Jeg bruger "OKO puncture free MC" - det fungerer fint til scootere.
Til knallert 30, hvor du ikke kører så hurtigt (under 45 km/t), er bedst med off-road typen (til motorcross mv).
Den har vist længere fibre, og klarer større huller, og giver bedre lapning. Den kan f.eks. fås her:
http://shop.mi.dk/da-dk/punkteringsbesk ... i%20511001
Der skal bruges ca. 250ml i et dæk. Mængden afhænger lidt af dækstørrelse.
Du kan også finde den på punkteringsbeskyttelse.dk eller ebay.
Til knallert 45, hvor der køres 45 km/t og op, er bedst at bruge "OKO puncture free MC".
Den er bedst ved større hastigheder.
Er bedst på slangeløse dæk.
Ved knallert 30 kan du også bruge slime. Her er bedst med den lille flaske på 237ml, da den præcist passer til et dæk.
Efter brug, kan den skylles med vand og genbruges - så du efterfølgende kan købe større flasker, eller evt. bruge den til OKO.
https://www.google.dk/search?q=slime+237
Undgå punkteringsspray i spraydåser. Det er mere nemt, men de påfyldes gennem ventilen, og det betyder at det ikke er muligt, at få en god punkteringsbeskyttelse igennem. Dertil kommer, at mange af dem, der går igennem ventilerne, ødelægger både ventiler og dæk. Dem, der hældes i, uden ventilen er i, er langt bedre. Både som punkteringsbeskyttelse, og de er nemmere at rengøre. Det kan vaskes bort i almn. vand. Det som går igennem ventiler, er ofte klistret og kan ikke skylles af i vand. OKO og Slime klistrer ikke - trods navnet.
Punkteringsbeskyttelsen holder permanent. Så der er ingen grund til reparationssæt.
Det er bedst at hælde i før du punkterer - når du først er punkteret, så kan det være lidt svære at hælde i. Men, er det et lille hul, er det ikke et problem. Det er bedst at hælde i før du punkterer, da det så er fordelt i dækket og presses ud under punkteringen. Derved lukkes hullet øjeblikkeligt, næsten uden tryktab. Er dækket punkteret, er det ikke fordelt i dækket, og du skal dreje dækket rundt, før det oppumpes.