Dell'orto ECU/ECS
: 12. juli 2018 20:53
Jeg opdatere indlæget løbende efterhånden som jeg finder ud af mere.
Nogen af de nye køretøjer kommer med Dell'orto ECU/ECS.
Det vil jeg indsamle information om her så vi kan blive kloge på det.
Køretøjer der muligvis bruger Dell'orto ECU/ECS:
VGA Explora euro-4
VGA Firefox euro-4
VGA N1 euro-4
VGA Mover Next Generation
Sym Symphony ST (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 274435019/)
Jeg har fundet den her manual der står PRELIMINARY så den er nok ikke færdiglavet.
Jeg har indtil videre ikke kunne finde en nyere version. Sidst i manulen står fejlkoder.
Der er en lampe på instrumentpanelet (MIL - Malfunction indicator lamp) som lyser/blinker også kan man åbenbart aflæse nogen ting på den måde uden brug af diagnosticeringsværktøj. Måske.
I DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL programmet (som jeg endnu ikke har fundet) er der en værdi der hedder RPM CUT OFF (Number of cut spark events).
Det kunne godt lyde som en begrænsning. Altså hvor den kommer gnister over.
Man kan opdatere ECU'en med .map-filer (calibration map). Ubrugte på eldiagrammet:
6 Speed input/Gear in (måske pickup ved kobling eller "map switch")
11
15 RPM out dash (måske omdrejningsviser på instrumentpanel) Magnetventil (solenoid valve).
Åbner/lukker vist for luft til karburator elektronisk.
Der er en pil ved den ene studs som vel viser luftens retning.
Der kan være to luftventiler.
På det eldiagram jeg har kigget på deler de samme elektrisk forbindelse. Her ses eksempler på hvor luftventilerne kan sidde.
Til højre for indsugningsstudsen og forrest ved variatordækslet. Her ses luftventilerne på LJ1P37QMB motor. Det må da være ECU'en.
Der står godt nok ECS på. Sekundært ledningsnet.
Stort stik med orange: ECU
2 hvide stik med 2 ledere: "ventildimser". Det er vist noget med luft til karburator
Hvidt stik med 3 ledere: vist til at tilslutte computer med USB-stik. Kaldes vist kline
Sort stik med 2 ledere: vist temperatur måler (kan være monteret under bolt på topstykket)
Sort flad stik med 4 ledere: lambdasonde
Sort D-formet stik med 3 ledere: TPS på karburator
Stort stik med gul: måske til tilslutning med resten af ledningsnettet. Lambdasonde. TPS på siden af karburatoren. Her kan man se hvor temperatursensoren er monsteret.
På den ene motor er det under en af boltene på topstykkedækslet.
På LJ1P37QMB (findes på VGA N1) er der en bolt oppe fra kun til temperatursensoren.
Dell'Orto 187090048 39400-ACH5-E10. Man kan muligvis tilslutte en kontakt så man kan skifte mellem forskellige "maps".
Gætter på man så kunne have en mapping der er god til flad vej og en der er god til offroad eller lignende.
Eller måske en mapping der giver bedst motorydelse og en anden mapping der giver det laveste brændstofforbrug.
Nogen af de nye køretøjer kommer med Dell'orto ECU/ECS.
Det vil jeg indsamle information om her så vi kan blive kloge på det.
Køretøjer der muligvis bruger Dell'orto ECU/ECS:
VGA Explora euro-4
VGA Firefox euro-4
VGA N1 euro-4
VGA Mover Next Generation
Sym Symphony ST (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 274435019/)
Jeg har fundet den her manual der står PRELIMINARY så den er nok ikke færdiglavet.
Jeg har indtil videre ikke kunne finde en nyere version. Sidst i manulen står fejlkoder.
Der er en lampe på instrumentpanelet (MIL - Malfunction indicator lamp) som lyser/blinker også kan man åbenbart aflæse nogen ting på den måde uden brug af diagnosticeringsværktøj. Måske.
I DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL programmet (som jeg endnu ikke har fundet) er der en værdi der hedder RPM CUT OFF (Number of cut spark events).
Det kunne godt lyde som en begrænsning. Altså hvor den kommer gnister over.
Man kan opdatere ECU'en med .map-filer (calibration map). Ubrugte på eldiagrammet:
6 Speed input/Gear in (måske pickup ved kobling eller "map switch")
11
15 RPM out dash (måske omdrejningsviser på instrumentpanel) Magnetventil (solenoid valve).
Åbner/lukker vist for luft til karburator elektronisk.
Der er en pil ved den ene studs som vel viser luftens retning.
Der kan være to luftventiler.
På det eldiagram jeg har kigget på deler de samme elektrisk forbindelse. Her ses eksempler på hvor luftventilerne kan sidde.
Til højre for indsugningsstudsen og forrest ved variatordækslet. Her ses luftventilerne på LJ1P37QMB motor. Det må da være ECU'en.
Der står godt nok ECS på. Sekundært ledningsnet.
Stort stik med orange: ECU
2 hvide stik med 2 ledere: "ventildimser". Det er vist noget med luft til karburator
Hvidt stik med 3 ledere: vist til at tilslutte computer med USB-stik. Kaldes vist kline
Sort stik med 2 ledere: vist temperatur måler (kan være monteret under bolt på topstykket)
Sort flad stik med 4 ledere: lambdasonde
Sort D-formet stik med 3 ledere: TPS på karburator
Stort stik med gul: måske til tilslutning med resten af ledningsnettet. Lambdasonde. TPS på siden af karburatoren. Her kan man se hvor temperatursensoren er monsteret.
På den ene motor er det under en af boltene på topstykkedækslet.
På LJ1P37QMB (findes på VGA N1) er der en bolt oppe fra kun til temperatursensoren.
Dell'Orto 187090048 39400-ACH5-E10. Man kan muligvis tilslutte en kontakt så man kan skifte mellem forskellige "maps".
Gætter på man så kunne have en mapping der er god til flad vej og en der er god til offroad eller lignende.
Eller måske en mapping der giver bedst motorydelse og en anden mapping der giver det laveste brændstofforbrug.