere, men jeg har ikke udstyr til at logge, hvad start/bakker forbruger af ekstra strøm.

Laderen giver op til 75 volt x 11 ampere = 825 Watt. Med tab passer det godt med generatoren, der kontinuerligt ikke må belastes med mere end 900 Watt. Hvis jeg står på en rasteplads, og havde en lader der kunne lade med 100 Watt ekstra, så ville jeg bruge dem. I runde tal, giver det vist kun 1 ekstra km pr opladet time. Honda forskriver, at man ikke i længere perioder må bruge de 1000 Watt.

//Jørgen
Jeg forstår slet ikke de tal du opgiver. Din "bil" er udstyret med en 800 Wats motor, hvilket burde give et forbrug på 800 Watt/60 Volt=13.3333333333 Amp, hvilket er mindre end det halve af hvad du opgiver.

Opladeren der følger med som standart til "bilen" er opgivet til og kunne levere 5,5 Amp, hvilket i runde tal giver at du trækker 5,5 Amp * 60 Volt = 330 Watt fra 230 Volts source.

Det virker som om du i alle de tal du giver ganger med to ?

Hilsen Leif.

Re: Rækkevidde og opladningstid

: 30. juli 2022 12:20
af rjskib
Hej.

Jeg svarer ovre i "Snak om elektriske kabinescootere", for ikke at "forurene" tråden.

//Jørgen