Der er stor forskel på hvor grundigt at synshallerne tjekker bilerne. Dem, som tjekker dem mest grundigt, er sikkert dem der tidligere har gjort det så dårligt, at de er kommet under opsyn. Du kan se synshaller, og deres smiley her:
https://www.fstyr.dk/DA/Syn-af-Koretoje ... nshal.aspx
De røde, er under opsyn, og risikerer at blive lukket, hvis de ikke er tilstrækkeligt kritiske.
FDM satser på at altid have elite smiley, så et syn hos FDM er guld værd.
Køber du bil hos en forhandler, så husk at der lovmæssigt er 6 måneders garanti og 24 måneders reklamationsret ved brugthandel, præcist som ved køb af en ny bil.
Køber du en bil nysynet, så mener jeg du burde kunne få medhold i en klage, hvis du samme dag kører hen i din egen synshal og får den synet - dumper den, så må det være forhandlerens ansvar at enten reparere den og få den synet, eller give dig pengene retur! Og kør den så hen til FDM for at få den synet.
Ellers, vil der jo ikke være meget værd med en 6 mdr. garanti på brugte biler, som loven kræver. Går der tid fra du har købt den, og til du lader den syne, eller har den været udsat for uheld, så kan man naturligvis diskutere om du vil kunne få medhold i retten. Du kan også vælge at få en tilstandsattest og klage over de kritiske punkter, der vil kunne gøre at bilen ikke består et syn. Så må den jo reelt ikke køre på vejen, og burde ikke have nummerplade på. Kør hen og få den tjekket, efter forhandleren har repareret den - her gjorde jeg forkert ved sidste bilkøb, da jeg følte den kørte ok. Da den så senere kom til syn, så viste det sig at reparationen dels var udført forkert, og at den bremsede skævt på forhjulene - altså samme fejl som jeg havde klaget over. Jeg kunne ikke se det ved ligeudkørsel og opbremsning. Forhandleren havde ikke udskiftet skive - kun klodser - og det var skiven og cylinder der var problemer med. Samtidigt havde han gjort det sjusket, så bremseslangen var kommet ind og røre ved hjulet, og havde slidt noget af gummiet af, dog uden der var gået hul på slangen. Så det er en god idé, at få tjekket i en synshal efter en garantireparation hos forhandleren der her solgt dig bilen.
Køber du bil privat, så er du desværre på den. Her er ingen krav til garanti og reklamationsret. Jeg har fornyligt købt en bil og den var ikke en krone værd. Jeg gav 9.200 kr. for den, plus det at få nummerplade på. Den virkede fint da jeg købte den - inden jeg nåede hjem ca. 7 km. senere så lyste motorlampen. Og efter 10-12km så kunne den ikke bremse. Derudover viste det sig, at den var rusten så meget at det var bekymrende at den kunne komme igennem syn - den pågældende synshal er nu under skærpet opsyn, så det har nok ikke været eneste bil, der er synet, og har været gennemrusten, og har haft bremsere der ikke har fungeret.
Køber du bil privat, så aftal at I under en prøvetur kører ind i en synshal som du vælger, hvor I både får den synet, evt. du betaler en tilstandsattest, og får nummerplade på. Det kan godt være mere sikkert, end at købe den hos forhandlere. En, du køber som nysynet hos en forhandler, er måske synet i en dårlig synshal, som forhandleren har erfaring med lader alt slippe igennem.