Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
: 5. oktober 2014 16:44
Jeg har bøvlet noget med en Super 8, jeg købte brugt i sommers.
Den var ofte svær at starte, og gik af og til fuldstændig i stå, med symptomer på en druknet motor. En kammerat hjalp mig med den, og skruede og pillede og rensede og gjorde ved, uden ret megen succes.
Til sidst fik jeg sporet det til en manglende nåleholder mellem nål og fjeder i vacuumkammeret. Der var ikke umiddelbart nogen at finde på nettet, så jeg bukkede min egen af en stump konservesdåse. Problem løst, scooteren startede bedre og gik *aldrig* i stå igen sådan umotiveret midt i det hele. Det gik godt i et stykke tid (ca 500 km).
Og så var fanden løs. Jeg savnede noget fart - før kunne jeg køre op til 50 (ægte), nu var jeg ofte under 40 (ægte). Nå, sagde kammeraten, prøv noget bedre benzin, fx Shell Superduper.
Det hjalp noget - starten blev meget bedre, og jeg fik meget af min topfart tilbage - i starten. På min første længere tur (42 km til arbejde) nåede jeg cirka halvvejs, så tabte den pludselig al kraften, og gik i stå da jeg slap gassen. Denne gang med en meget varm motor. Hmm den fik lov at køle af, jeg luftede karburatoren ud, og den kunne starte igen. Det var godt nok pokkers tænkte jeg, men så ikke meget mere. 5 km senere var den så gal igen, og da jeg var et meget, meget dumt sted sådan rent trafikalt uden mulighed for rigtig at komme til siden, klemte jeg den et par hundrede meter længere frem, og standsede så. Jep, der nåede at komme en grim lyd fra motoren
. VARM motor, kogende benzin i karburatoren, og ligegyldig hvor længe jeg lod den køle af, ville den absolut ikke i gang igen.
På nettet for at finde årsager til overophedning. En af de gode var utætheder i indsugningen/ødelagt luftfilter, så der kom for meget luft ind. Skrue-skrue,
intet luftfilter! det viste sig at kammeraten havde skruet det af for at se om det hjalp på den for rige blanding, og siden glemt det/mistet det/smidt det ud. Uden at sige det til mig. Inklusive de tre lidt specielle skruer, der skal holde filteret på plads. Vi taler ikke så dødgodt sammen længere.
Nå, men, manglende luftfilter forhindrer jo ikke en scooter i at sætte i gang, der måtte være noget andet i vejen. Så jeg har tjekket vacuum, OK, benzintilførsel, OK, tændrør tvivlsomt og skiftet, => fin gnist. God gnist => fin tændspole og næppe bøvl med CDI (i øvrigt skiftet da der var problemer med at scooteren hele tiden gik i stå).
Jeg er for nærig til at købe en kompressionstester, så jeg ved ikke om den var OK. Men, der kom en pokkers ærgerlig pssccchh-lyd ved kompressionsslaget, og der blev ikke rigtig pumpet luft ud af udstødningen.
Stadig ingen start, og jeg begyndte at blive bekymret. Pillede motoren af (eller er det scooteren man piller af motoren? det ser mere sådan ud), og fik taget topstykket af, og ville tage cylinderen af også.
Der skulle bruges en hammer for at få stemplet helt ud af cylinderen. Der kom metalspåner dryssende ud
. Cylinderen er lidt ridset på indersiden, men stemplet er fuldstændig revet op på den ene side.
Første spørgsmål: Jeg er ret nybegynder med det her scooter-noget, men tænker at det er den absolut bedste forklaring på at min scooter absolut ikke ville starte, og passer også fint med overophedningen og den grimme lyd.
Næste spørgsmål: Jeg ville gerne have haft stemplet ud så jeg havde kunnet tage et par gode billeder til posten her, men kan ikke med rimelig magtanvendelse få stempelpinden (eller hvad røret, der holder stemplet på stempelarmen nu hedder) ud. Har fjernet de to låseringe, men den giver sig ikke. Sidder meget fast på stempelarmen, selve stemplet kan godt bevæge sig lidt sidelæns. Er der et trick jeg bør kende, eller er det frem med nedstrygeren?
Og sidste spørgsmål: Da jeg nu alligevel skal ud & have fat i ny cylinder og stempel, er der nogen der har erfaring med at skifte til lidt flere kubik, fx http://www.speedline.dk/da/scooter/cyli ... zt-701-00/? Jeg er mest ude efter mere acceleration og bedre fart op ad bakke - Kymco Super 8 er en tung scooter, og jeg er heller ikke 18 længere... og så måske 5 km mere på toppen. Helt specifikt vil jeg meget gerne kunne klare en tur på et rullefelt.
Den var ofte svær at starte, og gik af og til fuldstændig i stå, med symptomer på en druknet motor. En kammerat hjalp mig med den, og skruede og pillede og rensede og gjorde ved, uden ret megen succes.
Til sidst fik jeg sporet det til en manglende nåleholder mellem nål og fjeder i vacuumkammeret. Der var ikke umiddelbart nogen at finde på nettet, så jeg bukkede min egen af en stump konservesdåse. Problem løst, scooteren startede bedre og gik *aldrig* i stå igen sådan umotiveret midt i det hele. Det gik godt i et stykke tid (ca 500 km).

Og så var fanden løs. Jeg savnede noget fart - før kunne jeg køre op til 50 (ægte), nu var jeg ofte under 40 (ægte). Nå, sagde kammeraten, prøv noget bedre benzin, fx Shell Superduper.
Det hjalp noget - starten blev meget bedre, og jeg fik meget af min topfart tilbage - i starten. På min første længere tur (42 km til arbejde) nåede jeg cirka halvvejs, så tabte den pludselig al kraften, og gik i stå da jeg slap gassen. Denne gang med en meget varm motor. Hmm den fik lov at køle af, jeg luftede karburatoren ud, og den kunne starte igen. Det var godt nok pokkers tænkte jeg, men så ikke meget mere. 5 km senere var den så gal igen, og da jeg var et meget, meget dumt sted sådan rent trafikalt uden mulighed for rigtig at komme til siden, klemte jeg den et par hundrede meter længere frem, og standsede så. Jep, der nåede at komme en grim lyd fra motoren

På nettet for at finde årsager til overophedning. En af de gode var utætheder i indsugningen/ødelagt luftfilter, så der kom for meget luft ind. Skrue-skrue,


Nå, men, manglende luftfilter forhindrer jo ikke en scooter i at sætte i gang, der måtte være noget andet i vejen. Så jeg har tjekket vacuum, OK, benzintilførsel, OK, tændrør tvivlsomt og skiftet, => fin gnist. God gnist => fin tændspole og næppe bøvl med CDI (i øvrigt skiftet da der var problemer med at scooteren hele tiden gik i stå).
Jeg er for nærig til at købe en kompressionstester, så jeg ved ikke om den var OK. Men, der kom en pokkers ærgerlig pssccchh-lyd ved kompressionsslaget, og der blev ikke rigtig pumpet luft ud af udstødningen.
Stadig ingen start, og jeg begyndte at blive bekymret. Pillede motoren af (eller er det scooteren man piller af motoren? det ser mere sådan ud), og fik taget topstykket af, og ville tage cylinderen af også.

Der skulle bruges en hammer for at få stemplet helt ud af cylinderen. Der kom metalspåner dryssende ud


Første spørgsmål: Jeg er ret nybegynder med det her scooter-noget, men tænker at det er den absolut bedste forklaring på at min scooter absolut ikke ville starte, og passer også fint med overophedningen og den grimme lyd.

Næste spørgsmål: Jeg ville gerne have haft stemplet ud så jeg havde kunnet tage et par gode billeder til posten her, men kan ikke med rimelig magtanvendelse få stempelpinden (eller hvad røret, der holder stemplet på stempelarmen nu hedder) ud. Har fjernet de to låseringe, men den giver sig ikke. Sidder meget fast på stempelarmen, selve stemplet kan godt bevæge sig lidt sidelæns. Er der et trick jeg bør kende, eller er det frem med nedstrygeren?
Og sidste spørgsmål: Da jeg nu alligevel skal ud & have fat i ny cylinder og stempel, er der nogen der har erfaring med at skifte til lidt flere kubik, fx http://www.speedline.dk/da/scooter/cyli ... zt-701-00/? Jeg er mest ude efter mere acceleration og bedre fart op ad bakke - Kymco Super 8 er en tung scooter, og jeg er heller ikke 18 længere... og så måske 5 km mere på toppen. Helt specifikt vil jeg meget gerne kunne klare en tur på et rullefelt.