Velkørende og holdbar scooter
: 25. oktober 2012 17:45
Er jeres scootere velkørende - selv efter mange km og mange år ?
Jeg synes selv at jeg har været overordentlig "heldig" med min Kymco Super 8 (125cc)
Den er fra august 2008 - altså lige over 4 år. Den har lige præcis rundet 28.000 km - primært til og fra arbejde kørsel (25 km hver vej).
Jeg har lavet eller fået lavet følgende på den:
Almindelige eftersyn frem til den var 2 år og havde kørt ca. 11-12.000 km.
Udstødningsproblem da den var ca. 3 mdr gammel. Noget inde i udstødningen var raslet løst og den larmede. Blev udskiftet på garantien.
Ved ca. 21.000 km skifter jeg selv rem (for første gang) og luftfilteret (ligeledes første gang)
Ved ca. 24.000 km får jeg skiftet bagdæk. Det var slidt ned til mærket, men ikke slidt fladt på nogen måde.
Ved ca. 25.000 km får den lysproblemet med at CDI'en ikke sender korrekt signal. Løses ved at skifte til lys-relæer.
Ved. ca. 27.000 km begynder forbremse at hænge i koldt vejr. Løses ved rensning og forreste bremseklodser skiftes i samme hug (første gang)
Der skiftes olie ved ca. hver 5000 km. Gearolie for hver 10.000 km.
Der er aldrig skiftet batteri, tændrør, bagerste bremser, fordæk (stadig 2-3mm), stempel, pakninger eller lign. og der har aldrig været noget i stykker som gjorde at den skulle på værksted.
De fleste ting har jeg skiftet selv så prisen har været hvad jeg har kunnet finde det til på nettet. Jeg vil tro at ovenstående udskiftninger samlet beløber sig til <1000 kr. og så de eftersyn der var "obligatoriske" de første 2 år.
Den står i garage / parkeringshus både hjemme og på arbejde så det hjælper naturligvis på holdbarheden. I vintersæsonen kører jeg ikke hvis der er sne / glat, men ellers gerne hele vejen igennem nov/dec/jan/feb.
Måske jeg bare er heldig ?!
NB! jeg har ingen anelse om Kymco Super 8 30/45 har samme holdbarhed som 125cc versionen.
Jeg synes selv at jeg har været overordentlig "heldig" med min Kymco Super 8 (125cc)
Den er fra august 2008 - altså lige over 4 år. Den har lige præcis rundet 28.000 km - primært til og fra arbejde kørsel (25 km hver vej).
Jeg har lavet eller fået lavet følgende på den:
Almindelige eftersyn frem til den var 2 år og havde kørt ca. 11-12.000 km.
Udstødningsproblem da den var ca. 3 mdr gammel. Noget inde i udstødningen var raslet løst og den larmede. Blev udskiftet på garantien.
Ved ca. 21.000 km skifter jeg selv rem (for første gang) og luftfilteret (ligeledes første gang)
Ved ca. 24.000 km får jeg skiftet bagdæk. Det var slidt ned til mærket, men ikke slidt fladt på nogen måde.
Ved ca. 25.000 km får den lysproblemet med at CDI'en ikke sender korrekt signal. Løses ved at skifte til lys-relæer.
Ved. ca. 27.000 km begynder forbremse at hænge i koldt vejr. Løses ved rensning og forreste bremseklodser skiftes i samme hug (første gang)
Der skiftes olie ved ca. hver 5000 km. Gearolie for hver 10.000 km.
Der er aldrig skiftet batteri, tændrør, bagerste bremser, fordæk (stadig 2-3mm), stempel, pakninger eller lign. og der har aldrig været noget i stykker som gjorde at den skulle på værksted.
De fleste ting har jeg skiftet selv så prisen har været hvad jeg har kunnet finde det til på nettet. Jeg vil tro at ovenstående udskiftninger samlet beløber sig til <1000 kr. og så de eftersyn der var "obligatoriske" de første 2 år.
Den står i garage / parkeringshus både hjemme og på arbejde så det hjælper naturligvis på holdbarheden. I vintersæsonen kører jeg ikke hvis der er sne / glat, men ellers gerne hele vejen igennem nov/dec/jan/feb.
Måske jeg bare er heldig ?!
NB! jeg har ingen anelse om Kymco Super 8 30/45 har samme holdbarhed som 125cc versionen.