MissMille skrev: ↑5. september 2018 22:17
Er gerne behjælpelig med at teste hvis det er mig muligt?
Vil jo gerne ende med at få fjernet et par begrænsninger på den her, men det kræver jo en del viden jeg kan give videre til min scooter-fiksfakser
Bliver nok lidt svært at teste, da jeg bor i Aalborg
Men ved lejlighed får jeg en forhandler til at se, om det er en ring der kan fjernes nede i variatoren (det man kan kalde gearet/frontgearet).
Der sidder 2 “dybe tallerkner” med bunden mod hinanden. Inde bag kickstarteren.
Der kører en tandrem mellem tallerknerne, der går bagud og trækker baghjulet, der tilsammen svarer til stort og lille tandhjul foran på en cykel. Der sker noget udligning med fjedre ved baghjulet, når remmen skifter position ved “tallerknerne”.
Jo langsommere du kører (omdrejninger) jo mere afstand er der mellem de dybe tallerkner og remmen er tilsvarende langt inde/nede mod centrum af dem, dvs lav gearing.
Ved helt lave omdrejninger kan du sammenligne lidt med at koble ud på en bil, men da du kun kan det ved lave omdrejninger, så motorbremser den fx altid ned ad bakke, fordi den er begrænset i gearingen.
Jo hurtigere du kører (omdrejninger) jo mere presses de dybe tallerknerne sammen, og remmen tvinges ud af pga pladsmangel. Dvs højere gear.
Ringen der begrænser gør, at de dybe tallerkner kun kan klemmes sammen til et vist punkt, og derfor ikke få din maskine i så højt gear, som hvis den ring ikke var der.
Dvs uanset hvor mange omdrejninger den tager, så gearer den ikke op.
Svarer til, at du køber en bil med 5 gear, men du kan kun bruge de 3 første. På en 45 version kan du bruge de 4 første gear. Fjernes ringen kan man bruge alle 5 gear.