Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
: 14. oktober 2012 21:48
De erfaringer jeg har gjort mig med hensyn til problemer og ting man skal være opmærksom på er:
- Sørg for at hele systemet er tæt, både benzin og luftvejene skal have spændebånd af ordenlig kvalitet.
- Er tomgangsomdrejningerne meget høje og begynder at gå ukontrollerbart op og ned skyldes det falsk luft.
- Vær OBS på alle O-ringe.
- Sørg for at der er plads til alle dele, selvom bagstøddæmperen komprimeres (når man kører over et bump). Dette gælder både indsprøjter m. slanger og O2-sensoren i udstødningen.
- Det er muligvis nødvendigt at skifte udstødningsrøret til et med større diameter, for at der er plads til O2-sensoren (den er rimelig stor i forhold til det originale rør synes jeg).
- Med standart indstillinger kan man starte og køre, men justeringer er nødvendig for at få den rette blanding.
- Med aaalt for fed blanding og tomgangsomdrejninger omkring 3-4000 var forbruget 24 km/l uden begrænsning.
- Med tomgangsomdrejninger omkring 2400 og skruet lidt ned for benzinen (stadig for fed) er forbruget omkring 40-50 km/l med begrænsning (Har ikke kørt en hel tank igennen med skive i endnu.), hvor forbruget med karburator med samme opsætning (også begrænsningen) var omkring 55 på literen. Husk at hvis du kører med begrænsning har du ikke brug for fuld gas, hverken med karburator eller indsprøjtning, så giv kun så meget gas at du ikke rammer omdrejningsbegrænsningen.
- Hvis du får fejlmeldinger fra MAP-sensor er det falsk luft, hvis du samtidig måler normalt tryk når du ikke prøver at starte og måler et fald, når du så prøver.
- Kan du ikke starte (og du ikke har ændret på benzinblandingen), så tjek stadig standarttingene som benzintilførsel og gnist.
- Benzintilførslen kan du tjekke ved at tage "hætten" af indsprøjteren og hælde et par dråber ud så der er luft i slangen, og så prøv at starte. Forsvinder boblen ikke, kommer der enten ikke noget benzin, eller indsprøjteren tænder ikke. Tjek benzinfilteret for tilstopning, hvis du kan høre benzinpumpen brumme.
Der er selvfølgelig stadig gode ting, som eksempelvis en smugle mere kraft og mere kontrol over og viden om motoren samt muligheden for at gemme måledata på sin bærbare computer mens man kører.
Der skulle også være store benzinbesparelser at hente, men det har jeg ikke lige lagt mærke til endnu, idet jeg stadig mangler at justere benzinblandingen ind og at tjekke helt efter falsk luft. :p
- Sørg for at hele systemet er tæt, både benzin og luftvejene skal have spændebånd af ordenlig kvalitet.
- Er tomgangsomdrejningerne meget høje og begynder at gå ukontrollerbart op og ned skyldes det falsk luft.
- Vær OBS på alle O-ringe.
- Sørg for at der er plads til alle dele, selvom bagstøddæmperen komprimeres (når man kører over et bump). Dette gælder både indsprøjter m. slanger og O2-sensoren i udstødningen.
- Det er muligvis nødvendigt at skifte udstødningsrøret til et med større diameter, for at der er plads til O2-sensoren (den er rimelig stor i forhold til det originale rør synes jeg).
- Med standart indstillinger kan man starte og køre, men justeringer er nødvendig for at få den rette blanding.
- Med aaalt for fed blanding og tomgangsomdrejninger omkring 3-4000 var forbruget 24 km/l uden begrænsning.
- Med tomgangsomdrejninger omkring 2400 og skruet lidt ned for benzinen (stadig for fed) er forbruget omkring 40-50 km/l med begrænsning (Har ikke kørt en hel tank igennen med skive i endnu.), hvor forbruget med karburator med samme opsætning (også begrænsningen) var omkring 55 på literen. Husk at hvis du kører med begrænsning har du ikke brug for fuld gas, hverken med karburator eller indsprøjtning, så giv kun så meget gas at du ikke rammer omdrejningsbegrænsningen.
- Hvis du får fejlmeldinger fra MAP-sensor er det falsk luft, hvis du samtidig måler normalt tryk når du ikke prøver at starte og måler et fald, når du så prøver.
- Kan du ikke starte (og du ikke har ændret på benzinblandingen), så tjek stadig standarttingene som benzintilførsel og gnist.
- Benzintilførslen kan du tjekke ved at tage "hætten" af indsprøjteren og hælde et par dråber ud så der er luft i slangen, og så prøv at starte. Forsvinder boblen ikke, kommer der enten ikke noget benzin, eller indsprøjteren tænder ikke. Tjek benzinfilteret for tilstopning, hvis du kan høre benzinpumpen brumme.
Der er selvfølgelig stadig gode ting, som eksempelvis en smugle mere kraft og mere kontrol over og viden om motoren samt muligheden for at gemme måledata på sin bærbare computer mens man kører.
Der skulle også være store benzinbesparelser at hente, men det har jeg ikke lige lagt mærke til endnu, idet jeg stadig mangler at justere benzinblandingen ind og at tjekke helt efter falsk luft. :p