Side 1 af 2

Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejninger

: 7. januar 2011 11:14
af OGS
Hej

Jeg har netop købt en brugt Kymco Super 8 125 ccm MC med 10.000 km på tælleren. Starter og går fint. Men ved høje omdrejninger opstår der noget metallisk støj fra motoren (klink klink agtigt) Hvis jeg skal beskrive lyden nærmere er det lidt en lyd som hvis man står og trommer med to små skruetrækkere på motorblokken. Er der nogle der har erfaringer med at den skal have nyt stempel+ringe og/eller cylinder efter 10.000km? Det er i hvert fald min mistanke. Eller er det måske noget omkring topstykket der larmer? I tomgang og ved lavere omdrejninger lyder den fint. Virker ellers frisk at køre på.

Mvh Ole

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 16:06
af Jps
Er du sikker på det kommer fra cylinderen så tror jeg nemlig det er stempelringene du kan høre. Er scooteren købt hos forhandler eller privat?

Det er ret normalt, at man kan høre noget "ringeri" fra stempelringene, når de er nye. Er de slidte, mister motoren trækkraft og fart.

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 18:40
af resderra

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 19:26
af OGS
Hej Igen

Tak for jeres indlæg!
For lige at svare på jeres spørgsmål.
- Der er olie på.
- Der er handlet privat. Så ingen returret. Men jeg fik den til en god pris, så skal jeg skrue lidt og ofre lidt kr, så går det nok.
Jeg har netop i dag justeret ventiler. Indsugningsventilen var med noget stort spillerum. Det er justeret ind nu. 0.04-0.08mm. Efterfølgende kan jeg ikke konstatere nogen bedring eller forværring i den lyd der opstår ved høje omdrejninger. JPS - jeg synes virkeligt det er svært at høre præcis hvor lyden kommer fra. Men jeg bilder mig ind at det er omkring cylinder/krumtap det foregår. Måske stempelringe eller måske plejlstangs leje kunne være årsagen. Jeg synes bare det er tidligt (10000km) Den går virkelig super i motoren langt op i omdrejningerne indtil denne tikkende konstante lyd opstår tæt på max omdr. Mht Tændingsbanken har jeg læst lidt på dit link Resderra. Der står bl.a "Tændingsbanken kan høres som en bankende metallisk lyd og opleves som en ujævn motorgang." Men jeg har ikke ujævn motorgang. Den er helt jævnt tikkende hele tiden ved de høje omdr.

Nu vil jeg gå ude og pille variatoren af, for at udelukke at det er noget af det der rasler. Det er som sagt meget svært at lokalisere.

God aften :-)

Mvh Ole

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 20:51
af OGS
Og så fik jeg udelukket støj fra variatoren. Uden variator og rem er det samme lyd. Jeg fandt dog ud af at rullerne i variatoren er meget slidte. Men slidflader på op til 5mm i bredden, så ruller de vel ikke så godt mere... De bliver skiftet. Jeg føler mig ret sikker på at tikkelyden kommer fra cylinderen. Er det så ikke stempel+ringe samt plejlstang incl. leje man skal prøve og skifte? Altså hvis cylinderen ikke osse har taget skade. Det er osse forholdsvist overkommeligt i pris når man gør det selv.

Jeg mangler en brugermanual og evt. værkstedsmanual til den. Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan finde det inden jeg giver mig til at skille det hele ad. :-)

På forhånd tak. Mvh Ole

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 21:50
af scootergrisen
Jeg er næsten sikker på at det er rullerne. Specielt når du skriver at de er meget slidte.
Så nogen af dem ligger sikkert og rasler.
Så køb nogle nye ruller.

Min Kymco Super 8, 50 ccm lavede også nogen pling pling lyde. Men det var så ved tomgang.
Og jeg var også ret sikker på lyden kom inden fra selve motoren. Det var svært at hører præcist hvor.
Også ved høje omdrejninger der kunne den viberer meget.
Efter jeg skiftede ruller og kilerem så gik lyden og vibrationerne væk.
Så når nu du skal skifte rullerne så kunne du jo også undersøge kileremmen. Eventuelt mål bredden og se om den trænger til at blive skiftet ud.
Du kan se nogen billeder her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ission.php
Men hvis den har kørt 10.000 km så trænger den sikkert til en ny kilerem så det er en god ide at skifte den.
Og køb originale dele og læg rullerne i ligesom på billederne på siden jeg linkede til før.

Nu er det jo en 50 ccm jeg har og det er også dem jeg skriver om på hjemmesiden.
125 ccm plejer gerne og skulle have et større ventil spillerum men jeg har ikke nogen servicemanual til 125 ccm så jeg ved ikke hvad spillerum du skal bruge.
De 0,04 - 0,08 mm som jeg har skrevet på http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... a_manualer stammer fra servicemanulen http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf men den gælder kun til 50 ccm. Desværre står der 0,04 mm nogle steder i manual og 0,08 mm andre steder. Derfor jeg har jeg skrevet 0,04-0,08mm.
Ofte er spillerummet til udstødningsventilen lidt større end indsugningsventilen.
Men jeg har altså ikke data til 125 ccm. Men du kunne prøve og besøge/ringe til nogle forhandlere af 125 ccm modellen og spørge hvad ventiltolerancen skal være. Eller om de ved hvor man kan finde ud af det.

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 22:10
af OGS
Tak for svaret. Ja - det er helt sikkert at både rem og ruller skal skiftes. Men som jeg skrev lidt længere oppe så har jeg i aften prøvet at afmontere variatoren helt, så det kun er krumtapsakslen der stikker ud. Når jeg så starter den uden variator og den stadig siger tikke lyden konkluderer jeg at det må stamme fra noget i cylinderen. Jeg kan vælge og leve med det. Men det bliver sikkert ikke bedre med tiden. Nu fik jeg lige mailet til dig nærmest samtidig med at du skrev et indlæg. Bare se bort fra min mail. Ok. Jeg tjekker lige op på ventil tolerancen for en sikkerheds skyld.

God aften.

Mvh Ole

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 22:31
af scootergrisen
Hmmm. Altså jeg har læst at hvis ventil spillerummet er for stort så kan det give tikke lyde.
Er tikke lyden der stadig kun ved højre omdrejninger når variatoren er taget helt af ?
Da du indstillede ventilerne sørgede du så for at dreje knastakslen rigtig først sådan at knasterne ikke trykkede ned på ventilerne ?
Ligesom her :
Billede
Jeg tror i hvert fald det er en god ide at finde den korrekte ventil tolerance. Jeg har skrevet i http://kymcoforum.com/ om de har en servicemanual til 125 ccm eller de kender ventil tolerancen. Så må vi se om der er nogen der svarer der.

Jeg ved ikke om det kan være tændingsbanken men du kunne prøve og køre tanken næsten tom også fylde en højere oktan benzin på end du plejer. Hvad plejer du at tanke ?

Har du mulighed for at optage en video med det ?
Så kan du uplade den på youtube eller et andet sted så vi kan hører det.

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 7. januar 2011 22:36
af scootergrisen
Og prøv engang at skru tændrøret ud og kig på det.
Tag eventuelt et billed og upload det.
Mål/juster elektrode afstanden og sammenlign med : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... endror.php
Så vidt jeg ved skal elektrode afstanden være 0,7 mm.
Rens med en stålbørste med tag billedet inden du rense det.

Re: Kymco Super 8 125 Metallisk motorstøj ved høje omdrejnin

: 8. januar 2011 22:13
af OGS
Jeg fik ringet til en forhandler. Ventil tolerancen er 0.06mm på ind og udstødningsventil. De anbefaler dog 0.1mm fordi det bliver strammere med tiden. Jeg kan se på de forskellige komponenter i motoren at der står GY6 på alle komponenter. Ved en søgning youtube, synes jeg der er flere der har fået smadret krumtapslejet. Jeg er sgu bange for at det er det som min fejler. På MC butikken.dk kan jeg se at man kan få endda MEGET billige reservedele. Bl.a kan man købe en helt ny motor for 2800kr! Og osse en krumtap for 600kr. Er der nogen af jer der har erfaringer med de stumper som jo nok er uoriginale? Er de gode nok?