Side 1 af 1

Velkørende og holdbar scooter

: 25. oktober 2012 17:45
af Hahn
Er jeres scootere velkørende - selv efter mange km og mange år ?

Jeg synes selv at jeg har været overordentlig "heldig" med min Kymco Super 8 (125cc)

Den er fra august 2008 - altså lige over 4 år. Den har lige præcis rundet 28.000 km - primært til og fra arbejde kørsel (25 km hver vej).

Jeg har lavet eller fået lavet følgende på den:

Almindelige eftersyn frem til den var 2 år og havde kørt ca. 11-12.000 km.
Udstødningsproblem da den var ca. 3 mdr gammel. Noget inde i udstødningen var raslet løst og den larmede. Blev udskiftet på garantien.

Ved ca. 21.000 km skifter jeg selv rem (for første gang) og luftfilteret (ligeledes første gang)
Ved ca. 24.000 km får jeg skiftet bagdæk. Det var slidt ned til mærket, men ikke slidt fladt på nogen måde.
Ved ca. 25.000 km får den lysproblemet med at CDI'en ikke sender korrekt signal. Løses ved at skifte til lys-relæer.
Ved. ca. 27.000 km begynder forbremse at hænge i koldt vejr. Løses ved rensning og forreste bremseklodser skiftes i samme hug (første gang)
Der skiftes olie ved ca. hver 5000 km. Gearolie for hver 10.000 km.

Der er aldrig skiftet batteri, tændrør, bagerste bremser, fordæk (stadig 2-3mm), stempel, pakninger eller lign. og der har aldrig været noget i stykker som gjorde at den skulle på værksted.

De fleste ting har jeg skiftet selv så prisen har været hvad jeg har kunnet finde det til på nettet. Jeg vil tro at ovenstående udskiftninger samlet beløber sig til <1000 kr. og så de eftersyn der var "obligatoriske" de første 2 år.

Den står i garage / parkeringshus både hjemme og på arbejde så det hjælper naturligvis på holdbarheden. I vintersæsonen kører jeg ikke hvis der er sne / glat, men ellers gerne hele vejen igennem nov/dec/jan/feb.

Måske jeg bare er heldig ?!

NB! jeg har ingen anelse om Kymco Super 8 30/45 har samme holdbarhed som 125cc versionen.

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 25. oktober 2012 18:03
af scootergrisen
Jeg har en Kymco Super 8, 50 ccm.

Jeg skifter dog motorolie noget mere end dig. Der står for hver 1000 eller 2000 km i manualerne.
Hvordan kan det være du kun skifter for hver 5000 km ?

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 29. oktober 2012 09:54
af Hahn
Jeg er ret sikker på at MC modellens interval siger 5.000 km. men det skal jeg da lige have undersøgt :)

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 29. oktober 2012 11:04
af Baddi
Det kan jo være at 125-modellen har plads til mere olie nede under stemplet end 50cc'eren har :D

Min scooter er velkørende, men jeg har ikke kørt langt nok til at kunne sige noget, idet jeg kun har nået 7700 km på 10 måneder. :p

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 29. oktober 2012 11:36
af scootergrisen
I brugermanualen http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf som gælder til både 50 og 125 ccm der står for hver 2000 km. Der står også at for at få den mest effektive forbrænding og mindre forurening skal man skrifte for hver 1000 km.

Jeg siger ikke du skal følge det der står ville bare gøre dig opmærksom på det.

Selv skifter jeg et sted mellem 2000-3000 km.

Og der skulle være lidt mere olie i 125 ccm udgaven. 0,9 liter i modsætning til 0,8 liter på 50 ccm udgaven.

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 2. november 2012 11:58
af Hahn
Hmmm, 1-2.000 km pr. liter olie, det er jo et større forbrug end en gammel GS 550 fra 1982 :)

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 2. november 2012 16:11
af Fut
Det lyder måske af meget men du skal tænke på at der altså ikke noget filter til at tage alt møget og så kører en så lille motor næsten altid for fuld ydelse og det koster på oliesliddet. Og så igen: en tyver på 1000 km er da ikke så vildt. :thumbup:

Re: Velkørende og holdbar scooter

: 4. november 2012 12:53
af onkelroar
Jeg har en Giantco sprint som jeg solgte for et par år siden. Da havde den kørt 24000 km cirka. Nu har jeg så lige købt den tilbage igen.

Ham der købte den har ikke lavet noget ved den andet end når den var i stykker, kørt med billig olie og generelt behandlet den dårligt. Derfor står den til og skulle ha en ordenlig overhaling.

Et eller andet sted er det lidt "sørgmodigt" at se din gamle scooter igen i den stand. :roll: