Re: Forstørre batteri på el-scooter
: 23. oktober 2024 18:37
Jeg vil gøre opmærksom på, at man skal passe på med batterier.
Det er en af de ting, man også skal passe på hos Temu.
Nogle kinesisk producerede batterier, burde aldrig blive solgt i handlen. De er simpelthen farlige.
For at batterier må blive solgt i EU, er der en række sikkerhedskrav de skal efterleve. Og gode batterier, har flere former for sikkerhed samtidigt, og ikke kun den som er absolut lovbefalet.
Men, der er mange kinesiske batterier, der ikke har nogen former for sikkerhed. Jeg har selv en gang kommet til at kortslutte et kinesisk batteri. Det var ikke særligt stort, men strømmen så kraftigt, at ledningerne brændte. Det var små ledninger, og de beskyttede heldigvis imod brand i batteriet. Men, batteriet var også uden nogen former for sikkerhed. Ingen strømbegrænsning, og ingen sikkerhedsventiler. Det, som var redningen, var at ledningerne var så tynde, at de brændte over. Det var et lille batteri, på kun 1AH!
Temu har solgt legetøj, med sådanne ulovlige batterier, som er eksploderet. Jeg skiller normalt tingene ad fra Temu, for at tjekke at det ser lovligt ud, dvs. at der f.eks. er elektronisk beskyttelse på batterierne.
Gode batterier indeholder forskellige former for sikkerhed. De har ofte både elektronisk beskyttelse, temperatur detektion, og mekanisk beskyttelse, der gør at der ikke går ild i batteriet, eller at det eksploderer.
Jeg vil nok fraråde, at man selv køber batterier i Kina. Det er mest sikkert, hvis de har været igennem en importør der står inde for sikkerheden. Det gælder også, hvis det skulle ske noget, f.eks. blive brænd eller lign. Er batterierne ulovlige, så kan forsikringen måske give problemer.
Importeres batterier, så vil man altid bede om sikkerhedsdatabladene, og man vil undersøge, om disse datablade er for det pågældende batteri, og tilhører den sælgende virksomhed eller er en forfalskning. Derudover vil man tjekke, at de overholder de europædiske love. Mange importører vil derudover sende såvel producentens testrapport, som batterierne til et testcenter, og de har erfaring med at undersøge testrapporternes gyldighed, hvis man ikke selv har undersøgt det først, samt at lave eventuelle ekstra tests på batteriet. Man importerer ikke bare noget med batterier i, og sælger et i EU, uden at selv have professionelle ansat, som har kendskab til batterier og batterisikkerhed, eller man henvender sig til en rådgivende virksomhed, eller et testcenter til at stå for det hele.
Køber man noget fra Temu, så kan man se om man kan identificere det batteri der er i produktet, og se om man kan finde godkendelser på nettet. For nogle flade typer batterier, kan man se at der er noget elektronik i toppen af batteriet. På de cylinderformede batterier, som blandt andet bruges i scootere og el-cykler, er det ikke muligt udefra - så vidt jeg ved - at se om der er sikkerhed indbygget i batteriet. Og de kan derfor være et større problem at tjekke.
Du kan se her min TPMS og batteriet. I toppen er der noget gult gennemsigtigt plastik og under det er elektronik med en sikkerhedschip: download/file.php?id=16507&mode=view
Den er købt hos TEMU. Og umiddelbart ser batteriet ud til at være ok. Jeg har dog ikke prøvet at kortslutte den, eller undersøge hvor meget strøm den kan trække, før den lukker ned. Det burde jeg gøre, hvis jeg vil være 100% sikker. Man ser, at kineserne laver billigt klonelektronik, så det kun ser ud som om det er sikkert. Jeg har endnu ikke set snydebatterier med elektronik i toppen. Derimod er meget almindeligt, at kinesiske cylinderformede ikke har nok sikkerhed.
Det er en af de ting, man også skal passe på hos Temu.
Nogle kinesisk producerede batterier, burde aldrig blive solgt i handlen. De er simpelthen farlige.
For at batterier må blive solgt i EU, er der en række sikkerhedskrav de skal efterleve. Og gode batterier, har flere former for sikkerhed samtidigt, og ikke kun den som er absolut lovbefalet.
Men, der er mange kinesiske batterier, der ikke har nogen former for sikkerhed. Jeg har selv en gang kommet til at kortslutte et kinesisk batteri. Det var ikke særligt stort, men strømmen så kraftigt, at ledningerne brændte. Det var små ledninger, og de beskyttede heldigvis imod brand i batteriet. Men, batteriet var også uden nogen former for sikkerhed. Ingen strømbegrænsning, og ingen sikkerhedsventiler. Det, som var redningen, var at ledningerne var så tynde, at de brændte over. Det var et lille batteri, på kun 1AH!
Temu har solgt legetøj, med sådanne ulovlige batterier, som er eksploderet. Jeg skiller normalt tingene ad fra Temu, for at tjekke at det ser lovligt ud, dvs. at der f.eks. er elektronisk beskyttelse på batterierne.
Gode batterier indeholder forskellige former for sikkerhed. De har ofte både elektronisk beskyttelse, temperatur detektion, og mekanisk beskyttelse, der gør at der ikke går ild i batteriet, eller at det eksploderer.
Jeg vil nok fraråde, at man selv køber batterier i Kina. Det er mest sikkert, hvis de har været igennem en importør der står inde for sikkerheden. Det gælder også, hvis det skulle ske noget, f.eks. blive brænd eller lign. Er batterierne ulovlige, så kan forsikringen måske give problemer.
Importeres batterier, så vil man altid bede om sikkerhedsdatabladene, og man vil undersøge, om disse datablade er for det pågældende batteri, og tilhører den sælgende virksomhed eller er en forfalskning. Derudover vil man tjekke, at de overholder de europædiske love. Mange importører vil derudover sende såvel producentens testrapport, som batterierne til et testcenter, og de har erfaring med at undersøge testrapporternes gyldighed, hvis man ikke selv har undersøgt det først, samt at lave eventuelle ekstra tests på batteriet. Man importerer ikke bare noget med batterier i, og sælger et i EU, uden at selv have professionelle ansat, som har kendskab til batterier og batterisikkerhed, eller man henvender sig til en rådgivende virksomhed, eller et testcenter til at stå for det hele.
Køber man noget fra Temu, så kan man se om man kan identificere det batteri der er i produktet, og se om man kan finde godkendelser på nettet. For nogle flade typer batterier, kan man se at der er noget elektronik i toppen af batteriet. På de cylinderformede batterier, som blandt andet bruges i scootere og el-cykler, er det ikke muligt udefra - så vidt jeg ved - at se om der er sikkerhed indbygget i batteriet. Og de kan derfor være et større problem at tjekke.
Du kan se her min TPMS og batteriet. I toppen er der noget gult gennemsigtigt plastik og under det er elektronik med en sikkerhedschip: download/file.php?id=16507&mode=view
Den er købt hos TEMU. Og umiddelbart ser batteriet ud til at være ok. Jeg har dog ikke prøvet at kortslutte den, eller undersøge hvor meget strøm den kan trække, før den lukker ned. Det burde jeg gøre, hvis jeg vil være 100% sikker. Man ser, at kineserne laver billigt klonelektronik, så det kun ser ud som om det er sikkert. Jeg har endnu ikke set snydebatterier med elektronik i toppen. Derimod er meget almindeligt, at kinesiske cylinderformede ikke har nok sikkerhed.