Knastaksel. Udskiftning af lejer og timing af tandhjulet.
: 2. maj 2014 01:31
Synd at smide en ellers god knastaksel ud pga. af et skide leje til under 100 kroner.
Og trist når det er det inderste leje bag tandhjulet der driller, for så skal tandhjulet af og der er ingen spor/riller til at placere det korrekt igen
Det yderste fik med dorn og hammer, og kom ret nemt af. Med fare for at lejet ville ta skade af afmonteringen, og fordi det vist er smart at skifte begge nu man er der, blev begge skiftet.
Inden tandhjulet blev slået af, blev der leget lidt med modellervoks først
En klat Fimo-ler blev trykket ned i sporet på akslen sammen med et stykke jern-tråd der løber op og hviler på en tand.
Tanden er tilfældig og blev markeret med en lille ridse.
Efter en grundig "indstilling" af tråden præcis ud for tanden, og i lod og vinkel, kom det hele i ovnen i 40 minutter ved ca 100 grader.
Fimo leret bliver til hård plast som en engangslighter, og gav et præcist aftryk af aksel og hak. Den passede så godt at den kunne sidde af sig selv, og danner en go fast markering af tandens placering i forhold til akslen
Tandhjulet blev slået af på samme måde som det yderste leje, liggende fladt på skruestikken. (Glemte billede i farten)
Det var uden opvarmning og den skulle ha et par gode slag på dornen med en muggert, og kom stille og roligt af.
Det inderste leje faldt nærmest af selv, eller i hvertfald en meget let pasning, og kunne trækkes af og på med hånden
Med "The Fimo Cam-Timing Allignment-Tool"
, kunne jeg så placere tanden præcis ud for tråden, og tjekke undervejs mens det blev klemt på igen.
Efter tjek af placeringen af tandhjulet, blev yderlejet klemt på med en top på inderkransen af lejet.
Så nu sidder tandhjulet præcist som før, eller i hverfald så præcist som mit øjemål og plast-dimsen tillader.
Og nu er der jo pludselig mulighed for at prøve at time hele knast-funktionen lidt anderledes en dag. Det kunne nok være interessant..
Anyways, slut prut ny knast.
Og trist når det er det inderste leje bag tandhjulet der driller, for så skal tandhjulet af og der er ingen spor/riller til at placere det korrekt igen

Det yderste fik med dorn og hammer, og kom ret nemt af. Med fare for at lejet ville ta skade af afmonteringen, og fordi det vist er smart at skifte begge nu man er der, blev begge skiftet.
Inden tandhjulet blev slået af, blev der leget lidt med modellervoks først

En klat Fimo-ler blev trykket ned i sporet på akslen sammen med et stykke jern-tråd der løber op og hviler på en tand.
Tanden er tilfældig og blev markeret med en lille ridse.
Efter en grundig "indstilling" af tråden præcis ud for tanden, og i lod og vinkel, kom det hele i ovnen i 40 minutter ved ca 100 grader.

Fimo leret bliver til hård plast som en engangslighter, og gav et præcist aftryk af aksel og hak. Den passede så godt at den kunne sidde af sig selv, og danner en go fast markering af tandens placering i forhold til akslen

Tandhjulet blev slået af på samme måde som det yderste leje, liggende fladt på skruestikken. (Glemte billede i farten)
Det var uden opvarmning og den skulle ha et par gode slag på dornen med en muggert, og kom stille og roligt af.
Det inderste leje faldt nærmest af selv, eller i hvertfald en meget let pasning, og kunne trækkes af og på med hånden

Med "The Fimo Cam-Timing Allignment-Tool"

Efter tjek af placeringen af tandhjulet, blev yderlejet klemt på med en top på inderkransen af lejet.
Så nu sidder tandhjulet præcist som før, eller i hverfald så præcist som mit øjemål og plast-dimsen tillader.
Og nu er der jo pludselig mulighed for at prøve at time hele knast-funktionen lidt anderledes en dag. Det kunne nok være interessant..

Anyways, slut prut ny knast.
