Side 1 af 2

Yamaha NEO's (elektrisk)

: 13. april 2022 05:36
af scootergrisen
Elektrisk scooter fra Yamaha kaldet Yamaha NEO's.

Yamaha NEO's
faktablad/factsheet (den danske oversættelse er vist ikke helt god).

Brugerhåndbøger/Reservedelskatalog

Måske model: ESS025
Modeltypekode: BFM1 og BFM2 (ved ikke hvad det betyder)

Farver: sort, hvid, blå
Farvetype A: Black metallic Y
Farvetype B: White metallic 6
Aqua

Pris: fra 26.990,- kroner (første pris der blev set)
Pris med ét batteri: 29.990,- (set 18. oktober 2023)
Pris med to batterier: 33.990,- (set 18. oktober 2023)
Hastighed: ukendt
Står som kræver AM-kørekort

Primære batteri(er) under sæde: Plads til 2 styks 50,4 volt 19,2 Ah 8 kg litium-ion. Kommer vist med 1 batteri som standard
BFM0, (3,6 volt x 14) 112 celler (14 serier, 8 parallelt)

12 volt batteri under fodtrin: 12 volt 5 Ah (det vejer vist 2 kg) VRLA GTZ6V

Rækkevidde (1 batteri) i STD-tilstand: cirka 37 km (Testet i WMTC klasse 1 i STD-tilstand, fuldt ladet batteri ved en temperatur på 25 °C)
Rækkevidde (1 batteri) i ECO-tilstand: 38,5 km (Yamaha's egen undersøgelse)
Forbrug (WMTC klasse 1): 31 Wh/km

Oplader: BFM-HC2A1, 220 VAC, output: 58,8 volt 3 ampere
Opladningstid: 8 timer

Motoreffekt (nominel): 2,3 kW
Motoreffekt (maksimum): 2,5 kW

Lydniveau: 55 dB (7 meter væk)

Hjul: 13 tommer

Vægt uden batteri: 90 kg

Software: Til smartphones får programmet MyRide som er gratis

Tekst fra klistermærke under sædet hvor der vist nok står:
YAMAHA MOTOR VIETNAM CO., LTD.
Vehicle category L1e-B
VCU: BFM0
MCU: BFM-00
BATTERY: BFM0M
MOTOR: YB11E
PBFMF8199E0E.pdf
brugermanual
ESS025 (NEO's)
ESS025 sharing model (NEO's)
BFM-F8199-E0
1st edition, December 2021
(4.77 MiB) Downloadet 303 gange
PBFMF8199E1E.pdf
brugermanual
ESS025B (NEO's)
BFM-F8199-E1
1st edition, September 2023
(13.34 MiB) Downloadet 190 gange
Information fra brugermanualen:

I manualen står noget om "(sharing model)" som lader til at være med mekanisk nøgle i stedet for "smart key system".

Står at man ikke skal oplade to lithium-ion-batterier lige efter hinanden fordi opladeren kan blive varm og det så tager længere tid eller opladningen afbrydes halvvejs. Så man skal vente til opladeren er kølet tilstrækkeligt ned før det andet batteri oplades.

Når der kun er ét batteri under sædet skal de åbenbart være i den forreste plads og så er der et dæksel over stikket på plads 2.

Køretøjer som ikke er sharing version har vist:
CCU (Communication Control Unit) - kan oprette forbindelse mellem køretøjet og smartphone via Bluetooth og MyRide App. Signalere underretninger fra apps, indgående opkald og tabte opkald.
Smart key system (køretøjet kan bruges uden fysisk at indsætte en nøgle). Antennen er i nærheden af tændingslåsen.
Over bagdækket er en mekanisk lås til at åbne sædet.
Emergency mode - når smart key'en mistes eller beskadiget eller batteriet er afladt kan køretøjet tændes og systemet startes med smart key system identification number.
Køretøjet kommer med 2 mekaniske nøgler, 1 smart key og 1 identiciation number card.

Tændingslås:
På sharing version er der hul til fysisk nøgle.
På ikke sharing version er der en drejeknap (smart key bruges i stedet for fysisk nøgle).

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 13. april 2022 05:38
af scootergrisen
2022-Yamaha-EJE025-EU-Midnight_Black-Static-009-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Milky_White-Action-003-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-001-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-003-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-002-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-010-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-005-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-011-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-012-03.jpg
2022-Yamaha-EJE025-EU-Detail-006-03.jpg

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 13. april 2022 20:08
af Cis
Det er ikke ligefrem en imponerende rækkevidde, det i omfang store batteri på 1kw giver..

Jeg har haft 2 stk Yamaha Neo´er 2t gennem tiden, den første for ca. 20 år siden, købt fra ny, og jeg har været glade for dem begge..

En af mine bekendte købte den første model Yamaha Neo 4t, og har den endnu, og den syntes at være et fremskridt, det kan ikke sige om den nye elektriske, med så kort en rækkevidde, det rækker nærmest til det latterlige med kun 1 batteri monteret, og vil man have 2 batterier, så bliver prisen alt for højt for de fleste, det kan man jo få en kabinescooter for.....

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 14. april 2022 22:44
af scootergrisen
Billeder fra en video.

Under sædet er klistermærke med blandet andet dæktryk. Åbenbart samme dæktryk ved 1 person og 2 personer.
1 person: for: 225 kPa, 33 psi, bag: 250 kPa, 36 psi
2 personer: for: 225 kPa, 33 psi, bag: 250 kPa, 36 psi

hvidt klistermærke:
O BFM1 010
O B

På siden af batteriet står:
YAMAHA MOTOR ELECTRIC SYSTEM
1.jpg
2.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
3.jpg

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 16. april 2022 11:01
af rjskib
Hej.

Jeg har prøvet at regne lidt på rækkevidden, ud fra de opgivne tal.

50,4 Volt X 19,2 Ampere = 968 Wh.

Forbrug: 968 Wh : 31 Wh/km = rækkevidde på 31,2 km.

Da man i dagligdagen ikke må forbruge mere end 80 % af batterikapaciteten, bliver den daglige rækkevidde kun 24,9 km.

Så hvis jeg ellers har regnet rigtigt, så er rækkevidden også overdrevet her.

//Jørgen

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 16. april 2022 16:15
af Jps
rjskib skrev: 16. april 2022 11:01
Da man i dagligdagen ikke må forbruge mere end 80 % af batterikapaciteten, bliver den daglige rækkevidde kun 24,9 km.

//Jørgen
Hvor står det, at man kun må bruge 80 % af batteriets kapasitét? Og gælder det i så fald, også for min City Elf? Jeg mener at min model begynder, at tabe fart når den nærmer sig de 80%, for derefter (hvis man forsætter) går helt i stå, selvom der er 20% kapasitét tilbage.

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 16. april 2022 19:33
af rjskib
Det er ikke helt nemt at finde noget om deep cycle afladning, for lithium batterier. Batterifabrikanterne vil nok helt skjule ulemperne ved de dybe afladninger.

Her er hvad jeg fandt:
Lithium cycles.jpg
Hentet på denne link: https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries
(Håber at linken er klikbar).

Bemærk hvor det koster på levetiden, hvis man aflader helt (antal cycles falder til 600). Hvis man f.eks oplader hver gang har brugt 40% af batterikapaciteten, så har man 3000 cycles.
Så der er fornuft i at medbringe 2 batterier, der bruges samtidig. Det koster lidt på accelerationen, da 2 batterier vejer mere.

Ang din City Elf, så er den vist med blybatterier. Her er det endda vist værre med dybe afladninger. Tråden bør nok holdes fri til debat om Yamaha NEO's, så kan vi evt tage debatten om blybatterier under City Elf'ens tråde.

//Jørgen

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 17. april 2022 05:25
af scootergrisen
De meste interessante billeder fra Reservedelskatalog NEO'S - ESS025.

De to store batterier ser ud til at være identiske:
BATTERY BOX ASSY (BFM-H212A-00)

Derudover ser der ud til at være et blysyrebatteri :yikes: under fodtrinnet:
GTZ6V

Foran batterierne sidder RELAY ASSY (BFM-H1950-01). Måske det skifte mellem de to batterier så kun ét er i brug ad gangen.
Bagerst i sædeboksen ser ud til at være et lille rum bag en plade med 4 bolte. Måske kommunikationsstyringsenheden (COMMUNICATION CONT. UNIT ASSY (BFM-H5810-00)) er der.

REMOTE CONTROL UNIT KIT (BFM-WH62A-00) består åbenbart af 3 dele:
Fjernbetjening: XMTR. COMP. (B2T-H6261-02)
Ukendt enhed foran benene nær tænding.
VEHICLE CONTROL UNIT ASSY. (BFM-H6560-02)

Til højre for sædeboksen:
VEHICLE CONTROL UNIT ASSY. (BFM-H6560-02)

Inde i svingarmen:
MOTOR CONTROL UNIT ASSY (BFM-H6510-01)
BFM1300DX060.PNG
BFM1300DX100.PNG
BFM1300DX110.PNG
BFM1300DX140.PNG
BFM1300DX260.PNG
BFM1300DX270.PNG
BFM1300DX280.PNG
BFM1300DX290.PNG
BFM1300DX300.PNG
BFM1300DX310.PNG

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 23. april 2022 01:09
af Cis
Her er et link til en test af scooteren..

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other ... 89739f8890

Re: Yamaha NEO's (elektrisk)

: 23. april 2022 07:30
af Jps
Den ser flot ud. Men er for dyr, plus at der mangler rækkevidde. Den burde kunne komme op på 100 km pr opladning, i stedet for max 68 km.