Katana skrev:Hej Baddi.
Jeg fatter bestemt ikke meget af disse tal.
Jeg regner stærkt med at servicechefen hos Honda importøren, Vilh.Nellemann, ved hvad han har med at gøre, thi det er ham der har udført både det mekaniske og elektroniske, og udlæst tallene.
Hvis du mener at det er forkert er du velkommen til at få hans navn og mail.
Jeg har dog bemærket at motoren går en lille smule ujævnt i tomgang, omdrejningerne stiger og falder lidt.
Jeg vil mægtig gerne oplyse sig så.
Nogle motorer har en lille el-motor til at styre, hvor meget luft der gives ved tomgang og i så fald er alt dette noget som styres af softwaren i ECU'en, som laves af fabrikanten og så er det som de mener at det er bedst. De billigere indsprøjtningssæt har blot en lille skrue til at justere, hvor meget luft der kommer ind i motoren når den står i tomgang. Hvis du mener den står ujævnt er det små-vigtigt, hvordan den står ujævnt, for hvis det er at omdrejningerne stiger til over grænsen, som de har sat på 2000, hvorefter de falder igen, så skal skruen lidt ind, så den får en smule mindre luft, men hvis det er sådan at den bare har svært ved at holde sig i gang er den lidt mere tricky. Jeg ved dog ikke hvilke metoder Honda bruger til at regulere omdrejningerne ved tomgang, så jeg tror nok det er bedst at lade det være som det er, hvis du er tilfreds.
Jeg har også lige opdaget at der mangler en (for mig at se) vital oplysning: motortemperatur. Det er nemlig meget normalt at have høje omdrejninger mens man varmer op og det er normalt at have lidt fed blanding også. Hvis motoren lige er blevet startet giver det hele lidt mere mening.
Katana skrev:Min Honda fik udlæst motorstyring, ECU, under besøget hos importør. Diagnoserapporten fulgte med da jeg igen fik min scooter.
Måske kan rapportens tal ha' interesse for nogen.
ECU på Honda'en har id-nummer : 0100FF0101.
System / / Parameter / / Value / / Unit / / Idle min. / / Idle max./
PGM-FI / Engine speed / / 1912 / / RPM / / 1800 / / 2000 /
PGM-FI / TP sensor / / 0 / / deg / / -2 / / 2 /
PGM-FI / Map sensor / / 73 / / kPa / / 20 / / 110 /
PGM-FI / O2 sensor voltage / / 0,757 / / V / / 0,000 / / 1,400 /
PGM-FI / Battery voltage / / 13,0 / / V / / 12,0 / / 15,0 /
PGM-FI / Injector / / 3,509 / / ms / / 2,400 / / 6,000 /
PGM-FI / Spark advance / / 14,5 / / deg / / 13,0 / / 17,0 /
PGM-FI / Fuel pump control / / ON / - - -
anyway.
PGM-FI står for Programmed Fuel Injection og er bare det navn de har givet deres indsprøjtning.
Engine speed er jo omdrejningstal og det at der står minimum og maksimum lader til at den arbejder aktivt for at holde tomgangsomdrejningerne mellem dette enten ved at regulere luften, tændingen eller begge.
TP står for Throttle Position og måles i grader som udregnes ud fra spændingen, da denne sensor er en variabel modstand, lidt ligesom benzinmåleren. I øjeblikket er værdien 0, hvilket giver god mening ved tomgang. Min og maks værdien for dette er så en grænse, så den ved at man ikke længere er i tomgang når man giver mere end 2 graders gas og at der er en eller anden fejl på udstyret, hvis den aflæser under -2 grader.
O2 sensoren er den sensor der sidder i udstødningen og er en mærkelig satan fordi det er noget kemi og forskellige gassers ledeevne ved bestemte temperaturer der giver et spændingsfald over sensoren. Hvad spændingen betyder skal man aflæse i producentens datablade, men da de fleste Wideband lambda sensorer er Bosch LSU 4,2 eller Bosch LSU 4,9 er det relativt nemt at finde informationer for disse to på nettet.
Det der står med injector er millisekunder og er hvor længe indsprøjteren er åbent. Indsprøjternes størrelse angives i flow af gram per minut, så når man kender mængden af luft (regnet ud fra lufttemperatur, tryk og en bunke andre faktorer) kan man så holde indsprøjteren åbent i så lang tid at den korrekte masse benzin kommer ud. Så hvor mange millisekunder den kører er så en måde at vide, hvor meget benzin der gives.
Den sidste er hvor mange grader før øverste dødpunkt der gives gnist og denne værdi bruges blandt andet til at forringe kræfterne ved at lade den tænde senere, og dermed få kontrol over tændingstidspunktet.