Landbo skrev: ↑15. september 2023 18:52
For mig er det helt klart at din rem er lidt mere end ret livlig når den står på midterstøttebenet og du gasser op/ned. Jeg kunne dog bedre lide du satte telefonen på en selfi stang og filmer den bagerste remhjul under en eller flere accelerationer på op til mindst 50 km. Jeg tror faktisk også det vil hjælpe dig selv til at forstå hvad der sker.
Der sker
absolut intet ved du tørre remresterne af siderne på remskiverne med noget fortynder så de bliver glatte og indbydende at se på, det hjælper variatoren med af geare hurtigere op og ned.
Jeg synes man tydelig kan høre din variomatic gearer alt for hurtigt op når du begynder at rulle og derved kommer motoren så langt ned i omdrejninger den ingenting kan trække. Som før sagt skal motoren op på mindst halvdelen af de omdrejninger den kører med ved topfart og gerne op på 3/4. Det er så opgearingen i variomatic der skal accelererer scooteren og ikke antallet i motorens omdrejninger.
Jeg ved ikke om det er noget at forsøge, men T. Hansen sælger et sæt ruller og lidt andre variodele til en 125cc på outlet, prisen er så lille at selv en fattigr*v kan være med. Jeg kender dog ikke vægten på rullerne.
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -403851574
Skulle du blive træt af modellen på et tidspunkt, er du velkommen til at skrive en PM til mig med en rimelig pris.
Hilsen Leif.
Jeg har prøvet med 10 grams ruller, og den tager ikke flere omdrejninger ved selve igangsætningen end med 13 gram. En af videoerne er faktisk med 10 gram. Men jo højere jeg kommer op i fart, jo flere omdrejninger kommer der ved 10 grams rullerne. Men det er faktisk slet ikke nødvendigt, den trækker fint med 13 gram. Jeg har skrevet en mail til importøren (Nellemann) ang. standardvægten på rullerne. Nu må vi se om de har et svar. Jeg ringede til to Kymco forhandlere, og de kunne ikke slå det op nogen steder.
Men jeg er enig i, at den gearer for hurtigt op
på de første meter. Men det afhjælper de 10 gram altså ikke.
Dit link har jeg faktisk afprøvet, men den variator passer ikke på en Super 8 125 cc (variatoren er meget mindre i diameter og centerhullet passer ikke på akslen) så Thansen må have skrevet forkert. Der står Agility 125 på æsken, så jeg ved ikke om en Agility 125 kører med tyndere aksel og mindre variator, eller om det rent faktisk er til en 50cc.
Nu skal det siges at min scooter er købt brugt for 7 år siden, så jeg ved ikke om det overhovedet er de korrekte dele der sidder på den.
Hvad afgør hvordan gearet skal kobles til motoren? Hvis tomgangen er sat til lige under de foreskrevne 1700 o/m plus/minus 100 o/m, så skubber den ikke fremad ved stilstand. Så tomgangen er fin.
Så snart jeg drejer på gashåndtaget begynder centrifugalkraften at virke på koblingen. Der kunne det være rart om den koblede til ved højere omdrejningstal. Og så snakker vi vel de små fjedre, eller den store koblingsfjeder? Den store fås i en 1500 o/m og en 2000 o/m type.
Og rullerne passer egentlig fint med 13 gram. Jeg synes 10 gram tager alt for mange omdrejninger oppe i fart.
Og mht. remmen, så gør 3 mm i længden sikkert ikke det helt store. Men hvis den også er en 4 mm for bred og 3 mm for høj, så begynder det måske at blive kritisk. Men jeg har den gamle rem i kælderen, jeg smutter lige derned og kigger hvad str. den har. Jeg har skiftet den for 8000 km siden (5 år) og såvidt jeg husker, mest for at være på den sikre side, da jeg ikke 100% kendte historiken på scooteren fra før jeg købte den. Så den gamle rem kører måske bedre, det må afprøves.
Det ville sgi være hovedrystende hvis jeg har kørt rundt med en forkert str. kilerem altid, fordi jeg bare har købt samme str. som den der sad på før. Meeen online ligger remmene omkring de samme mål, så det er nok ikke helt ved siden af.
Jeg har ikke en selfiestang, og jeg ved heller ikke om jeg vil kunne filme noget som helst ved 50 km/t uden at få tæerne i maskinen
Men enig, det ville måske give et bedre indblik i hvad der præcis sker under acceleration. En sugekop og mobilholder ville nok være bedre, men koster sikkert alverden til det ene forsøg.
Fremgangsmåde:
1) Prøv den gamle rem jeg har liggende
2) Find ud af hvad orig. vægt på rullerne er
3) Film hvad der foregår med remmen under acceleration
4) Køb orig. rem
.
.
.
37) Sælg scooteren hehe