VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)
: 12. november 2019 21:48
kære scooter grise.
har været godt igang med at rode lidt med min VGA VAX og kan læse mig lidt frem til at batteriet sikkert er kraftigt under dimensioneret.
har en 2018 model 45. og af hvad jeg kan se burde den få leveret 72V nominelt. men batteriet har kun et celle cappacitet på 48V nominelt.
der sidder en lille dc/dc transformer beregnet til mellem 36-72V input samt ESC til motoren står mærket til 72V
når man kikker i batteriet på den 30ah pakke sidder der 13s*12=156 celler. så i princippet burde man let kunne opgradere batteriet med 3 celle rækker mere af 36 celler til en nominel spænding på 60V og en ny BMS samt en ny oplader.
begrænseren ville ikke blive stillet på. så dette ville være en lovlig opgradering. da den blot ville få en hel del mere moment. derved større acceleration og lettere ved at holde de 45 km den egenligt burde køre frem for sølle 40-30 km/t alt efter spænding på batteriet. (jo vist kan den da liiiiige præcis ramme 45 lige efter den er blevet opladt og stået inde for og blevet varmet op til stuetemperatur, men 2-3 km senere så har den en sølle topfart på 40 km/t og ned efter der fra)
hvad har folk af erfaringer? skal snart skilde scooteren ad for at dobbelt tjekke alt er som forventet. men ud fra hvad jeg kan se af reserve dele. så burde batteriet være kraftig under dimensioneret.
regner med et budget på ca. 1400-1500 kr for sådan et opgradering/test.
skal siges er i uddandelse som maskinmester, og snille inde for elektro teknik. men ville elske hvis der er andre der har prøvet noget lignende/er intra i at vide mere.
har været godt igang med at rode lidt med min VGA VAX og kan læse mig lidt frem til at batteriet sikkert er kraftigt under dimensioneret.
har en 2018 model 45. og af hvad jeg kan se burde den få leveret 72V nominelt. men batteriet har kun et celle cappacitet på 48V nominelt.
der sidder en lille dc/dc transformer beregnet til mellem 36-72V input samt ESC til motoren står mærket til 72V
når man kikker i batteriet på den 30ah pakke sidder der 13s*12=156 celler. så i princippet burde man let kunne opgradere batteriet med 3 celle rækker mere af 36 celler til en nominel spænding på 60V og en ny BMS samt en ny oplader.
begrænseren ville ikke blive stillet på. så dette ville være en lovlig opgradering. da den blot ville få en hel del mere moment. derved større acceleration og lettere ved at holde de 45 km den egenligt burde køre frem for sølle 40-30 km/t alt efter spænding på batteriet. (jo vist kan den da liiiiige præcis ramme 45 lige efter den er blevet opladt og stået inde for og blevet varmet op til stuetemperatur, men 2-3 km senere så har den en sølle topfart på 40 km/t og ned efter der fra)
hvad har folk af erfaringer? skal snart skilde scooteren ad for at dobbelt tjekke alt er som forventet. men ud fra hvad jeg kan se af reserve dele. så burde batteriet være kraftig under dimensioneret.
regner med et budget på ca. 1400-1500 kr for sådan et opgradering/test.
skal siges er i uddandelse som maskinmester, og snille inde for elektro teknik. men ville elske hvis der er andre der har prøvet noget lignende/er intra i at vide mere.