supercharger skrev: ↑25. september 2018 09:47
Det gælder kun for motorer med meget højt kompression. fx sportsmaskiner (specielt til racer bane) eller til motorer med kompressor/turbo.
Almindelige køretøjer på legal vej har det ingen effekt. (Læs: Marketing vrøvl)
De vil bare hive flere penge ud af din pung.
Prøvede i mine unge dage på min Puch Monza flagskib 4-gears at fylde oktan 126 (Trinitrotoluen i opløst tilstand) men det blev forbudt
Prøvede senere dette: (dog i ældre version end den på hjemmesiden nu.
https://www.sunocoracefuels.com/fuel/supreme
Og som ventet ingen effekt ændring overhovedet. (Sammenlignet med oktan 92)
Ang marketing, så er det jo ikke marketing alle de sider jeg har læst. Ovenstående link var blot eksempel.. er jo mange folk, også ved uafhængige organisationer, der siger det.
Altså, som udgangspunkt, så KAN højere oktan give højere effekt (HK), hvilket så kræver motoren er lavet til det.. når man så har en motor, hvor de siger mindst 95 og helst højere Oktan, så lyder det jo som om, at der er en årsag til det? Jeg siger IKKE, at jeg får flere HK, men blot at det kunne være mulighed... fik jeg 0.1 eller 0.05 flere hk, så er det jo også at tage med!.. om så det var 0.01
Producenten af min Scooter her, tjener jo ikke på, at folk bruger højere oktan end 95, så der er vel en grund til det?
Hvis det ikke er for bedre effekt, så kan det være, at det ikke sviner så meget i motoren eller lign?
Ang Punch Monza.. sådan en havde jeg også, dog 3 gears med 5hk tun på
, men den var jo heller ikke ligefrem lavet til at kunne udnytte så høj oktan, medmindre du kørte med noget specielt tunsæt og havde lavet direkte indsprøjtning og elektronisk styring, som jo vel nærmest er påkrævet