Den optimale form på hele indsugnings-systemet er en jævn og gradvis indsnævring af diametren, helt fra luftkasse-åbningen til ventilen. På den måde øges hastigheden af luften, så den er højest når den rammer ventilen. Ydermere stiger også tætheden/fylden af luften til gavn for effekten.
Porting handler om at efterligne det koniske glatte forløb så godt som muligt og særligt undgå bratte overgange og pludselige ændringer i forløbet.
- 0610phr_16_z+head_porting+exhaust_port.jpg (32.04 KiB) Vist 20620 gange
Særligt omkring ventilerne og ved ventilbøsningerne, i motorens indsugnings og udstødnings kanaler. Porting kan med fordel anvendes helt fra indsugningen på karburatoren, gennem selve karburatoren, studsen og afstandsstykker og ved overgangen til kanalen i topstykket. Så få forhindringer og dårlige overgange som muligt gavner luftens fart gennem disse.
- Smukke bløde former.
- port.jpeg (5.58 KiB) Vist 20971 gange
I karburatorens "inlet radius" begynder luften at få rigtig fart på. Der er mange kantede fremspring og fordybninger der kan udglattes. Selve radius-formen kan forbedres og åbnes.
- karb-port.jpg (31.76 KiB) Vist 20619 gange
Vippe-spjældet er i sig selv også en forhindring i flowet, og kan med fordel reduceres og udjævnes.
- spjæld-port.jpg (46.47 KiB) Vist 20619 gange
Flade skrue-hoveder og bedre tilpasset længde, giver mere areal og blødere passage for luften samt mindre turbulens.
- spjæld-port1.jpg (40.36 KiB) Vist 20619 gange
Porting bruges også i 2-takternes skyllekanaler, og er igen, for at opnå mindst mulig modstand og turbulens. Støbe-grater og skarpe kanter udglattes og udjævnes.
- port6.jpg (32.77 KiB) Vist 20971 gange
Porting af Indsugnings-studs, som i nogle tilfælde kan have en uheldig indsnævring af diametren i forhold til diametren i afstands-stykke og topstykke. Porting går ud på at få alle overgange i hele indsugnings-systemet til at variere mindst muligt, og tilpasses så bratte ændringer i diametren undgås.
På 2-takt navnligt i indsugnings-studs, reedvalve og overgangen til motorblokken.
- studs.jpg (69.12 KiB) Vist 20620 gange
Afstands-stykke og indgangen til topstykket passer ofte dårligt sammen på standard-dele, og kan med fordel "portes".
- IMG_0738a.jpg (94.26 KiB) Vist 20075 gange
Ved at file/slibe og/eller støbe i indsugnings-delene kan det optimale koniske glatte forløb opnås.
- IndPort.jpg (207.98 KiB) Vist 20075 gange
I dette tilfælde er kanalen gjort mindre end normalt med en støbemasse. Igen er det for at efterligne det koniske forløb og hæve luftens fart det sidste stykke mod ventilen.
- porting2.jpeg (6.66 KiB) Vist 20971 gange
Forløbet kan rettes ud og tilpasses ved at fjerne uhensigtsmæssige fremspring og hårde kanter. Ventilbøsninger og ventilerne kan også gøres mere stømlinede med porting. (Se evt. Ventiler)
- Porting.jpeg (9.35 KiB) Vist 20971 gange
Porting af udstødnings-kanaler og overgange kan også have effekt på det samlede resultat, men ikke i så høj grad som en "forfining" af indsugnings-forholdene har. Luft har nemmere ved at blive skubbet/trykket ud ved tryk, end at blive suget/trukket ind ved vaccum.
Nogle udstødnings-tilslutninger er med fremskudt rør og kommer med ringpakning, andre er med flad tilslutning og kommer med flad pakning. Passer topstykke og udstødning ikke sammen kan der opstå uheldige overgange/hulrum i diametren.
- Udstødningx.png (6.9 KiB) Vist 20489 gange
- Udstødning2x.png (6.86 KiB) Vist 20489 gange
- Udstødning3x.png (6.56 KiB) Vist 20489 gange
Et eksempel på en portet udstødnings-overgang der er forberedt til udstødning med Flad manifold.
En ring er lagt op i udfræsningen og fylder det hulrum ud det fremskudte rør ellers skulle have gjort, og det gode flow bevares.
- Ex-porting.png (252.86 KiB) Vist 20488 gange
Indsugnings-forløb
Samlet størrelse, længde og diameter på et indsugnings-forløb er vigtig i forhold til hvilken effekt og moment der kan opnås.
I forløb A har luften kort tid/vej til at få fart og tæthed på. Der er masser af luft til gavn for effekten, men luften nærmest strækkes ud og mister tæthed/fylde/tryk med mindre moment til følge.
I forløb B har luften længere tid/vej til at få fart og fylde på, til gavn for momentet.
Et fast indsugnings-forløb er derfor et kompromis mellem at tilføre meget luft (effekt), men samtidig indsnævre og strække forløbet så farten og tætheden stiger (moment).
- I-forløb.png (14.69 KiB) Vist 20229 gange
En Vario-Ram er et eksempel på virkningen af forskellige længder af indsugninges-forløbet.
Porche anvender i nogle modeller et system der automatisk forkorter og forlænger indsugnings-forløbet i takt med at omdrejningerne stiger og falder.
Ved lave omdrejninger er forløbet langt, hvilket øger momentet, og ved høje omdrejninger er forløbet kort til gavn for effekten.
- VRamCLosed2.jpg (26.88 KiB) Vist 20095 gange
Denne skitse af et indsugnings-forløb viser hvordan producenterne bruger en slags "omvendt porting" som en af metoderne til at ned-justere motorens effekt. De modarbejder blot det koniske forløb og indlægger bratte overgange for at bremse hastigheden og tætheden af luften.
Reed-valve
Indsugnings-membranen, (Reed-valve-block) her stor betydning for 2-takterens evne til at trække luft til sig.
Når stemplet kører op i 2-takteren dannes der undertryk i motorhuset og reed-valven åbner og trækker luft fra karburatoren.
I takt med tuningen øges, bliver membranen for svag og vil blaffre og hænge.
I forhold til en standard-membran, som nærmest "ligger ned" over hullet til motor-huset og samtidig har få plader, er denne model mere støm-linet og har 8 plader der kan åbne for luften. Modificerede membraner har større åbnings-areal, bedre flow og optimerede membran-plader.
- Reed.jpg (41.07 KiB) Vist 20133 gange
Blueprint
Et blueprint er en målsat tegning/kopi af motor og motordele, med alle tolerancer producenten har bygget den efter.
En slags arbejds-tegning.
At få "blueprintet" en motor betyder at man ud fra tegningen optimerer og forbedrer producentens arbejde.
Navnlig Flow-forløbet i en 2-takters krumtaphus kan optimeres mht. overflade-finish, støbegrater, tolerancer i porte, afbalancering af roterende dele mm. Flere-cylindrede motorer kan fx. få afbalanceret stempler og krumtap bedre end producenten formår. Men hele tiden uden at afvige producentens egentlige design og målsætning.
Grundlæggende Blueprinting er altså ikke bare tuning og opboring af alle porte og huller,
men en finjustering/optimering af det producenten havde tænkt sig.
- Blueprint.jpg (20.83 KiB) Vist 20188 gange