Side 5 af 6
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 11. september 2022 14:42
af scootergrisen
Tror det ikke men det er svært at se og tage billeder af uden at skille det ad.
Du kan se +-terminalen under stripsen på de sidste billeder hvor den ser fint ud.
Serien med cellen viser også fint 4,16 volt.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 11. september 2022 18:34
af Landbo
scootergrisen skrev: ↑11. september 2022 14:42
Tror det ikke men det er svært at se og tage billeder af uden at skille det ad.
Du kan se +-terminalen under stripsen på de sidste billeder hvor den ser fint ud.
Serien med cellen viser også fint 4,16 volt.
Nå
Hvor skulle det rust så stamme fra ?
Ja banken af cellerne viser 4,16 Volt på dit voltmeter, hvilket ikke er for den beskadiget cellen alene.
Hilsen Leif.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 11. september 2022 18:41
af scootergrisen
Batterierne har nogle gange stået/ligget i regnvejr så måske det er kommet ind der.
Eller fugt på indersiden der er løbet ned i bunden.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 11. september 2022 19:33
af Landbo
scootergrisen skrev: ↑11. september 2022 18:41
Batterierne har nogle gange stået/ligget i regnvejr så måske det er kommet ind der.
Eller fugt på indersiden der er løbet ned i bunden.
Den forklaring er mere end stærkt usannsynlig. Prøv du nu og sætte en magnet på toppen af en 18650 celle og se om den ikke er magnetisk.
Hilsen Leif.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 11. september 2022 19:52
af scootergrisen
Det er den og hvad så?
Der er også en smule rust hist og her på andre strips. F.eks. der hvor svejsningerne er.
Der er ikke fugt nu men den har jo også stået udendørs om vinteren og i meget fugtigt vejr.
Jeg tager så godt nok batteriet indendørs for opladning. Kan være det havde været meget værre hvis batteriet var i køretøjet udendørs hele tiden for så er der vel ikke noget der kan fjerne fugten.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 12. september 2022 16:02
af Landbo
scootergrisen skrev: ↑11. september 2022 19:52
Det er den og hvad så?
Der er også en smule rust hist og her på andre strips. F.eks. der hvor svejsningerne er.
Der er ikke fugt nu men den har jo også stået udendørs om vinteren og i meget fugtigt vejr.
Jeg tager så godt nok batteriet indendørs for opladning. Kan være det havde været meget værre hvis batteriet var i køretøjet udendørs hele tiden for så er der vel ikke noget der kan fjerne fugten.
Forudsat du fulgte en smule med i fysiktimerne, ved du så nu rusten stammer fra.
Det er nok ikke særligt sundt for dine batterier når de opbevares ude om vinteren. Vil mene det er en god skik batterierne kun sidder i når du er ude og trille samt du beskytter dit ekstra medbragte batteri mod det bliver vådt.
Hilsen Leif.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 27. september 2022 16:13
af scootergrisen
Lidt billeder af de stik som sidder på batteriets låg som jeg forsøgte at afmontere.
Chogori-stikket kan tages af uden besvær. Ladestikket skal desværre afloddes hvis det skal tages af.
Der skal bruges 32 mm værktøj til plastikmøtrikken der holder Chogori-stikket på låget.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 27. september 2022 16:15
af scootergrisen
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 10. oktober 2022 23:44
af scootergrisen
Her kan man se at det er muligt at balancerer batteriet uden oplader.
Med en kortslutning i batteriets stik åbnes der for afladning. Og så går balancering også i gang.
Modstandene ved de blinkende LED'er på BMS'ens underste printplade bliver varme ligesom når opladeren er tilsluttet.
Re: Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
: 10. oktober 2022 23:53
af scootergrisen
Kortslutning af batteristik hvor man kan se LED'erne lyser så balanceringen er i gang uden brug af oplader.