Kymco'en var desværre begyndt at trække særdeles dårligt, og køre lidt langsommere end normalt. Den var også blevet tung, at trække/skubbe med motoren slukket. Og da jeg skulle bruge scooteren idag, til at få hentet en pakke med nye remme til den, kunne jeg næsten ikke trække den baglæns ud af garagen, og forlæns ville den jo så heller ikke.
Nå, men har så nu fundet ud af, at det er bremsebakkerne i kaliberen der har sat sig, eller rettere trykklodsen, eller hvad den nu kaldes. Men kan lige pt, ikke hitte ud af at få bremsebakkerne af Der er ingen bolte som på f.eks Dr. Big, der holder bakkerne. Så skal lige hitte ud af hvordan de kommer af, så jeg kan få trykklodsen fri og få renset området, så den kan bevæge sig frit igen. Der skal også påfyldes nyt bremsevæske, idet det er kommet under minimumsstregen på glasset. Jeg troede til en begyndelse, at det enten var ventiler der skulle stilles, rem skiftes, eller måske koblingen der trængte til nyt fedt ved de 3 styr, i den bagerste remskive.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 12:26
af Supercharger
Hej JPS.
Bliver du ved.... Det er lige før dit avatar er usand.
God weekend.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 12:28
af Jps
supercharger skrev: ↑25. november 2017 12:26
Hej JPS.
Bliver du ved.... Det er lige før dit avatar er usand.
God weekend.
Hvad mener du så lige med det, do ? Og i lige måde.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 12:56
af scootergrisen
Det er nok det hvide pulver fra aluminiummet under o-ringen ved stemplet der gør at o-ringen trykker så hårdt ind på stemplet at bremsen ikke slipper.
Så du skal have drænet bremsevæsken og så kan du skrabe det hvide pulver væk med et lille stykke træ til at rense negle med eller noget andet der ikke ridser.
At bremsevæskeniveauet er lavt er nok bare fordi bremsebelægningen er slidt.
Når du sætter nye bremseklodser i som har tykkere belægning end de slidte bremseklodser så skal stemplet længere ud i kaliperen også blive noget af bremsevæsken presset tilbage op til beholderen.
Men hvis du dræner bremsevæsken så er det nok en god ide at fylde ny på i stedet for at genbruge det.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 13:05
af Jps
scootergrisen skrev: ↑25. november 2017 12:56
Det er nok det hvide pulver fra aluminiummet under o-ringen ved stemplet der gør at o-ringen trykker så hårdt ind på stemplet at bremsen ikke slipper.
Så du skal have drænet bremsevæsken og så kan du skrabe det hvide pulver væk med et lille stykke træ til at rense negle med eller noget andet der ikke ridser.
At bremsevæskeniveauet er lavt er nok bare fordi bremsebelægningen er slidt.
Når du sætter nye bremseklodser i som har tykkere belægning end de slidte bremseklodser så skal stemplet længere ud i kaliperen også blive noget af bremsevæsken presset tilbage op til beholderen.
Men hvis du dræner bremsevæsken så er det nok en god ide at fylde ny på i stedet for at genbruge det.
Det er ikke nødvendigt at skifte klodser, for de er ikke slidte. Og det hvide pulver ser jeg ingen steder. Men har så ikke kunnet finde ud af at få de klodser af endnu.
Du skruer de to bolte af som holder kaliperen på gaffelbenet så kan du tage kaliperen af bremseskiven.
Inden du gør det så pres kaliperen ind mod bremseskiven så bremsevæsken bliver presset op til bremsevæskebeholderen så er det lettere at få på igen.
Du kan nok ikke se så meget af det hvide pulver ude fra. Det er inde hvor aluminiummet ikke er malet så det er udsat for fugt.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 13:47
af Jps
scootergrisen skrev: ↑25. november 2017 13:21
Du skruer de to bolte af som holder kaliperen på gaffelbenet så kan du tage kaliperen af bremseskiven.
Inden du gør det så pres kaliperen ind mod bremseskiven så bremsevæsken bliver presset op til bremsevæskebeholderen så er det lettere at få på igen.
Du kan nok ikke se så meget af det hvide pulver ude fra. Det er inde hvor aluminiummet ikke er malet så det er udsat for fugt.
Jeg har fundet ud af at skrue de 2 bolte ud. Det jo logik, når den skal af Og det var ikke nødvendigt at presse noget som helst, idet trykdimsen sad helt inde i hullet.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 14:23
af scootergrisen
Der er også de to pindbolte på beslaget hvor kaliperen bevæger sig sidelæns på.
Du kan lige tjekke at det glider.
Lyder mærkeligt hvis du siger den bremser af sig selv og stemplet er helt inde.
Men du kan da lige mærke på stemplet/kaliperen mens du trykket på bremsegrebet og giver slip.
Så er det vist meningen stemplet ligesom skal trække sig en lille smule tilbage af sig selv i det men slipper trykket på bremsegrebet pga. af o-ringen.
Så kan du prøve hvor let det er at trykke stemplet ind med hånden.
Hvis du bliver ved med at pumpe på bremsegrebet så kommer bremsevæsken ud omkring stemplet så det skal du lige være opmærksom på.
Hvis du mener stemplet glider som det skal så kan det godt være det ikke er det med det hvide pulver men hvis det går meget stram så er det nok det med det hvide pulver.
Prøv og tag støvhætten af og se om der ikke er hvidt pulver.
Den o-ring jeg snakker om som trykker ind på stemplet den sidder længere inde.
Re: Kymco'en trænger vist til et stort service
: 25. november 2017 14:41
af Jps
Scootergrisen. Jeg skylder at skrive, at kaliberen var besværlig at få af skiven, efter jeg fjernede de 2 bolte. Måtte bruge en skruetrækker, til at vrikke den af skiven. Dernæst brugte jeg skruetrækkeren til, at få de 2 bremsebakker fra hinanden. Derfor sad trykskiven helt i bund, da bakkerne kom af. Denne video, giver også lidt oplysninger om adskillelsen (ikke min )