Halli Halløj, så begynder vi at have nogle resultater der kan bruges til noget, da jeg har kørt en tankfuld igennem og kan give et fint billede af benzinøkonomien.
Som jeg sagde før, så virker auto-tuning rigtig fint, men ikke ved de forhold jeg bruger mindst. På det første billede herunder har jeg vind i ryggen og en gennemvarm motor, så der gives lidt mindre gas end det jeg normalt giver, og blandingen er pænt mager, AFR 18,2, men den kører fint i modsætning til med karburator, hvor den bliver ustabil og mister
meget kraft ved AFR over 16,5.
- omdrejninger lige under 7000, AFR 18,2
Derefter gav jeg så lidt mere gas, som i også kan se på omdrejningerne der nu er over 7000, og kom til de forhold jeg har kørt mest ved her på det sidste og benzinblandingen er helt perfekt, 14,9. Den hurtige vil opdage at det er 0,2 for magert, men dette gør ikke den store forskel lige nu.
- Omdrejninger lige over 7000, AFR 14,9
Så til det spændende, benzinøkonomien.
Speedometeret viser dér 28-30 km/t mens gps'en siger 35-36 km/t, så jeg skal lige lægge 20% til den strækning jeg har kørt, hvilket giver en benzinøkonomi på 42 km/l, med en begrænset maskine og småagressiv kørsel hele tiden.
Fejlvisningen på speedometeret skyldes rust på magneterne men tager jeg højde for det, så var benzinøkonomien med karburator og samme småagressive kørestil 36 km/l. :p