Du kan teste den automatisk choker ved at tage den af og vente 30 minutter også mål hvor mange ohm den har på stikket.
Det skal vist gerne være 10-15 ohm cirka.
Prøv også at sætte den direkte på batteriet cirka 2-3 minutter også mærk at den bliver varm og spidsen går langsomt ud.
Hvis den gør det så virker den.
Hvis stikket er løst så skild eventuelt stikket ad og klem lidt på metallet så de sidder mere stramt sammen. Men mit stik er også meget let at tage fra hinanden så måske er det bare normalt.
Hvis den ryger rigtig meget så kunne det måske være at der kommer for meget olie ind eller forkert benzin/luft blanding.
Hvad farve har røgen ?
Jeg har jo ikke så meget viden om 2 takt motorer men jeg har da samlet noget på denne side om røg fra udstødning :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... udstodning
Hvid/blå røg fra udstødning (på 2 takt motor)
• oliepumpe kabel forkert justeret
• olie i udstødningssystem (hvis scooteren bruges til korte ture så ophobes olien i udstødningen. Kør en lang tur for at brænde olien af)
Sort røg (for fed blanding)
• tilstoppet luftfilter
• hoveddyse for stor eller løs
• fejl på automatisk choker
• forkert svømmerhøjde
• nåleventil lukker ikke rigtigt
Brun røg (mager blanding)
• hoveddyse for lille eller tilstoppet
• benzin flyder ikke frit
• nåleventil åbner ikke nok
• forkert svømmerhøjde
• bukket benzinslange
• luft utæt omkring karbuartor/indsugningsstuds
• fejl på luftfilter
• forkert tændingstiming
Men prøv lige og køb dig et nyt luftfilter eller rens det du har og se om det gør nogen forskel.
Fordi hvis nu der er meget modstand i luftfilteret så kommer der for meget benzin ind i motoren så måske det kan være derfor.