Batterikabel CHOGORI (VGA Vax)
: 17. juli 2019 11:56
Her er nogen billeder af batterikablet på VGA Vax 2019.
Modellen før 2019 havde et andet batterikabel.
I det ene stik jeg har mangler de 4 nederste små stikben.
De bruges åbenbart ikke på VGA Vax så de har desværre klippet de 4 ubrugte ledninger af så stikket med den tynde gule ledning kun har én ledning.
På mit andet stik er alle stikbenene der.
Når man montere stikket på batteriet så skubber man det lige ned.
Herved drejer den blå ring selv og stikket klikker.
Når man skal fjerne stikket skal man dreje den blå ring og holde den drejet mens der hives op.
Når batteriet sættes i batterikassen kan det det vende på mere end én måde.
Da jeg fik scooterne var batteriet monteret med stikket i venstre side (tætteste hvor nøglen til sædelåsen sættes i).
Det er ikke lavet så godt den måde hvor kablet kommer op gennem et hul i sædeboksen og skraber på kanten af sædeboksen og batterikassen så jeg har lavet hullet større og ser ud til at foretrække at batteriet monteres med stikket i højre side af scooteren. Måske så stikket er længere og bedre kan vippes af vejen når batteriet skal op og ned. Eller måske fordi sædet ikke kan åbnes så meget når styret er låst.
Der mangler et sted at fastholde stikket mens man hiver batteriet op og sætte det i så det ikke hænger i vejen.
Det bedste ville jo nok være at batteriet selv fik forbindelse når det blev sat i så man ikke skulle tænke på at montere/afmontere et stik.
Så ville det være lettere for dem der ikke har mulighed for at oplade batteriet mens det sidder i scooteren og tit skal tage det op og ned.
Under sædeboksen hvor sædet holdes låst er kablet bare sat fast til scooterens stel/beslag med en plastikstrip.
Kablet er ikke specielt langt så det kan desværre ikke nå ud til f.eks. et ekstra batteri på fodpladen.
Ikke sikkert det bliver så let at finde forlængerkabel eller løse stik til den type stik.
Batteriet kan muligvis både aflades og oplades gennem dette kabel men selvom der er et forberedt stik i scooterens ledningsnet til venstre for batteriet under skjoldet så er det ikke tilsluttet noget.
T. Hansen sælger det løst men har ikke prøvet det endnu.
På stikket står:
CHOGORI
CHOGORI
2
På kablet står:
PVC Cable 5x22AWG and 1x16AWG and 2x9AWG Hichain
På enderne (der er 8 mm i diameter indvendigt) der spændes på controllerens + og - terminal står:
8-6S
KF
På de to tykke ledninger står:
AWM 1015 E304337 VM-1 105°C
105°C 600V 9AWG HICHAIN
Websted: www.chogori-tech.com
Det stik jeg har kaldes vist:
Chogori large 2+1+5 90°
2+1+5 betyder 2 store stikben, 1 medium stikben, 5 små stikben.
90° betyder at stikket er vinklet. Det findes også som lige stik som hedder 180°.
2+1+5 stikben oplyses til 50A+15A+5A.
Kig ind i stikket på batterikablet og hold så munden er nede:
venstre (stor pin): sort ledning. Minus (-) jordforbindelse.
højre (stor pin): rød ledning. Plus (+) (48V+) til afladning.
op (medium pin): grøn ledning. Minus (-) til afladning. Har forbindelse til blå ledning i ledningsnettet som går til ubrugt stik i venstre side af scooteren ved sædeboksen hvor der kan tilsluttes et ladestik så batteriet kan oplades gennem Chogori-stikket.
ned (tynd pin): gul ledning. Har forbindelse til gul ledning til tændingslås så batteri får 48 volt + fra sig selv (fra rød) når tændingslåsen er på ON. Altså BMS'en får vel information om tændingslåsen er på ON. Måske så afladning kun kan starte når tændingslåsen er på ON og måske så opladning kun kan starte når tændingslåsen ikke er på ON.
Problemer med stikket:
Det sker en sjælden gang imellem at tætningsringen der normalt sidder i bunden af stikket sidder fast på stikket på batteriet når stikket tages af.
Det sker vist gerne hvis stikket har siddet på en del dage uden at være taget af. Altså hvis scooteren ikke har været brugt et stykke tid.
Så der er nok chance for at miste tætningsringen hvis ikke man opdager det.
Dybde på pins:
På mit stik sidder den midterste tykkelse pin (til opladning) ret langt inde i stikket.
De tykke pins og den smalle pin sidder 1 mm inde fra kanten.
Den midterste tykkelse pin sidder 4 mm inde fra kanten.
Bunden er 9 mm inde.
Så den sidder næsten halvvejs inde.
På andre billeder af samme stik ser den ud til at den sidder længere ude.
Tætningsring:
Cirka 1 mm i tykkelse (en smule over 1 mm).
Cirka 17 mm indre diameter.
Cirka 19 mm ydre diameter.
Den storte plastik som tætningsringen skubbes over er cirka 18,5 mm i diameter.
Her kan man se hvordan ledningerne har forbindelse i stikket.
Modellen før 2019 havde et andet batterikabel.
I det ene stik jeg har mangler de 4 nederste små stikben.
De bruges åbenbart ikke på VGA Vax så de har desværre klippet de 4 ubrugte ledninger af så stikket med den tynde gule ledning kun har én ledning.
På mit andet stik er alle stikbenene der.
Når man montere stikket på batteriet så skubber man det lige ned.
Herved drejer den blå ring selv og stikket klikker.
Når man skal fjerne stikket skal man dreje den blå ring og holde den drejet mens der hives op.
Når batteriet sættes i batterikassen kan det det vende på mere end én måde.
Da jeg fik scooterne var batteriet monteret med stikket i venstre side (tætteste hvor nøglen til sædelåsen sættes i).
Det er ikke lavet så godt den måde hvor kablet kommer op gennem et hul i sædeboksen og skraber på kanten af sædeboksen og batterikassen så jeg har lavet hullet større og ser ud til at foretrække at batteriet monteres med stikket i højre side af scooteren. Måske så stikket er længere og bedre kan vippes af vejen når batteriet skal op og ned. Eller måske fordi sædet ikke kan åbnes så meget når styret er låst.
Der mangler et sted at fastholde stikket mens man hiver batteriet op og sætte det i så det ikke hænger i vejen.
Det bedste ville jo nok være at batteriet selv fik forbindelse når det blev sat i så man ikke skulle tænke på at montere/afmontere et stik.
Så ville det være lettere for dem der ikke har mulighed for at oplade batteriet mens det sidder i scooteren og tit skal tage det op og ned.
Under sædeboksen hvor sædet holdes låst er kablet bare sat fast til scooterens stel/beslag med en plastikstrip.
Kablet er ikke specielt langt så det kan desværre ikke nå ud til f.eks. et ekstra batteri på fodpladen.
Ikke sikkert det bliver så let at finde forlængerkabel eller løse stik til den type stik.
Batteriet kan muligvis både aflades og oplades gennem dette kabel men selvom der er et forberedt stik i scooterens ledningsnet til venstre for batteriet under skjoldet så er det ikke tilsluttet noget.
T. Hansen sælger det løst men har ikke prøvet det endnu.
På stikket står:
CHOGORI
CHOGORI
2
På kablet står:
PVC Cable 5x22AWG and 1x16AWG and 2x9AWG Hichain
På enderne (der er 8 mm i diameter indvendigt) der spændes på controllerens + og - terminal står:
8-6S
KF
På de to tykke ledninger står:
AWM 1015 E304337 VM-1 105°C
105°C 600V 9AWG HICHAIN
Websted: www.chogori-tech.com
Det stik jeg har kaldes vist:
Chogori large 2+1+5 90°
2+1+5 betyder 2 store stikben, 1 medium stikben, 5 små stikben.
90° betyder at stikket er vinklet. Det findes også som lige stik som hedder 180°.
2+1+5 stikben oplyses til 50A+15A+5A.
Kig ind i stikket på batterikablet og hold så munden er nede:
venstre (stor pin): sort ledning. Minus (-) jordforbindelse.
højre (stor pin): rød ledning. Plus (+) (48V+) til afladning.
op (medium pin): grøn ledning. Minus (-) til afladning. Har forbindelse til blå ledning i ledningsnettet som går til ubrugt stik i venstre side af scooteren ved sædeboksen hvor der kan tilsluttes et ladestik så batteriet kan oplades gennem Chogori-stikket.
ned (tynd pin): gul ledning. Har forbindelse til gul ledning til tændingslås så batteri får 48 volt + fra sig selv (fra rød) når tændingslåsen er på ON. Altså BMS'en får vel information om tændingslåsen er på ON. Måske så afladning kun kan starte når tændingslåsen er på ON og måske så opladning kun kan starte når tændingslåsen ikke er på ON.
Problemer med stikket:
Det sker en sjælden gang imellem at tætningsringen der normalt sidder i bunden af stikket sidder fast på stikket på batteriet når stikket tages af.
Det sker vist gerne hvis stikket har siddet på en del dage uden at være taget af. Altså hvis scooteren ikke har været brugt et stykke tid.
Så der er nok chance for at miste tætningsringen hvis ikke man opdager det.
Dybde på pins:
På mit stik sidder den midterste tykkelse pin (til opladning) ret langt inde i stikket.
De tykke pins og den smalle pin sidder 1 mm inde fra kanten.
Den midterste tykkelse pin sidder 4 mm inde fra kanten.
Bunden er 9 mm inde.
Så den sidder næsten halvvejs inde.
På andre billeder af samme stik ser den ud til at den sidder længere ude.
Tætningsring:
Cirka 1 mm i tykkelse (en smule over 1 mm).
Cirka 17 mm indre diameter.
Cirka 19 mm ydre diameter.
Den storte plastik som tætningsringen skubbes over er cirka 18,5 mm i diameter.
Her kan man se hvordan ledningerne har forbindelse i stikket.