Forslag til lovændring
: 5. juli 2013 21:40
Hej folkens.
Det lader til at de fleste af os der kører scooter er godt trætte af kun at må køre 30 km/t, når maskinerne vi kører på er lavet til langt mere, så inde på scootergalleri.dk har vi nu i et par dage diskuteret, hvad der burde være anderledes for at det ikke længere er urimeligt at ønske højere hastigheder og jeg tænker at det næsten er fjollet at vi kun holder snakken derinde, da enhver lovændring jo ville vedrøre os alle.
Vi fik skitseret nogle punkter op som vi mente ville være fine at foreslå som ændringer, så jeg vil dele det med jer herinde og vil være glad hvis i giver jeres besyv med, så vi ved om det er noget der ville være bred opbakning om eller hvad der skulle til for at der kom det.
Forslag groft skitseret
-Begrænsningerne væk, eventuelt med inddeling i kategorier eller få 50cc maskiener til at ligge ind under som mc, som man så må køre som 16-årig under mc regler.
- Hvor hurtigt maskinen kan køre er så angivet på en typegodkendelse og man kunne sige at 16-årige kun må erhverve maskiner der ud fra denne godkendelse har en tophastighed på op til 60-75 km/t, da dette er hvad de fleste 50cc maskiner klarer når de er ubegrænsede.
- Køre ude på vejen, hvor forholdene er til en højere hastighed.
- Fyldestgørende køreundervisning for at kørene kan styre en højere hastighed, jo mere det ligner mc kørekortet jo bedre. Stigning i pris gør ikke noget, hvis det giver bedre undervisning og mulighed for at køre ubegrænset.
- Tvungent syn, årligt eller halvårligt, for at sørge for at maskinerne fortsat er i teknisk forsvarlig stand.
- Lovpligtige sidespejle, for at sikre at hæve sikkerheden så højere hastighed er muligt.
- Højere bødestraffe for ulovlig kørsel og maskiner der er tunede eller misvedligeholdte så de ikke er i overensstemmelse med godkendelsen og gældende regler.
- Samme krav til bremser som stor knallert og motorcykler har idag (5,0 m/s^2 imod nuværende 4,2 m/s^2).
- Måske hæve til euronorm 3?
Forslag præsenteret med nogle af tankerne bag
Argumenter for lovforslag om øget hastighed på to-hjulede køretøjer med motorstørrelse op til 50 kubik centimeter samt andre forslag til forbedringer af sikkerhed og trafik vedrørende denne gruppe trafikanter.
Der er tre ting der betyder noget i forbindelse med trafikal lovgivning og det er at trafikken skal afvikles så nemt og hurtigt som muligt, at trafikken skal afvikles så sikkert som muligt og at luftforurening som følge af trafikken skal minimeres.
Ved at begynde at betragte de små to-hjulere som aktive spillere i trafikken og arbejde mod at forbedre forholdene for disse kan man gøre dem til et reelt alternativ til bilen for mange, da de er væsentligt billigere. Derudover fylder disse meget mindre i trafikken og kapaciteten på vejene kan øges ved at flere billister der ellers kører alene i bil bruger dette transportmiddel, hvilket vil gøre det muligt at afvikle trafikken hurtigere i tættere bebyggede områder. For unge i yderområderne der i forvejen benytter sig af knallert 30 som deres primære transportmiddel vil dette gøre det muligt at øge rækkevidden hvori de kan bevæge sig, hvilket betyder at disse hurtigere vil kunne ankomme til skole og arbejde selvom disse ligger inde i byerne, hvilket der er tendens hen imod.
Størstedelen af moderne køretøjer af den nuværende type knallert 30 er i stand til at opnå hastigheder på 60 til 70 km/t i ubegrænset tilstand, hvilket vil betyde at disse kan medvirke til en flydende trafik i byerne uden at billister vil være blive aggressive og overhale farligt eller køre faretruende tæt samtidig med at de er i stand til at holde en respektabel fart på landevejene.
Med hensyn til sikkerheden, så er der kun to ting der sætter grænser for hvor hurtigt det er sikkert at køre og disse er køretøjets tekniske egenskaber og førerens evner.
Idag findes langt de fleste knallert 30 modeller også som knallert 45 med samme udstyr og en del findes også som 125cc model med samme bremser, hjul og affjedring og hvor den eneste store forskel på stellet er motorophænget, som er placeret anderledes idet der er forskel på motortyperne. Dette understøtter at køretøjerne rent teknisk er i stand til at klare langt højere kræfter og hastigheder end de bliver udsat for på en 50cc maskine. Da størstedelen af moderne knallerter overholder kravet om en decelleration på mindst 5,0 m/s^2 bør dette også være den lovpligtige mindste bremseevne, da man på den måde sikrer sig høj sikkerhed for fremtidige køretøjer af denne kategori
For at sørge for at køretøjerne fortsat efter første indregistrering er i forsvarlig stand bør der indføres tvungen syn, som det kendes fra andre køretøjer, dog med højere frekvens, da serviceintervallerne på disse maskiner også er lavere og det oftere er relevant at tjekke at køretøjet er som det bør være. Halvårligt eller årligt syn ville være passende.
Endvidere for at øge køretøjets sikkerhed bør det være lovpligtigt med sidespejle i begge sider på disse køretøjer, som er meget styrevillige, for at overraskelser og behov for at vende sig om under kørsel minimeres.
Idet det for nyligt er blevet lovligt i flere andre lande at køre på motorcykler op til 125cc ved en alder af 16 år må vi konkludere at det ikke er alderen der er afgørende for sikkerheden men hvilke evner føreren har der er udslagsgivende.
Derfor foreslås det at det nuværende knallertkørekort gøres mere eller mindre identisk med motorcykelkørekortet, hvor forskellen blot er motorstørrelsen og fraværet af motorvejskørsel. For at betale for de højere udgifter hæves prisen på køreundervisningen sammen med kvaliteten heraf.
For at give nye kørere gradvist stigende ansvar efterhånden som deres erfaring på vejene kommer kan man inddele dette kørekort i to eller flere grupper, hvoraf én gruppe er begrænset i hastighed som den nuværende knallert 45 og en anden gruppe er ubegrænset og har en maksimal hastighed som angivet på køretøjets godkendelse.
At hæve hastigheden sammen med kørerens evner vil også i højere grad bringe førerens opmærksomhed på kørebanen, dens forløb og de andre trafikkanter, da der er en tendens blandt kørere til nemmere at lade sig distrahere når hastigheden falder.
For at højne sikkerheden og mindske antallet af personer der udnytter en lovlig hastighedsstigning til yderligere at tune deres køretøjer kan straffe mod ikke godkendte motorændringer samt overskridelse af køretøjets godkendte hastighed yderligere skærpes.
Der er en tendens blandt førere af knallert 30 til at give meget gas selvom den konstruktivt bestemte maksimalhastighed er nået, hvilket på grund af begrænsningen i transmissionen giver ringe udnyttelse af benzinen samt unødig forurening og støj. Ved at fjerne begrænsningen i transmissionen og have høje bøder for fartforseelser tvinges føreren af en 50 kubiks maskine uden begrænsning til at justere hastigheden til lokale fartgrænser ved at slække på gassen, og dette resulterer således i en mere økonomisk kørsel i højere gear med lavere omdrejninger og mindre gasgivning, således at både forurening og støj reduceres.
Hvis det viser sig at moderne fir-takts maskiner i ubegrænset stand kan overholde miljøreguleringen Euronorm 3 (mod Euronorm 2 idag) og at en to-takter med karburator i ubegrænset stand ikke kan vil det være muligt yderligere at reducere luftforureningen og støjen og samtidig drastisk mindske forekomsterne af tuning på offentlige veje, da der så kan skabes en stor forskel mellem de maskiner der i øjeblikket er populære at bruge til ræs på lukkede baner og de som så ville kunne indregistreres til at køre ubegrænset og det er meget usandsynligt at der vil være samme kultur i at tune 50cc firtaktsmotorer da udbudet af effektivt effektforøgende dele til disse (kompressorer og turboladere i passende størrelse) er yderst begrænset.
Derfor bør det være muligt at hæve tophastigheden på to-hjulede køretøjer med 50 kubik motorer og derved afvikle trafikken mere effektivt samtidig med at kørslen bliver mere miljøvenlig og sikkerheden holdes høj.
Tanken bag at foreslå at hæve til Euronorm 3 er at dette er det der idag gælder for motorcykler, men idet biler er ved at forberede sig til Euronorm 5 og motorcykler efter sigende snart skulle gå op til Euronorm 4, så det er kun et spørgsmål om tid før knallerter presses op i Euronorm 3, så hvis det kunne blive en del af en samlet løsning at vi går på kompromis dér, så er det mere muligt at vi i stedet for at blive set som "knallert bøller" bliver set på som nogen der har valgt et lille énpersoners køretøj men som udover at være utilfredse med hastighedsbegrænsningen er en gruppe af trafikkanter der har gjort sig overvejelser med hensyn til hvad der er bedst for os alle.
Det lader til at de fleste af os der kører scooter er godt trætte af kun at må køre 30 km/t, når maskinerne vi kører på er lavet til langt mere, så inde på scootergalleri.dk har vi nu i et par dage diskuteret, hvad der burde være anderledes for at det ikke længere er urimeligt at ønske højere hastigheder og jeg tænker at det næsten er fjollet at vi kun holder snakken derinde, da enhver lovændring jo ville vedrøre os alle.
Vi fik skitseret nogle punkter op som vi mente ville være fine at foreslå som ændringer, så jeg vil dele det med jer herinde og vil være glad hvis i giver jeres besyv med, så vi ved om det er noget der ville være bred opbakning om eller hvad der skulle til for at der kom det.
Forslag groft skitseret
-Begrænsningerne væk, eventuelt med inddeling i kategorier eller få 50cc maskiener til at ligge ind under som mc, som man så må køre som 16-årig under mc regler.
- Hvor hurtigt maskinen kan køre er så angivet på en typegodkendelse og man kunne sige at 16-årige kun må erhverve maskiner der ud fra denne godkendelse har en tophastighed på op til 60-75 km/t, da dette er hvad de fleste 50cc maskiner klarer når de er ubegrænsede.
- Køre ude på vejen, hvor forholdene er til en højere hastighed.
- Fyldestgørende køreundervisning for at kørene kan styre en højere hastighed, jo mere det ligner mc kørekortet jo bedre. Stigning i pris gør ikke noget, hvis det giver bedre undervisning og mulighed for at køre ubegrænset.
- Tvungent syn, årligt eller halvårligt, for at sørge for at maskinerne fortsat er i teknisk forsvarlig stand.
- Lovpligtige sidespejle, for at sikre at hæve sikkerheden så højere hastighed er muligt.
- Højere bødestraffe for ulovlig kørsel og maskiner der er tunede eller misvedligeholdte så de ikke er i overensstemmelse med godkendelsen og gældende regler.
- Samme krav til bremser som stor knallert og motorcykler har idag (5,0 m/s^2 imod nuværende 4,2 m/s^2).
- Måske hæve til euronorm 3?
Forslag præsenteret med nogle af tankerne bag
Argumenter for lovforslag om øget hastighed på to-hjulede køretøjer med motorstørrelse op til 50 kubik centimeter samt andre forslag til forbedringer af sikkerhed og trafik vedrørende denne gruppe trafikanter.
Der er tre ting der betyder noget i forbindelse med trafikal lovgivning og det er at trafikken skal afvikles så nemt og hurtigt som muligt, at trafikken skal afvikles så sikkert som muligt og at luftforurening som følge af trafikken skal minimeres.
Ved at begynde at betragte de små to-hjulere som aktive spillere i trafikken og arbejde mod at forbedre forholdene for disse kan man gøre dem til et reelt alternativ til bilen for mange, da de er væsentligt billigere. Derudover fylder disse meget mindre i trafikken og kapaciteten på vejene kan øges ved at flere billister der ellers kører alene i bil bruger dette transportmiddel, hvilket vil gøre det muligt at afvikle trafikken hurtigere i tættere bebyggede områder. For unge i yderområderne der i forvejen benytter sig af knallert 30 som deres primære transportmiddel vil dette gøre det muligt at øge rækkevidden hvori de kan bevæge sig, hvilket betyder at disse hurtigere vil kunne ankomme til skole og arbejde selvom disse ligger inde i byerne, hvilket der er tendens hen imod.
Størstedelen af moderne køretøjer af den nuværende type knallert 30 er i stand til at opnå hastigheder på 60 til 70 km/t i ubegrænset tilstand, hvilket vil betyde at disse kan medvirke til en flydende trafik i byerne uden at billister vil være blive aggressive og overhale farligt eller køre faretruende tæt samtidig med at de er i stand til at holde en respektabel fart på landevejene.
Med hensyn til sikkerheden, så er der kun to ting der sætter grænser for hvor hurtigt det er sikkert at køre og disse er køretøjets tekniske egenskaber og førerens evner.
Idag findes langt de fleste knallert 30 modeller også som knallert 45 med samme udstyr og en del findes også som 125cc model med samme bremser, hjul og affjedring og hvor den eneste store forskel på stellet er motorophænget, som er placeret anderledes idet der er forskel på motortyperne. Dette understøtter at køretøjerne rent teknisk er i stand til at klare langt højere kræfter og hastigheder end de bliver udsat for på en 50cc maskine. Da størstedelen af moderne knallerter overholder kravet om en decelleration på mindst 5,0 m/s^2 bør dette også være den lovpligtige mindste bremseevne, da man på den måde sikrer sig høj sikkerhed for fremtidige køretøjer af denne kategori
For at sørge for at køretøjerne fortsat efter første indregistrering er i forsvarlig stand bør der indføres tvungen syn, som det kendes fra andre køretøjer, dog med højere frekvens, da serviceintervallerne på disse maskiner også er lavere og det oftere er relevant at tjekke at køretøjet er som det bør være. Halvårligt eller årligt syn ville være passende.
Endvidere for at øge køretøjets sikkerhed bør det være lovpligtigt med sidespejle i begge sider på disse køretøjer, som er meget styrevillige, for at overraskelser og behov for at vende sig om under kørsel minimeres.
Idet det for nyligt er blevet lovligt i flere andre lande at køre på motorcykler op til 125cc ved en alder af 16 år må vi konkludere at det ikke er alderen der er afgørende for sikkerheden men hvilke evner føreren har der er udslagsgivende.
Derfor foreslås det at det nuværende knallertkørekort gøres mere eller mindre identisk med motorcykelkørekortet, hvor forskellen blot er motorstørrelsen og fraværet af motorvejskørsel. For at betale for de højere udgifter hæves prisen på køreundervisningen sammen med kvaliteten heraf.
For at give nye kørere gradvist stigende ansvar efterhånden som deres erfaring på vejene kommer kan man inddele dette kørekort i to eller flere grupper, hvoraf én gruppe er begrænset i hastighed som den nuværende knallert 45 og en anden gruppe er ubegrænset og har en maksimal hastighed som angivet på køretøjets godkendelse.
At hæve hastigheden sammen med kørerens evner vil også i højere grad bringe førerens opmærksomhed på kørebanen, dens forløb og de andre trafikkanter, da der er en tendens blandt kørere til nemmere at lade sig distrahere når hastigheden falder.
For at højne sikkerheden og mindske antallet af personer der udnytter en lovlig hastighedsstigning til yderligere at tune deres køretøjer kan straffe mod ikke godkendte motorændringer samt overskridelse af køretøjets godkendte hastighed yderligere skærpes.
Der er en tendens blandt førere af knallert 30 til at give meget gas selvom den konstruktivt bestemte maksimalhastighed er nået, hvilket på grund af begrænsningen i transmissionen giver ringe udnyttelse af benzinen samt unødig forurening og støj. Ved at fjerne begrænsningen i transmissionen og have høje bøder for fartforseelser tvinges føreren af en 50 kubiks maskine uden begrænsning til at justere hastigheden til lokale fartgrænser ved at slække på gassen, og dette resulterer således i en mere økonomisk kørsel i højere gear med lavere omdrejninger og mindre gasgivning, således at både forurening og støj reduceres.
Hvis det viser sig at moderne fir-takts maskiner i ubegrænset stand kan overholde miljøreguleringen Euronorm 3 (mod Euronorm 2 idag) og at en to-takter med karburator i ubegrænset stand ikke kan vil det være muligt yderligere at reducere luftforureningen og støjen og samtidig drastisk mindske forekomsterne af tuning på offentlige veje, da der så kan skabes en stor forskel mellem de maskiner der i øjeblikket er populære at bruge til ræs på lukkede baner og de som så ville kunne indregistreres til at køre ubegrænset og det er meget usandsynligt at der vil være samme kultur i at tune 50cc firtaktsmotorer da udbudet af effektivt effektforøgende dele til disse (kompressorer og turboladere i passende størrelse) er yderst begrænset.
Derfor bør det være muligt at hæve tophastigheden på to-hjulede køretøjer med 50 kubik motorer og derved afvikle trafikken mere effektivt samtidig med at kørslen bliver mere miljøvenlig og sikkerheden holdes høj.
Tanken bag at foreslå at hæve til Euronorm 3 er at dette er det der idag gælder for motorcykler, men idet biler er ved at forberede sig til Euronorm 5 og motorcykler efter sigende snart skulle gå op til Euronorm 4, så det er kun et spørgsmål om tid før knallerter presses op i Euronorm 3, så hvis det kunne blive en del af en samlet løsning at vi går på kompromis dér, så er det mere muligt at vi i stedet for at blive set som "knallert bøller" bliver set på som nogen der har valgt et lille énpersoners køretøj men som udover at være utilfredse med hastighedsbegrænsningen er en gruppe af trafikkanter der har gjort sig overvejelser med hensyn til hvad der er bedst for os alle.