Side 1 af 1

Texas free 50-4 tænding

: 15. juni 2018 11:03
af Montøren
Ved nogen her om den har AC eller DC CDI?
Jeg er ved at blive sindsyg over at den springer pærerne, og lader heller ikke selvom jeg har skiftet spændingsregulatoren (er det bare en ensretter?)
Den går også umotiveret i stå, som om at tændingen forsvinder.
Hvad F..... gør jeg. (Måske statoren)??


Vh. Jan

Re: Texas free 50-4 tænding

: 15. juni 2018 11:16
af scootergrisen
Det er spændingsreglatoren der skal begrænse spændingen.
Den både ensretter og begrænser spændingen.
Så den er formodentligt defekt igen eller måske forkert forbundet hvis den er uoriginal.
Ellers tjek stator, ledning, stelforbindelse.
Du kan måle modstanden i statorens spoler ved at tage generatorstikket af.

Hvis det er en AC-CDI så er der en ekstra spole/ledning i statoren som laver strøm til CDI-boksen.
Lednigen er gerne sort med rød stribe.

Hvis det er en DC-CD så er der gerne kun hvid og gul til spændingsregulator og blå/gul til pickup.

Re: Texas free 50-4 tænding

: 6. juli 2018 06:21
af Montøren
Tak for svaret, kan stator/generator gøre at motoren pludselig går ud efter et par km kørsel?
Det virker som om at den kører tør?
Jeg har skiftet vacumhane, slanger, tændspole m kabel, monteret benz filter, og renset karburator flere gange.

Det med spændinger er løst, det var den hvide fra generatoren der havde dårlig forbindelse i stikket.

Vh. Jan

Re: Texas free 50-4 tænding

: 6. juli 2018 15:13
af scootergrisen
Hvis du har gennemsigtig benzinslange på så kan du se om der er benzin i.

Re: Texas free 50-4 tænding

: 1. august 2018 22:01
af Montøren
Hej igen, den får tilsyneladende masser af benzin for filteret er fyldt...

Jeg spørger lige igen; kan statoren lave disse motor stop?
Eller skal jeg købe mig en ny karburator?
Vh. jan

Re: Texas free 50-4 tænding

: 1. august 2018 23:22
af scootergrisen
Nok bedre at undersøge det rigtigt i stedet for bare at kigge på filteret.

I følge eldiagram på sidste side i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... vedele.pdf er det en AC-CDI så dårlig forbindelse ved stator kunne godt slukke motoren.
Det er den sort/røde ledning fra generatoren der går til CDI-boksen.
Så sørg for at den har god forbindelse i stikkene.
Samme med pickup og stelforbindelse.
Hvis der er grøn ir i stikkene så er der nok dårlig forbindelse.

Du kan også prøve og lade den køre i tomgang og rykke i ledningerne for at se om du kan få den til at slukke.