scootergrisen skrev: ↑5. januar 2022 00:00
Ved ikke om det er godt at gøre.
Der er BMS i hvert batteri hvis det har betydning.
Og hvad så hvis batterierne ikke er opladt/afladt lige meget?
Så står det ene batteri vel og oplader det andet.
Men det kan da godt være det er lavet sådan på nogle scootere og så de skriver at folk skal sørge for at begge batterier er fuldt opladt inden de sættes i hvis de bruger to batterier.
Jeg har tænkt på at gøre det modsatte.
Altså oplade 2 batterier med 1 oplader.
Men jeg har ikke rigtig lyst til at bruge mine batterier som forsøg hvis nu det ikke er godt.
Her er billeder fra LVNENG hvor der står dobbeltbatteri i parallel og displayet viser to forskellige opladningsniveauer.
Gad godt vide hvordan det er lavet.
viewtopic.php?f=26&t=3961
dual_batteries_in_parallel.jpg
3W3A0756-1.png
viewtopic.php?f=3&t=3680 har en fil med tekst om dobbeltbatteri.
Der står noget om at batterisystemet (hvad end det er) automatisk inspicerer og justerer opladnings- og afladningsstatus på de to batterier og forskellen skal åbenbart helst ikke være mere end 20% (svarende til 4 volts forskel) når de er forbundet parallelt så batteristyringssystemet (hvad end det er) fungere godt.
Og det er på Ecooter E2 hvor batterierne har forskellig kapacitet. De er ikke lige store. Så det kan åbenbart lade sig gøre selvom batterierne ikke er ens.
E2-doble-baterias-instrucciones-usario.pdf
Du bør naturligvis oplade begge fuldt ud inden de paralelforbindes. Hvis du måler på din oplader, vil du opdage det bare er en dum DC kilde, der afgiver en passende spænding der skal til for og oplade batteriet. Forbruget ud af opladeren bestemmer om lampen lyser rødt eller grønt når batteriet/batterierne er helt opladet.
Du skal naturligvis ikke pille forbindelserne af mellem de to batterier i tide og utide men lade begge op samtidig med samme lader.
Og ja, det er BMS'en i dine batterier der styre opladningen af cellerne og ikke laderen.
Du kan jo starte med at aflade begge batterier paralelkoblet med 5 stk 12 Volt 18 Wats pære der er seriekoblet. Dem trækker du så ca 1,5 Amp fra batterierne, en passende strøm så pærene ikke virker som en bedre varmeovn. Pærene kan du bare lodde sammen med nogle stumper 230 volts ledning. Prøv det.
Der sidder normalt også nogle ekstra forbindelser i dit strømstik (4 på min VGA) den ene forbindelse er stel og de andre tre er åben collektor forbindelser, der signalere til computeren ved et for varmt batteri, ved ubalance mellem cellerne og den sidste ved jeg ikke hvad er til. Man behøver ikke forbinde nogle af dem sammen, på de batterier jeg har set indtil videre.
Jeg ved ikke hvordan computeren er lavet på den scooter med de to batterier du omtaler, men du får ikke udlæsning af opladestanden for hvert batteri vist på dit display.
Så skal det lige siges at du bør være forsigtig når du parrelelforbinder dine batterier, bruge ledning der kan bære strømmen og sørge for ledningerne er aflastet korrekt samt sørge for isoleringen ikke kan beskadiges.
Hilsen Leif.