Jeg er blevet stoppet 3 gange på stor knallert hvor den er testet på rullefelt. Den første gang, kunne den køre 70. Det fik jeg en bøde og en anmærkning på, svarende i dag til et klip i kørekortet. Den skulle ikke i synshallen, måske fordi den var typegodkendt. I dag er man gået over til syn i stedet for typegodkendelser, så det kan ske de vil skulle synes i dag.
De andre gange, har den været under 58 km/t. Det giver ingen bøde, eller klip i kørekortet, og jeg fik lov at køre videre.
På en knallert 45 må den køre + 20%, dvs. når du køber den, må den køre op til 54 km/t. Dertil regnes lidt usikkerhed på rullefeltet, på 3 km/t. Det vil sige 57 km/t. Og politiet smider det sidste væk af cifrene, så det bliver 57,9 km/t.
En knallert 45, skal kunne køre over 57,9 km/t på rullefelt, før den betragtes for at være tunet.
Op til ca. 63 km/t der måles på rullefeltet, får du ikke klip i kørekortet. Husker ikke om det er 62,9 km/t eller 63,9 km/t. Men du får en bøde, fordi den er tunet.
Kører du under 57,9 km/t får du derfor kun en hastighedsbøde, og du får ingen klip i kørekortet.
Kører du 58 km/t eller derover får du hastighedsbøde plus klip i kørekortet. Og du kan få klip i kørekortet fordi den er tunet (ved over 63 km/t). Altså to klip og to bøder.
En knallert 45 bør derfor justeres så den ikke kan køre over 57,9 km/t. Ellers kan det koste bøder samt klip.
Man skal være opmærksom på, at hvis der er hastighedsbegrænsning til under 45 km/t, så vil grænsen for fartbøder være mindre.
Det er ret sjældent at det er det - men, det er vigtigt at nedsætte hastigheden, hvis der er hastighedsbegrænsning, og det vil også være uforsvarligt at ikke gøre det. Er der en hastighedsbegrænsning til under 45 km/t, er der helt sikkert en god grund.
Ifølge de nye love, må nye knallerter kun kunne køre 10% for hurtigt. Så vidt jeg ved gælder 20% + 3 km/t for alle knallerter, da de her ikke skældner om den er ny eller gammel. Min knallert var før 10% blev indført, så den kunne køre optil 20% for hurtigt, når man købte dem.
På
https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/kn ... anktioner/ skriver de følgende:
Hvis politiet konstaterer, at knallerten er ulovlig:
Første gang: Bøde + de ulovlige dele bliver konfiskeret
Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde + knallerten bliver konfiskeret.
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 60-63 km/t:
Du får en bøde.
Hvis knallerten kan køre 64 km/t eller mere:
Første gang: Bøde
Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde
Tredje gang: Ubetinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde.
Her skrives, at man får en bøde hvis den kan køre op til 60-63 km/t, og at man skal over 64 km/t før man får klip.
Jeg ved ikke, om man har lempet reglerne for tuning, men førhen har 58 km/t været grænsen på rullemarie.
Du skal forvente det giver klip at køre over 58 km/t (pga hastighed), så ens knallert bør ikke kunne køre over 57,9 km/t!
Reglerne ses også her:
https://koerekort-guiden.dk/knallert-45-boeder/
Det er korrekt, at politiet godt kan kræve din knallert tages til undersøgelse, hvis de ikke har en rullemarie at teste på, og her kan de være mere kritiske. Sker det, skyldes det sandsynligvis, du både har kørt for hurtigt, og uforsvarligt.
Under alle omstændigheder, er vigtigt at aldrig køre 58 km/t eller derover! Heller ikke ned ad bakke.
Når jeg er blevet stoppet, og spurgt om hvor hurtig den kan køre, plejer jeg at sige op til ca. 54 km/t, selvom den kan køre lidt hurtigere (min kører op til ca. 56,9 km/t). De 54 km/t er indenfor de 20%, som gælder som max for min knallert 45. Og jeg har altid fået lov at køre videre uden bøde.
Hvis knallerten justeres, så den kan køre op til ca. 55 km/t (54,9 km/t max), vil du normalt ikke få bøde for tuning, og hastighedsbøder giver ingen klip ved under 58 km/t (forudsat der ikke er hastighedsbegrænsning på strækningen). Fra 46 km/t og op,kan de i princippet give hastighedsbøde, men de plejer ikke at gøre det, hvis hastighedsoverskridelsen er under 20%. Du bør altid køre under 20% for hurtigt ifølge skiltningen. Køres over 20% for hurtigt skal du forvente du stoppes.