Side 1 af 1
"Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 9. juli 2013 12:36
af Martin
Hej alle.
Kører dagligt på min CPI Oliver City. Den har kørt 13000 km.
Der er monteret 70 ccm cyl/ top, standard karburator og Gianelly Go udstødning.
Problem:
Ved acceleration begynder det ligesom at "knalde" fra cyl/ udstødning.
Den trækker fint, men det virker som om at den fejltænder eller lign. Specielt når den begynder at tage godt fat ved 50 km/t og frem
Har prøvet at justere luftskruen, uden held. Den er dyset ned, da den havde et mega forbrug af benzin og havde svært ved at tage gassen.
Den bruger nu langt mindre benzin og gassen tager den fint i alle områder.
Tændrør er netop skiftet. Glødetal 9
Kan I hjælpe??
Mvh
Martin
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 14. juli 2013 12:43
af rosenkilde1802
ku godt lyde som en stempel ring. ...... men hvis den køre fint a den grund.. så det nok ikk det... men som sagt.. ja nok en forkert tændings fejl.. har du prøvet med en anden starterræle .og se om den stadig siger BANG!!
er det voldsomt eller bar såddan stille
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 16. juli 2013 19:29
af Martin
Det lyder lige som at tændrøret "gnister" hele tiden med høj hastighed.
Som sagt så er det værst når den kommer over ca 50 km/t.
Har lige skiftet top og bundpakning, da toppakningen viste en svag form for utæthed. ( Det hjalp lidt )...
Det skal nævnes at der er monteret en "ekstra" jernpakning, da den originale til topstykket er en slags o-ring. ( da den ikke er kraftig nok ).
Stemplet havde få "småridser", men ikke noget alvorligt.
Er bange for at den er for høj-komprimeret, og at jeg bliver nødt til at sænke kompressionen, ved at montere flere budpakninger???
Martin
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 20. juli 2013 23:42
af Baddi
Hej Der.
Det kunne godt lyde som om du har for høj kompression, da tændingsbanken skulle lyde enten som en lille mæssingklokke der ringer eller som en svag raslen.
Hvis du har skiftet top og bundpakning til nogle tyndere kan du have fået højere kompression og jeg anbefaler dig at skifte til de originale. Du vil dog nemt kunne se på stemplet om det har fået skader af fortænding, da det så vil ligne noget der er blevet presset rigtig meget de øverste to-tre millimeter.
Jeg vil dog ikke anbefale dig at skifte bundpakningen til en tykkere, da bundpakninger skifter porttimingen på en to-takter og derved vil give dig mere åbningstid og give dig betydeligt dårligere motorgang ved lave omdrejninger.
Undersøg der istedet hvad forskellene på motordelene er og skift derefter. Du kan muligvis tjekke squish band'et. En for stor squish band kan også give tændingsbanken da det tillader varmestrålingen fra den første flammefront at varme gasserne længst væk op. En for lille squish kan også da kompressionen så bliver for høj og temperaturen stiger så meget at varmestrålingen kan få benzin inde i selve forbrændingskammeret til at antænde for tidligt.
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 22. juli 2013 10:05
af Fut
Hvordan ser dit tændrør ud? Hvis du kører med for mager blanding kan der ska det at benzinen ikke når at brænde ud inden den bliver lukket ud i udstødningen og det kan give lidt knalderi. Når nlandingen bliver meger brænder den langsommere og det er derfor at odstødningsventilen har tildens til at brænde.
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 22. juli 2013 23:42
af Baddi
Fut skrev:Hvordan ser dit tændrør ud? Hvis du kører med for mager blanding kan der ska det at benzinen ikke når at brænde ud inden den bliver lukket ud i udstødningen og det kan give lidt knalderi. Når nlandingen bliver meger brænder den langsommere og det er derfor at odstødningsventilen har tildens til at brænde.
Fut, det er modsat.
Med en mager blanding er der mindre der skal varmes op og forbrændingen går dermed i gang tidligere og den er også tidligere færdigbrændt.
Med en fed blanding vil der være mere benzin der optager varmen og der skal dermed mere energi til før det er oppe på antændelsestemperaturen.
Det med at en fed blanding optager mere af varmen uden at frigive den igen (fordi mængden af ilt begrænser hvor meget benzin der kan brændes af) vil en fed blanding også flytte mere af energien ud af udstødningsrøret i form af potentiel energi i stedet for i form af varme. Ved en korrekt blanding er udstødningsgassen varmest og det er det der kan overophede udstødningsventilen, hvis ventilsædet er for lille.
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 28. juli 2013 18:10
af Fut
Baddi skrev:Fut skrev:Hvordan ser dit tændrør ud? Hvis du kører med for mager blanding kan der ska det at benzinen ikke når at brænde ud inden den bliver lukket ud i udstødningen og det kan give lidt knalderi. Når nlandingen bliver meger brænder den langsommere og det er derfor at odstødningsventilen har tildens til at brænde.
Fut, det er modsat.
Med en mager blanding er der mindre der skal varmes op og forbrændingen går dermed i gang tidligere og den er også tidligere færdigbrændt.
Med en fed blanding vil der være mere benzin der optager varmen og der skal dermed mere energi til før det er oppe på antændelsestemperaturen.
Det med at en fed blanding optager mere af varmen uden at frigive den igen (fordi mængden af ilt begrænser hvor meget benzin der kan brændes af) vil en fed blanding også flytte mere af energien ud af udstødningsrøret i form af potentiel energi i stedet for i form af varme. Ved en korrekt blanding er udstødningsgassen varmest og det er det der kan overophede udstødningsventilen, hvis ventilsædet er for lille.
Hvorfor skal man så skifte til panserventiler når man kører leanburn?
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 29. juli 2013 15:12
af Martin
Hej igen, og tak for Jeres svar.
Nu vil jeg prøve det I foreslår. Håber det hjælper.
Ved ikke om jeg fik det nævnt, men jeg oplever også "udsættere" når den kommer op i fart. Det er som om den enten får for meget luft eller for ligt benzin?
Fra 60 km/t ca
Re: "Knalden" fra cylinder ved acceleration
: 29. juli 2013 19:29
af scootergrisen
Kan være hoveddysen er for lille.