Side 1 af 3

Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 21. juli 2016 09:28
af 1234
Jeg besluttede mig i maj 2015 for, at jeg skulle have en scooter på grund af nærliggende arbejde. Jeg kiggede en del på nettet for at blive lidt klogere, da sidst jeg ejede en scooter var tilbage i 2004, hvor jeg solgte min Suzuki Katana AY50. Jeg kom hurtigt til at læse en del om Gilera Runner, Stalker og PGO Hot 50, men ud af dem var der kun PGO Hot 50 der var til at få fat i i nærheden og den syntes jeg ikke var ret god da jeg tog den ud for en prøvetur.

Jeg havde følgende kriterier
- Den skulle være økonomisk i drift.
- Det skulle være kvalitet, da den altid skal starte.
- Koste max 20.000kr inkl alt.
- Være komfortabel.
- Og til sidst skulle den sælges af en forhandler i nærheden, mest for at støtte det lokale men også for at gøre turen til service kort.


Overordnet indtryk
Jeg har nu haft scooteren i ca. 14mdr og den har startet hvert eneste gang jeg skulle bruge den. Den står i en garage når den er hjemme, men på arbejde står den udenfor i frost og regn, men starter alligevel altid. De forholdsvis store hjul på 14" gør, at man mærker færre bump på vejen end ved de mindre hjul - dog virker det ikke til, at de medfølgende dæk er af højeste kvalitet og jeg tænker at nye dæk vil gøre køreglæden endnu større. Den har en støddæmper bagtil, der ikke kan indstilles og bump på vejen mærkes. Tænker at to støddæmpere ville være bedre, men man kan ikke få det hele for det halve. Displayed viser hastigheden, ikke digitalt, og udover det er der kun det mest basale, nemlig blinkkys, langlys og PGM-FI filter indikator. Ikke noget lys der blinker, hvis olieniveauet er kritisk.

Angående dækkene, så er deres dimensioner 80/80/14 i front og 80/90/14 bagtil og de dimensioner er mildest talt ikke standart nogen steder. Vil man have andre dæk end de medfølgende, er der faktisk kun Heidenau og IRC der laver i de dimensioner. Om der kan monteres andre dimensioner, ved jeg simpelthen ikke.

Honda slår også på deres combined brakes. Min erfaring med den er, at det fungerer rigtig godt og føles meget mere sikker end normale bremsere - især på glatte veje.

Da jeg bestilte scooteren, bestilte jeg den samtidig med en GIVI 35L bagagebox og originale vindbreakere der leder vinden udenom hånden. Ved sq ikke lige hvad de kaldes, men de fås originalt og kostede ca. 350kr og det er godt givet ud vil jeg mene.

Samtidig skal det siges at diverse lir og andet end standart dele, er næsten umulige at få fat i, hvis det overhoved eksisterer.

Omkostninger
Den kostede 14995kr i 2015, nu koster den 17995 og hvis man skal stole på Speedline, så kommer den til at koste 20995kr inden længe. Der er, i følge Honda-MC.dk, vel at mærke ikke lavet nogen ændringer siden 2012. Så det er bare en almindelig prisstigning i forhold til udbud og efterspørgsel.

Driftøkonomien står opgivet til 52km/L, men dette er ved 30km/t og med en person på 80kg. Jeg vejer mere end 80kg og kører blandet mellem 35-45km/t og der ligger mit km/l på ca. 43. Om det alene skyldes hastighed og vægt eller om det faktum at jeg kun kører 4.5-5km af gangen og den derved ikke rigtig bliver varm ved jeg ikke.

Scooteren har en detaljeret vedligeholdelsesplan, som man kan finde i manualen, men overordnet set, så skal den til service hvert 4000km. Det er lidt længere interval end man ser hos andre fabrikanter.

Alle de officielle tal kan læses på Hondas hjemmeside, så dem vil jeg ikke remse op her.

Andet / Opdatering
Lige efter nytår var jeg så uheldig at scooteren blev ramt af vores egen bil, således at der var en hel del at plastikken der blev ødelagt. Det kostede ca. 5500kr i nye dele inkl timeløn. Jeg valgte så i samme ombæring at få lavet 1000km service, selvom scooteren kun havde kørt ca. 600km. Desværre hældte værkstedet 10w40 olie i scooteren, mens manualen siger 10w30 - ikke jordens undergang, men stadig nok til at irritere mig, da jeg ellers selv er meget påpasselig med scooteren og vedligeholder den jævnligt. Det resulterede så i, at jeg i går selv foretog et olieskift, så den rigtige olie kom på. Det gav faktisk en mere rolig motorgang og 2-3km/t mere - før kørte den 41-42, nu kører den 44-45 under de samme forhold med vejr og vind og på samme vej. Så olien betyder noget og især på denne maskine.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 21. juli 2016 14:26
af Katana
Original vindskærm findes også, sådan en har jeg. Den er dog temlig dyr : godt 1200 kr !!
Alt hvad der står Honda på, skal tilsyneladende handles til grov overpris.

Angående dæk findes der flere mærker, end dem du nævner, i den korrekte størrelse. Pirelli, Michelin og Sava. Sava MC38 maxscoot kan jeg kun anbefale, Sava kalder dækket helårsdæk.. Og det fungere faktisk overraskende fint hele året. MC38 dækket kørte jeg med i omtrent 1,5 år.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 21. juli 2016 14:36
af Katana
https://www.kgi.dk/product-17601-3094.php

Jeg brugte 90/90-14 både for og bag.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 21. juli 2016 15:24
af 1234
Tak for oplysningerne Katana :-)

Jeg har dog lige bestilt to stk Heidenau K66 helårsdæk.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 2. august 2016 22:14
af erikhansen
Købte en i April...ja den kører fantastisk, ja det er rigtig med prisen, talte også med "speedline"
før jeg købte den, den er steget flere steder...op til 20.000. men i Norge koster den 26.000.-

Fik min til service omkring 600km havde et lille problem med indikator til blinklys, men blinklyset virkede
kontaktede værkstedet 2 dage i forvejen + jeg nævnte det da jeg afleverede den til service...ok!

nå , " fik i set på problemet med indikatoren" Svar: " blinklyset virker da"
Suma somarum der skal nyt speedometer i.....ja jeg kører da bare en gang til, hvoefor tror de at jeg kontaktede dem 2 gange
for at slippe for dette problem, selvom det er på garantien.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 2. august 2016 22:19
af erikhansen
Ups! glemte lige...kan nogle skaffe en manual/ værkstedshåndbog til denne
NSC vision 50 Har en på fransk, og ville gerne selv kunne skrue lidt på den.
betaler selvklart for den.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 2. august 2016 22:32
af 1234
Der er en på tysk her på siden.

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 2. august 2016 23:36
af Katana
erikhansen skrev:Ups! glemte lige...kan nogle skaffe en manual/ værkstedshåndbog til denne
NSC vision 50 Har en på fransk, og ville gerne selv kunne skrue lidt på den.
betaler selvklart for den.
Værkstedshåndbog til Honda NSC 50/110 kan desværre ikke fås på dansk eller engelsk. Der er dog rigelig med detaljerede billeder i bogen, så handicappet med teksten på tysk, er ikke så stor. Jeg har selv købt værkstedsbogen, og har også forsynet scootergrisen's arkiv med en halvdårlig kopi.

Ønsker du selv at købe værkstedshåndbogen, kan den bestilles her : http://www.my-bikeshop.de/index.php/fzg ... dbuch.html

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 2. august 2016 23:44
af Katana
Hvor mange liter benzin kan I klemme ned i tanken ?

Tanken er angivet til at kunne rumme 5.5 L benzin, det tvivler jeg meget på tanken kan rumme!!

Re: Honda NSC Vision 50 4T 2015

: 3. august 2016 08:57
af 1234
Jeg tror faktisk at de 5.5L er god nok, for som der står på side 13 i brugermanualen, så er der 1.3L tilbage, når brændstof-nålen når det røde felt. Sidst jeg fyldte benzin på, var netop som nålen nåede det røde felt og der fyldte jeg 3.85L på. 3,85+1,3 ~5,15L.

Hvad der er mere skørt er, at brændstofindikatoren tager lang tid om at nå halvvejs i tankmåleren, men derfra og til det røde felt syntes jeg det går tjep.