Hej folkens!
Jeg opdagede noget meget spændende idag!
Indsprøjtningsprojektet har stået lidt stille og jeg har kørt med karburator i et par uger, fordi jeg er en kegle, som endnu engang kom til at knække en benzinførende plastikdims.
Jeg forsøgte så at lappe det med
Lego-Lim, hvilket jeg kan rapportere at er mere end et døgn om at størkne fuldt.
Til at starte med så det ud som om det fungerede perfekt og det holdte tæt, mens trykket i slangen steg og benzinen løb tilbage til tanken med returslangen, men efter 5 minutters tomgang gik det ikke længere, og benzinen strømmede ligeså stille ud. Lego lim binder altså ikke godt nok på plastik, selvom acetonen burde opløse en smugle af plastikdimsen også og så lave en god binding. :p
Nu bliver det spændende
Jeg skiftede tilbage til karburator, men inden jeg koblede elektronikken fra, ville jeg lige tjekke om benzinblandingen i karburatoren med standart #80 dyse var for mager eller om den var tilpas.
Ved tomgang var blandingen for fed. Ved halv gas var blandingen stadig for fed, og omdrejningerne steg, så jeg fortsatte til fuld gas. Omdrejningerne sted over 9000, hvor begrænsningen sidder I CDI'en, men idet indsprøjtningen begrænser omdrejninger ved blot ikke at give benzin, blev mine øjne store, da jeg krydsede 10.000 omdrejninger og den lød voldsom. Jeg slipper til halv gas, men idet jeg havde scooteren på hovedstøttebenet steg omdrejningerne stadig og ved 11.500 omdrejninger steg lyden helt voldsomt ("WWRRROOOOOMM!!!") med en lyd der allermest lød som en 500cc sportsmotorcykel der gav fuld gas.
I panik for at have ødelagt noget slap jeg gassen og slukkede scooteren, idet den havde lydt som om den kunne springe i luften. Jeg tog en smøg og bagefter prøvede jeg at starte den igen, hvor den så stod fint i tomgang og reagerede som normalt, så jeg prøvede igen og med samme resultat. Jeg kaldte på min bror og fik ham til at filme med min telefon, men lyden var så overvældende at mobilen ikke kunne fange det, og computeren kunne af en eller anden grund ikke registrere omdrejninger højere end 6000 mens vi filmede. :p
Hvad har jeg så lært idag kan man spørge?
- Lego-lim duer ikke til at holde plastik, som fører benzin under tryk over atmosfærisk.
- Resonanspunktet på Leo-Vince udstødningen ligger på 11.500 omdrejninger.
- En agility dør ikke af at komme over 11.500 omdrejninger i meget kort tid.
Med resonanspunkt på udstødningsrør mener jeg dette:
Når udstødningsventilen åbnes, kommer en trykbølge ud med lydens hastighed, som så bevæger sig mod åbningen af udstødningsrøret. På grund af den høje fart har udstødningsgasserne en høj inerti og får trukket så meget gas ud, at der skabes en undertryk som bevæger sig tilbage gennem røret til udstødningsporten. :p
Hvis undertrykket når udstødningsventilen i samme øjeblik som den åbnes, hjælper det med at tømme cylinderen for gas og ifølge artikler på internettet er lyd- og kraftforøgelsen ekstrem når dette punkt rammes. Jeg tror at det var dette jeg oplevede, idet jeg ikke har oplevet noget ved lavere omdrejninger, der passede på den beskrivelse jeg har fået.
Det betyder at Leo Vince udstødningen ved 11.500 omdrejninger er en tun-udstødning, men ikke ved noget lavere omdrejningstal, hvilket muligvis er grunden til at en udstødning med helt lige rør kan godkendes som lovlig.