Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
: 13. november 2012 20:50
Hej, en lille opdatering.
Jeg er nu oppe på min 11. kalibrering, hvor jeg fortsat ændrer småting, for at få den til at køre glattere og fordi jeg opdager at jeg laver småfejl i skemaerne, så den kører underligt indtil jeg lige har glattet det ud. Jeg gør dette ved at jeg eksporterer det jeg vil ændre på, for eksempel Volumetrisk Effektivitet-tabellen, til Excel, hvor jeg så kan få den til at lave et 3D diagram, så jeg kan se at værdierne stiger "glat".
Jeg har dog konstateret at min O2-sensor er helt død, på grund af den underlige bøjning på Leo Vince udstødningsrøret, som har gjort at sensoren er blevet banket mod en fodstøtte og en ledning er knækket. Jeg har læst at fordi det er nede i meget små spændingsforskelle at den læser blandingen kan jeg ikke blot lodde ledningerne sammen, eller udskifte dem, fordi det vil give en anden modstand i selve ledningen. Jeg vil så efter nytår når jeg igen regner med at have penge købe en Wideband lambda-sensor og få rettet udstødningsrøret ud til en bedre vinkel, men indtil da må jeg køre helt uden den sensor. Det vil dog nok ikke gøre den store forskel lige nu, idet den i open-loop stadig er for fed, selvom motorgangen når den er opvarmet er meget bedre end den gang jeg kørte med karburator og at der er meget mindre larm fra udstødningen end der var før. Jeg har konstateret at den er fed, fordi tændrøret og alt i udstødningsrøret er helt sodet til.
Noget som jeg slet ikke havde forventet er at der ikke kommer noget signal til ECU'en fra TPS-sensoren. Det har kun den konsekvens at jeg ikke kan se på computeren hvor meget gas jeg giver og at benzinstyringen styres helt af at den ved hjælp af MAP- og temperatur-sensorer udregner mængden af luft og så ud fra VE-tabellen udregner hvor meget der så når ned i cylindren. Denne fremgangsmåde er ved lave omdrejninger eller ved lav gasgivning den mest præcise, men fungerer ikke ved høje omdrejninger med fuld gas, hvor trykket ikke når at ændre sig så meget mellem hver indsugningstakt. De høje omdrejninger hvor den ikke fungerer så godt er dog først oppe hvor jeg slet ikke når, idet jeg har begrænset omdrejningerne til 7700, så egentlig betyder det ikke rigtig noget for mig.
Jeg har ikke haft tid til at fejlsøge endnu, men jeg har fra Ecotrons fået de værdier som man kan måle på TPS-sensoren for at tjekke om det er den den er gal med, eller om det er en løs forbindelse i ledningerne.
Der er 3 ben på TPS-sensoren: Først placeres sensoren i position 1, hvor der skal måles følgende:
VCC / GND: 2.79KΩ
GND / Singal: 2.63KΩ
VCC / Singal: 0.41KΩ
Derefter placeres sensoren i position 2 og der måles følgende:
VCC / GND: 2.79KΩ
GND / Singal: 2.87KΩ
VCC / Singal: 0.09KΩ
Med en TPS-sensor der fungerer ordenligt kan man derfor kun måle nogle bestemte værdier, uden at dreje gassen og de værdier er så
VCC / GND range: 2.79KΩ
GND / Singal range: 2.63KΩ --- 2.87KΩ
VCC / Singal range: 0.09KΩ --- 0.41KΩ
Jeg melder tilbage igen når jeg har haft tid til at måle på det.
Jeg er nu oppe på min 11. kalibrering, hvor jeg fortsat ændrer småting, for at få den til at køre glattere og fordi jeg opdager at jeg laver småfejl i skemaerne, så den kører underligt indtil jeg lige har glattet det ud. Jeg gør dette ved at jeg eksporterer det jeg vil ændre på, for eksempel Volumetrisk Effektivitet-tabellen, til Excel, hvor jeg så kan få den til at lave et 3D diagram, så jeg kan se at værdierne stiger "glat".
Jeg har dog konstateret at min O2-sensor er helt død, på grund af den underlige bøjning på Leo Vince udstødningsrøret, som har gjort at sensoren er blevet banket mod en fodstøtte og en ledning er knækket. Jeg har læst at fordi det er nede i meget små spændingsforskelle at den læser blandingen kan jeg ikke blot lodde ledningerne sammen, eller udskifte dem, fordi det vil give en anden modstand i selve ledningen. Jeg vil så efter nytår når jeg igen regner med at have penge købe en Wideband lambda-sensor og få rettet udstødningsrøret ud til en bedre vinkel, men indtil da må jeg køre helt uden den sensor. Det vil dog nok ikke gøre den store forskel lige nu, idet den i open-loop stadig er for fed, selvom motorgangen når den er opvarmet er meget bedre end den gang jeg kørte med karburator og at der er meget mindre larm fra udstødningen end der var før. Jeg har konstateret at den er fed, fordi tændrøret og alt i udstødningsrøret er helt sodet til.
Noget som jeg slet ikke havde forventet er at der ikke kommer noget signal til ECU'en fra TPS-sensoren. Det har kun den konsekvens at jeg ikke kan se på computeren hvor meget gas jeg giver og at benzinstyringen styres helt af at den ved hjælp af MAP- og temperatur-sensorer udregner mængden af luft og så ud fra VE-tabellen udregner hvor meget der så når ned i cylindren. Denne fremgangsmåde er ved lave omdrejninger eller ved lav gasgivning den mest præcise, men fungerer ikke ved høje omdrejninger med fuld gas, hvor trykket ikke når at ændre sig så meget mellem hver indsugningstakt. De høje omdrejninger hvor den ikke fungerer så godt er dog først oppe hvor jeg slet ikke når, idet jeg har begrænset omdrejningerne til 7700, så egentlig betyder det ikke rigtig noget for mig.
Jeg har ikke haft tid til at fejlsøge endnu, men jeg har fra Ecotrons fået de værdier som man kan måle på TPS-sensoren for at tjekke om det er den den er gal med, eller om det er en løs forbindelse i ledningerne.
Der er 3 ben på TPS-sensoren: Først placeres sensoren i position 1, hvor der skal måles følgende:
VCC / GND: 2.79KΩ
GND / Singal: 2.63KΩ
VCC / Singal: 0.41KΩ
Derefter placeres sensoren i position 2 og der måles følgende:
VCC / GND: 2.79KΩ
GND / Singal: 2.87KΩ
VCC / Singal: 0.09KΩ
Med en TPS-sensor der fungerer ordenligt kan man derfor kun måle nogle bestemte værdier, uden at dreje gassen og de værdier er så
VCC / GND range: 2.79KΩ
GND / Singal range: 2.63KΩ --- 2.87KΩ
VCC / Singal range: 0.09KΩ --- 0.41KΩ
Jeg melder tilbage igen når jeg har haft tid til at måle på det.