Stabilitets problem ift. motorgang
: 25. november 2016 23:08
Hej i kloge mennesker!
Jeg har i Februar i går købt mig en PGO New Ligero årgang 2013 (kørt ca. 14000 km). En lille lækker rød scooter. Jeg gjorde den fri af alle mekaniske begrænsninger, skive i vario, flow stopper (tragt) i indsugningsstudsen,
På-satte en Gianelli Go udstødning.
Den kørt vidunderligt efter det, den klarede:
1: en tur fra Varde til Thisted derfra til Randers og tilbage til Varde (ca. 350 km ialt)
2: to ture til Fra Varde til Randers og tilbage til Varde (ca. 300 km x 2 ,adskildt af nogle måneders mellemrum)
Den var super stabil, men så sker det som ikke må ske. På min anden tur til Randers, begynder den at miste trækkraft, da jeg når til Viborg. Min erfaring siger mig, at det er på tide med et cylle og stempel skift ( ca. 18000 km).
Fint nok jeg tøffer til Skanderborg (speedline.dk) og køber:
- Malossi Sport 50ccm cylle kit
- ekstra dyser st. 60 - 86 (så er der et fint udvalg af størrelser man kan prøve sig med.)
- tændrør
- tændspole
- 5,5 g og 7 g ruller
Jeg monterer:
- cylle kit (inkl. carbon membraner fra malossi der kommer med kittet)
- prøver alle dyserne af og er nu landet på st. 60
- tændspole og tændrør
Ting jeg har prøvet:
- dyse skift ((alle dyserne, en afgangen) landet på st. 60 hvor den er mest stabil og trækker godt)
- luftfilter tragt kortet af (for mere luft)
- Renset Kaburator
- luftskruen er skruet i bund derefter 2½ gang ud (kører sublimt i mellemgas)
- ruller skiftet fra 8 g til 3 x 5,5g + 3 x 7g
jeg har arbejdet i en uge på at få det til at virke og nu kører den nogenlunde og er kommet hjem til varde igen på den.
Hagen er, at nu kan jeg køre en lang strækning med bundgas rammer ca. 60 km/t, jeg kan ikke få den en brøkdel over 60. (efter indb. speedometer), hvorefter det føles som om, at den "slukker/motorbremser" et kort stykke tid, hvorefter den "tænder" igen og derefter klarer den bundgas et meget kort stykke tid (ca. 30 sek.) også gentager det sig ellers forfra. Hvis jeg slækker på gassen mens den "slukker" så tænder den igen, og så kan jeg nogenlunde holde den kørerende (40 -50 km/t, mellemgas niveau), men den "slukker og tænder" stadigt bare ikke så voldsomt.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg mistænker, at CDI'en er begrænset til at maks. antal omdrejning på ca. 7-8000 rpm.(kan ikke komme over 60 km/t, hverken på nedad bakke eller lige landevej) og efter noget tid hvor den har arbejdet så svigter den og derfor laver fejl i tændningen.
På forhånd tak for alt hjælp, og jeg lytter og vil prøve hver en ting i foreslår, så længe det ikke er noget jeg har prøvet før.
---- Theodor -------
Jeg har i Februar i går købt mig en PGO New Ligero årgang 2013 (kørt ca. 14000 km). En lille lækker rød scooter. Jeg gjorde den fri af alle mekaniske begrænsninger, skive i vario, flow stopper (tragt) i indsugningsstudsen,
På-satte en Gianelli Go udstødning.
Den kørt vidunderligt efter det, den klarede:
1: en tur fra Varde til Thisted derfra til Randers og tilbage til Varde (ca. 350 km ialt)
2: to ture til Fra Varde til Randers og tilbage til Varde (ca. 300 km x 2 ,adskildt af nogle måneders mellemrum)
Den var super stabil, men så sker det som ikke må ske. På min anden tur til Randers, begynder den at miste trækkraft, da jeg når til Viborg. Min erfaring siger mig, at det er på tide med et cylle og stempel skift ( ca. 18000 km).
Fint nok jeg tøffer til Skanderborg (speedline.dk) og køber:
- Malossi Sport 50ccm cylle kit
- ekstra dyser st. 60 - 86 (så er der et fint udvalg af størrelser man kan prøve sig med.)
- tændrør
- tændspole
- 5,5 g og 7 g ruller
Jeg monterer:
- cylle kit (inkl. carbon membraner fra malossi der kommer med kittet)
- prøver alle dyserne af og er nu landet på st. 60
- tændspole og tændrør
Ting jeg har prøvet:
- dyse skift ((alle dyserne, en afgangen) landet på st. 60 hvor den er mest stabil og trækker godt)
- luftfilter tragt kortet af (for mere luft)
- Renset Kaburator
- luftskruen er skruet i bund derefter 2½ gang ud (kører sublimt i mellemgas)
- ruller skiftet fra 8 g til 3 x 5,5g + 3 x 7g
jeg har arbejdet i en uge på at få det til at virke og nu kører den nogenlunde og er kommet hjem til varde igen på den.
Hagen er, at nu kan jeg køre en lang strækning med bundgas rammer ca. 60 km/t, jeg kan ikke få den en brøkdel over 60. (efter indb. speedometer), hvorefter det føles som om, at den "slukker/motorbremser" et kort stykke tid, hvorefter den "tænder" igen og derefter klarer den bundgas et meget kort stykke tid (ca. 30 sek.) også gentager det sig ellers forfra. Hvis jeg slækker på gassen mens den "slukker" så tænder den igen, og så kan jeg nogenlunde holde den kørerende (40 -50 km/t, mellemgas niveau), men den "slukker og tænder" stadigt bare ikke så voldsomt.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg mistænker, at CDI'en er begrænset til at maks. antal omdrejning på ca. 7-8000 rpm.(kan ikke komme over 60 km/t, hverken på nedad bakke eller lige landevej) og efter noget tid hvor den har arbejdet så svigter den og derfor laver fejl i tændningen.
På forhånd tak for alt hjælp, og jeg lytter og vil prøve hver en ting i foreslår, så længe det ikke er noget jeg har prøvet før.
---- Theodor -------