Honda EV-neo (elektrisk scooter)
: 1. august 2019 22:56
I min søgen efter hvad der gør at nogle batterier kan oplades meget hurtigere end andre stødte jeg på Honda EV-neo.
Modellen er vist fra 2010.
Batteriet kan oplades fra 0 til 100% på 30 minutter med hurtigopladeren som kaldes 200V.
Hurtigopladeren følger formodentligt ikke med scooteren.
Den er godt nok kæmpe stor men den ser da ud til at kunne være bag på scooteren.
Den oplader som vel følger med scooteren hedder 100V og kan være under sædet og med den tager det 3,5 timer at oplade.
Rækkevidden er kun 34 km/opladning men det kan da være at det har mindre at sige hvis batteriet kan oplades så hurtigt.
Der er brugt følgende celler:
Toshiba SCiB (Super Charge Ion Battery)
Kemien er lithium-titanium oxide (LTO)
Toshiba skriver at en celle kan oplades fra 0 til 80% på 6 minutter.
Ved så ikke hvorfor det tager 20 minutter fra 0 til 80 % på Honda EV-neo.
Nogle litium-ion batterier er vist nok ikke beregnet til at blive opladt under 0 grader celsius hvilket jo ikke er så smart når det er vinter hvis ikke man kan oplade sin scooter udendørs.
Men cellerne i dette batteri skulle kunne bruges i -30 grader celsius.
Og så skulle cellerne holde til mange flere opladninger/afladninger.
Det lader til at der suges luft ind foran hvor man har skinnebenene ned til batterier som findes under fodtrinnet som vel så kan køle cellerne.
Modellen er vist fra 2010.
Batteriet kan oplades fra 0 til 100% på 30 minutter med hurtigopladeren som kaldes 200V.
Hurtigopladeren følger formodentligt ikke med scooteren.
Den er godt nok kæmpe stor men den ser da ud til at kunne være bag på scooteren.
Den oplader som vel følger med scooteren hedder 100V og kan være under sædet og med den tager det 3,5 timer at oplade.
Rækkevidden er kun 34 km/opladning men det kan da være at det har mindre at sige hvis batteriet kan oplades så hurtigt.
Der er brugt følgende celler:
Toshiba SCiB (Super Charge Ion Battery)
Kemien er lithium-titanium oxide (LTO)
Toshiba skriver at en celle kan oplades fra 0 til 80% på 6 minutter.
Ved så ikke hvorfor det tager 20 minutter fra 0 til 80 % på Honda EV-neo.
Nogle litium-ion batterier er vist nok ikke beregnet til at blive opladt under 0 grader celsius hvilket jo ikke er så smart når det er vinter hvis ikke man kan oplade sin scooter udendørs.
Men cellerne i dette batteri skulle kunne bruges i -30 grader celsius.
Og så skulle cellerne holde til mange flere opladninger/afladninger.
Det lader til at der suges luft ind foran hvor man har skinnebenene ned til batterier som findes under fodtrinnet som vel så kan køle cellerne.