Side 6 af 8

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 15:27
af Jps
Kunne ikke finde den blændplade til friskluftsystemet, så har nok ikke købt en sammen med pakningerne jeg bestilte for et stykke tid siden. Så den skal bestilles.

Gik istedet igang med at tjekke rem, ruller og kobling. Og det var vist meget godt, jeg gjorde det. Ud over en masse remstøv allevegne, så var Malossirullerne allerede kantede (kørt ca. 4.000 km). Dog ikke så meget, men nok til at jeg skifter dem ud. Remmen skifter jeg også. Derudover så var koblingsbakkerne slidt samme sted, på alle 3.

Og det undre mig så lidt at det er lige der, de er slidt. Det var ikke længe den Peugeotkobling holdt i en Kymco. Koblingsklokken er sikkert også slidt lidt skævt, formoder jeg. På mine Big's, holdt den meget længere. Jeg har så heldigvis 5-6 koblinger, at vælge imellem. Ved så ikke om man kan sætte koblingsbakker fra en big på en peugeotkobling. Det finder jeg ud af, men tror jeg ender med at sætte en komplet i.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 16:10
af scootergrisen
Belægningen er ikke slidt der ved pilen (cirka 1 cm) nærmest akslen hvor armen drejer på.
Det uslidte område kommer vel mere og mere i kontakt med koblingsklokken jo mere belægningen bliver tyndslidt så tvivler på det skulle være noget problem.
Hvis delene ikke passer sammen som et sæt, altså Kymco koblingsklokke og Peugeot kobling så kunne det måske være at de er lidt forskellige i diameter.
Altså hvis koblingsklokken er til 107 cm og koblingen er til 105 cm så skal armen jo lige bevæge sig 2 mm længere ud den egentligt er designet til.
Ikke noget jeg har erfaring med. Gætter bare.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 16:40
af Jps
scootergrisen skrev: 20. januar 2018 16:10 Belægningen er ikke slidt der ved pilen (cirka 1 cm) nærmest akslen hvor armen drejer på.
Det uslidte område kommer vel mere og mere i kontakt med koblingsklokken jo mere belægningen bliver tyndslidt så tvivler på det skulle være noget problem.
Hvis delene ikke passer sammen som et sæt, altså Kymco koblingsklokke og Peugeot kobling så kunne det måske være at de er lidt forskellige i diameter.
Altså hvis koblingsklokken er til 107 cm og koblingen er til 105 cm så skal armen jo lige bevæge sig 2 mm længere ud den egentligt er designet til.
Ikke noget jeg har erfaring med. Gætter bare.
Måske dette billede er bedre, hvor man kan se at det er slidt ned ved pilen. Og det er selvfølgelig også en Peugeot koblingsklokke. Til venstre på bakkerne er de højere end ved pilen, så de er slidt skæve, efter min mening.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 16:55
af scootergrisen
Hvis belægningen ikke er lige tyk så har producenten vel kompenseret for at armen drejer ud på en akse.
Så det er jo sikkert nok bare godt design.
Du kan også se de har balanceret koblingen ved at bore metal væk.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 16:56
af Jps
scootergrisen skrev: 20. januar 2018 16:55 Hvis belægningen ikke er lige tyk så har producenten vel kompenseret for at armen drejer ud på en akse.
Så det er jo sikkert nok bare godt design.
Du kan også se de har balanceret koblingen ved at bore metal væk.
Nu har de 3 bakker altså været lige høje, da den blev sat på ;).

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 17:03
af Jps
Har sat en Dr big kobling på plus nye ruller, så må jeg se om det har hjulpet bare lidt på optrækket.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 19:52
af Jps
scootergrisen skrev: 20. januar 2018 16:55 Hvis belægningen ikke er lige tyk så har producenten vel kompenseret for at armen drejer ud på en akse.
Så det er jo sikkert nok bare godt design.
Du kan også se de har balanceret koblingen ved at bore metal væk.
Det jeg kalder for slid, kan det ikke skyldes at bakkerne ikke slår lige ud mod klokken?

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 21:00
af scootergrisen
Jo det tænkte jeg først men nu jeg tænker igen så skulle belægningen jo være tykkere jo tættere den er på akslen hvis hele belægningen skulle ramme koblingsklokken på samme tid.
Men det er vel lavet med vilje på den måde det er lavet.
Hvis hele belægningen ramte på samme tid så ville den måske tage for hårdt fat og hoppe/vibrere og give lyd.
Ligesom med fælgbremse på cykler f.eks. der at det bedst at bremseklodserne rammer skævt så de rammer først i fremretningen ellers hvis de rammer helt faldt så hopper de og piver dermed fordi de bliver skubbet lidt frem når man bremser.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 20. januar 2018 21:19
af Jps
scootergrisen skrev: 20. januar 2018 21:00 Jo det tænkte jeg først men nu jeg tænker igen så skulle belægningen jo være tykkere jo tættere den er på akslen hvis hele belægningen skulle ramme koblingsklokken på samme tid.
Men det er vel lavet med vilje på den måde det er lavet.
Hvis hele belægningen ramte på samme tid så ville den måske tage for hårdt fat og hoppe/vibrere og give lyd.
Ligesom med fælgbremse på cykler f.eks. der at det bedst at bremseklodserne rammer skævt så de rammer først i fremretningen ellers hvis de rammer helt faldt så hopper de og piver dermed fordi de bliver skubbet lidt frem når man bremser.
Synes bare det ser forkert ud :) Men har så heller ikke observeret det, på de andre Peugeotkoblinger jeg har haft, da jeg havde Dr big.

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

: 21. januar 2018 09:57
af Jps
Nå det er vist ikke nogen god idé at fjerne friskluftsystemet:

https://www.trm.dk/da/publikationer/2017...am-2017-18

"Ændring af færdselsloven (Ændring af sanktioner for foretagelse af ulovlige, konstruktive ændringer i motordrevne køretøjers emissionsbegrænsende udstyr) (Okt I - åbningsugen) *


Lovforslaget har til formål at indføre hårdere sanktioner i form af en væsentlig forhøjelse af bøderne for foretagelse af ulovlige konstruktive ændringer i køretøjers tekniske indretning, som har betydning for køretøjets emissioner. Med lovforslaget foreslås det endvidere at udvide førerens ansvar for benyttede motordrevne køretøjer således, at føreren fremover skal være opmærksom på, om køretøjet er i lovlig stand for så vidt angår køretøjets forureningsbegrænsende udstyr. Ligeledes udvides politiets mulighed for at tilbageholde køretøjer, hvor der konstateres manipulation med forureningsbegrænsende udstyr. "