Controller LBMC048122HK2-M6 (VGA Vax)
: 17. juli 2019 14:19
Her er nogen billeder af controlleren (LBMC048122HK2-M6) fra VGA Vax 2019 30 km/t.
Den sidder inden i scooteren bag hvor sædet låses.
Den yder 1200 watt. Om det er maks. eller nominel ved jeg ikke.
Motoren skulle yde 2000 watt. Vist nok.
Så det er måske en af grundene til at scooteren er sløv og ikke vaks.
Afkodning af tegnene i LBMC048122HK2-M6:
LBMC
048 - 48 volt
122 - 1200 watt
H - HALL
K2 - 180*12*50
-
M6
Tekst på printplade:
LBMCHK2Con1.7
2016.2.25
www.lingbo-mc.com
Det store stik med 30 stikben er rigtig svært at få ud da man ikke rigtig kan få fat nogen steder.
9 ud af 30 stikben er i brug i det store stik.
I det ene hjørne er en lampe som blinker.
Hvis man ellers kan se den. Det kan man ikke som standard uden at fjerne noget på scooteren.
Hvis man fjerner det afblændede hul under sædet hvor der kan sidde et strømstik til opladeren så kan man være heldig at se lampen hvis man kigger fra venstre side af scooteren men det er ikke ligefrem til at skulle kunne ses udefra. Måske et stykke lysleder kan monteres for at hjælpe.
F.eks. blinker controllerens lampe 9 gange når sidestøttebenet er slået ned.
Efter en kort pause gentages blinksekvensen.
Indtil videre har jeg set følgende blinksekvenser på min controller:
5 blink kun når farthåndtaget drejes (hvis hallsensorstikket er taget af controlleren)
9 blink (kan ses ved kortsluttet bremsekontakt/sidestøttebenskontakt)
14 blink (kan ses hvis farthåndtaget ikke er tilsluttet)
Hvor ledningerne monteres står -, W, V, U, +.
- og + er strøm fra/til batteriet.
W, V og U er faserne til motoren.
På printkortet kaldes de GND, C, B, A og VB+.
Altså -=GND, W=C, V=B, U=A og +=VB+.
Men det står på hovedet så lidt forvirrende.
På printkortet findes JZ2 (GND, TXD, RXD) til programmering.
JZ1 har 3.3V.
Der er desværre ikke loddet nogen stikben på.
Kølemæssigt har controlleren et stort stykke aluminium med lidt kølefinner men controlleren er monteret et vindstille sted inden i scooteren og på en plade med huller til boltene.
Så tror ikke den får særlig god luftgennemstrømning.
Men kan være det ikke betyder så meget når controlleren kun yder 1200 watt.
Kablerne er monteret ret stramt på terminalerne.
Men terminale er jo monteret på printkortet så er ikke så vild med at spænde for hårdt men de skal jo have god forbindelse de kabler med den største strømstyrke.
Controlleren ser ud til at være ret godt beskyttet mod vand med silikone diverse steder.
Rundt i kanten og under stik og omkring terminalerne og den ene skrue har en plastikring.
Der er et sted hvor silikonelisten gå ud. Måske så man kan se om listen er der eller også er det bare så den er lettere at tage af.
Ved afmontering af låget (plastikkassen) skal skruer med skiver fjernes fra terminalerne da de ellers vil holde fast i silikoneringene og gøre det svært at fjerne låget.
Tryk ned på pinsene i det store 30-pinsstik mens låget afmonteres for at holde printpladen fladt så ikke benene på MOSFET'erne bøjes.
Når controlleren lige har været tilsluttet batteriet så kan det indeholde en smule energi selv efter batterikablet er taget af.
Hvis spændingen mellem controllerens + og - er 53 volt i det man tager batterikablet af så falder spændingen langsomt lidt efter lidt.
Tilslutter man speedometeret (drejer tændingslåsen til ON) så er den smule energi der er i controlleren i stand til at drive speedometeret i nogen sekunder og det kan man blive lidt overrasket over når man lige har stået og taget batteriet ud af scooteren at speedometeret lyser op.
Manualen (HK2 122.pdf) mangler information om pin 5, 8, 18 og 25.
Manualen (HK2 122.pdf) har to beskrivelser af pin 7, 13, og 16.
Se også Filer til LingBo-controller og andet.
I "HK2 122.pdf" står at 60112HK2 og 72112HK2 har UART som standardudstyr. Står godt nok ikke 48112HK2.
I "Lingbo PMSM Controller User Manual.pdf" står at til LBMC 072122 skal der bruges LBMC V2.1.3 for Generation 1.
Den sidder inden i scooteren bag hvor sædet låses.
Den yder 1200 watt. Om det er maks. eller nominel ved jeg ikke.
Motoren skulle yde 2000 watt. Vist nok.
Så det er måske en af grundene til at scooteren er sløv og ikke vaks.
Afkodning af tegnene i LBMC048122HK2-M6:
LBMC
048 - 48 volt
122 - 1200 watt
H - HALL
K2 - 180*12*50
-
M6
Tekst på printplade:
LBMCHK2Con1.7
2016.2.25
www.lingbo-mc.com
Det store stik med 30 stikben er rigtig svært at få ud da man ikke rigtig kan få fat nogen steder.
9 ud af 30 stikben er i brug i det store stik.
I det ene hjørne er en lampe som blinker.
Hvis man ellers kan se den. Det kan man ikke som standard uden at fjerne noget på scooteren.
Hvis man fjerner det afblændede hul under sædet hvor der kan sidde et strømstik til opladeren så kan man være heldig at se lampen hvis man kigger fra venstre side af scooteren men det er ikke ligefrem til at skulle kunne ses udefra. Måske et stykke lysleder kan monteres for at hjælpe.
F.eks. blinker controllerens lampe 9 gange når sidestøttebenet er slået ned.
Efter en kort pause gentages blinksekvensen.
Indtil videre har jeg set følgende blinksekvenser på min controller:
5 blink kun når farthåndtaget drejes (hvis hallsensorstikket er taget af controlleren)
9 blink (kan ses ved kortsluttet bremsekontakt/sidestøttebenskontakt)
14 blink (kan ses hvis farthåndtaget ikke er tilsluttet)
Hvor ledningerne monteres står -, W, V, U, +.
- og + er strøm fra/til batteriet.
W, V og U er faserne til motoren.
På printkortet kaldes de GND, C, B, A og VB+.
Altså -=GND, W=C, V=B, U=A og +=VB+.
Men det står på hovedet så lidt forvirrende.
På printkortet findes JZ2 (GND, TXD, RXD) til programmering.
JZ1 har 3.3V.
Der er desværre ikke loddet nogen stikben på.
Kølemæssigt har controlleren et stort stykke aluminium med lidt kølefinner men controlleren er monteret et vindstille sted inden i scooteren og på en plade med huller til boltene.
Så tror ikke den får særlig god luftgennemstrømning.
Men kan være det ikke betyder så meget når controlleren kun yder 1200 watt.
Kablerne er monteret ret stramt på terminalerne.
Men terminale er jo monteret på printkortet så er ikke så vild med at spænde for hårdt men de skal jo have god forbindelse de kabler med den største strømstyrke.
Controlleren ser ud til at være ret godt beskyttet mod vand med silikone diverse steder.
Rundt i kanten og under stik og omkring terminalerne og den ene skrue har en plastikring.
Der er et sted hvor silikonelisten gå ud. Måske så man kan se om listen er der eller også er det bare så den er lettere at tage af.
Ved afmontering af låget (plastikkassen) skal skruer med skiver fjernes fra terminalerne da de ellers vil holde fast i silikoneringene og gøre det svært at fjerne låget.
Tryk ned på pinsene i det store 30-pinsstik mens låget afmonteres for at holde printpladen fladt så ikke benene på MOSFET'erne bøjes.
Når controlleren lige har været tilsluttet batteriet så kan det indeholde en smule energi selv efter batterikablet er taget af.
Hvis spændingen mellem controllerens + og - er 53 volt i det man tager batterikablet af så falder spændingen langsomt lidt efter lidt.
Tilslutter man speedometeret (drejer tændingslåsen til ON) så er den smule energi der er i controlleren i stand til at drive speedometeret i nogen sekunder og det kan man blive lidt overrasket over når man lige har stået og taget batteriet ud af scooteren at speedometeret lyser op.
Manualen (HK2 122.pdf) mangler information om pin 5, 8, 18 og 25.
Manualen (HK2 122.pdf) har to beskrivelser af pin 7, 13, og 16.
Se også Filer til LingBo-controller og andet.
I "HK2 122.pdf" står at 60112HK2 og 72112HK2 har UART som standardudstyr. Står godt nok ikke 48112HK2.
I "Lingbo PMSM Controller User Manual.pdf" står at til LBMC 072122 skal der bruges LBMC V2.1.3 for Generation 1.