Side 10 af 20
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 3. januar 2018 12:24
af Greenbike
El biler har forskellige batteriløsninger, der fx har elvarme i batterierne, for at håndtere denne udfordring.
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 3. januar 2018 12:47
af scootergrisen
Ja jeg tænkte præcist på det samme med Norge men jeg så engang en video med nogen som lavede elektriske biler og der snakkede de om at de kunne varme batterierne så de ydede bedre. Så der var åbenbart varmeelementer og isolering omkring batterierne.
Så kunne jeg forstille mig at der er temperatursensorer på hvert batteri og at varmeelementerne får strøm fra opladeren og opladningen først starter når temperaturen er til det.
Har dog ikke set noget med varmeelementer til batterier på elektriske scootere endnu.
Der er temperatursensor på batteriet på Peugeot Scoot'elec. Formoder det er til at afbryde opladningen hvis temperaturen bliver for høj.
Eller hvis batteriet bliver varmt ved strømforbrug så kunne opladeren måske bare bruge strøm fra batteriet så det varmer sig selv indefra. Det kræver så bare at der er strøm på batteriet.
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 11. januar 2018 20:52
af René jensen
scootergrisen skrev: ↑30. august 2017 17:05
Der blev tidligere skrevet...
mrproper skrev: ↑29. juli 2017 19:17
Fandt da lige den begrænser der sidder på , som andre nævner er det bare et hvidt stik der er skilt af ,og som hænger i højre side ved bagskærm
Gætter på dette stik der kan tages fra hinanden for at få højere topfart.
vga_vax_muligbegrensning.jpg
Det er ikke en begrænser.
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 23. februar 2018 12:59
af wendigo
hejsa.
Undskyld hvis jeg genopliver denne her tråd.
Men jeg overvejer kraftigt at købe den VGA Vax elscooter fra thansen.
Til jer som har købt for lang tid siden: Synes i kvaliteten stadigvæk er i orden? Er der nogle ting man skal opgradere på den?
Kan man få den udgave på 30km/t, til at yde som den på 45km/t?
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 23. februar 2018 16:32
af Allan skoven jensen
Hej, har lige købt en VGA vax 45.
Jeg har kørt på den i ca 4 uger.
Positive
Ingen brug af benzin
Ingen udgifter på reparation (tjekkes kun bremser)
Stabil og starter hvergang
Negative
Dårligt optræk
Svinger meget i fart dvs ved start ca 47 km og de sidste 42 km.
Køre ca 30 km på en opladning
Dækket bumper meget, så den ryster ved kørsel.
Afslutning
Hvis du skal køre by kørsel er den ideal, men ude på landet er den ikke så sjov, at køre på.
Jeg har set, at man kan tage et stik fra hinanden der sidder under højre bagskærm, det er nemt at komme til den kassen hvor batteriet siddet med 2 bolte, så den kan nemt tages op, jeg har ikke set og afprøvet dette endnu.
Men virker det, vil batteriet også blive det hurtigere afladet.
Om jeg syntes, at den er det værd.
Så ja, at den er stabil og ikke koster noget i eftersyn er noget jeg vægter højt.
Farten kan man leve med på små strækninger og by kørsel..
Har nogen herinde prøvet at fjerne begrænsningen under højre bagskærm vil jeg meget gerne høre om dette.
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 23. februar 2018 16:36
af Allan skoven jensen
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 23. februar 2018 19:13
af carle621
Jeg kan IKKE finde begrænseren, og der er endnu ingen som har bevist at det omtalte stik har noget med begrænseren at gøre. Der findes et hvidt diagnosestik bagved batterikassen, men det er beregnet til at koble en PC på med et diagnoseprogram, og det har jeg også forgæves efterspurgt på dette forum.
-
Jeg har ikke brugt min 30-vax i vintermånederne, det er simpelthen for koldt, men jeg har kørt over 1000 km med den sidste sommer og efterår, og jeg er rigtig godt tilfreds med den. Jeg kan køre over 60 km på en opladning, og optrækket synes jeg er helt i top, den er oppe på max hastighed efter få sekunder. Jeg har det samme problem med at dækket ikke er 100% rundt, men korrekt dæktryk hjælper meget på det.
Jeg er mest spændt på hvordan batteriet vil klare sig over tid. Min erfaring med lithium-ion batterier til diverse hobbyformål har ikke været særlig godt, men der er noget der tyder på at Vax'ens batteri er af en rimelig god kvalitet. Det ved vi dog først om nogle år.
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 24. februar 2018 03:22
af scootergrisen
Allan skoven jensen skrev: ↑23. februar 2018 16:32
Har nogen herinde prøvet at fjerne begrænsningen under højre bagskærm vil jeg meget gerne høre om dette.
I
viewtopic.php?f=3&t=2519&start=70#p21653 står:
Når jeg sætter kablet sammen, så bliver odometeret nulstillet og kilometermåleren registrerer ikke længere farten (0 km/t konstant ved kørsel)
Tag gerne billede så man kan se hvor stikket er.
carle621 skrev: ↑23. februar 2018 19:13
Der findes et hvidt diagnosestik bagved batterikassen, men det er beregnet til at koble en PC på med et diagnoseprogram
Tag også gerne billede så man kan se hvor stikket er.
Ser ud til der står DIAGNOSES... (måske DIAGNOSESTIK) på et mærkat ved stikket. Hvis det er på dansk så er det vel noget T. Hansen har sat på.
Der ser ud til at være 6 ledninger i stikket: sort, grøn, gul, blå, hvid, rød.
- diagnosestik.jpg (109.25 KiB) Vist 7533 gange
Stikket er forbundet til controlleren som det ses her.
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 24. februar 2018 10:21
af Allan skoven jensen
Hej, hvis man vil ind til de andre stik, så sidder der to bolte i batteri kassen, så hvis man vil ind og prøve at tage omtalte stik fra hinanden, skal den kasse først op.
Jeg har ikke prøvet det endnu.
Jeg har prøvet både en 30 og en 45 model, ved 30 modellen mærkes baghjulet ikke så slemt, men ved 45 modellen er det lidt mere generende.
Noget andet er at jeg kun kan lade batteriet når kontakt (relæ kasse på batteriet) er på off, der står i vejledningen at den skal stå op om når den lader, har i andre problemer med dette?
Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)
: 24. februar 2018 10:42
af Allan skoven jensen
Hej, hvis man vil ind til de andre stik, så sidder der to bolte i batteri kassen, så hvis man vil ind og prøve at tage omtalte stik fra hinanden, skal den kasse først op.
Jeg har ikke prøvet det endnu.
Jeg har prøvet både en 30 og en 45 model, ved 30 modellen mærkes baghjulet ikke så slemt, men ved 45 modellen er det lidt mere generende.
Noget andet er at jeg kun kan lade batteriet når kontakt (relæ kasse på batteriet) er på "off", der står i vejledningen at den skal stå "on" om når den lader, har i andre problemer med dette?