Side 3 af 13
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 4. april 2022 14:02
af Landbo
scootergrisen skrev: ↑4. april 2022 05:17
I tilbudsavisen oplyses "op til 59 km pr. opladning" for både 30 og 45 km/t samlet.
gev1000tilbud.png
Konklusion, det er nemmere og love lys og grønne skove end at levere hvad man lover.
Hilsen Leif.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 4. april 2022 14:25
af Cis
Problemet for kunderne er, at sælgerne skriver op til 59 km rækkevidde, så er de helgaderet, selv om den kun kører det halve..
Det er det samme problem med elektriske biler, og her har alle fabrikanter/sælgere helgarderet sig, ved at skrive op til, eller ord der dækker det samme..
I retsager, hvor kunderne har ført sag, fordi deres nykøbte elbil, ikke har været i nærheden af at kunne køre det forventede antal km, har endnu ingen vundet over sælgeren/fabrikanten. De har alle forsvaret sig med, at rækkevidden er nødt til at blive fortolket meget bredt, da den afhænger af så mange forskellige ting.
At så flere forbrugerorigationer har testet de forskellige elbiler, og heller ikke har kunnet køre de af fabrikantens anslåede rækkevidde under gunstige forhold, har heller ikke hjulpet meget..
Så når de skriver ca, eller op til, så har de sikret sig mod at myndighederne kan gøre noget ved det, hvor urimelig det ellers er, at de sælger elastik i metermål.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 4. april 2022 16:04
af Jps
Min City Elf stod til (op til) 70 km pr opladning om sommeren og 50 km om vinteren. Men det kommer min aldrig op på. Max 50 km om sommeren er mit bud og ca 40 km om vinteren. Jeg har været oppe og køre 45-47 km på en opladning om sommeren og lige knap 40 km om vinteren. Det er så ok til mit behov.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 5. april 2022 21:15
af Landbo
Cis skrev: ↑4. april 2022 14:25
Problemet for kunderne er, at sælgerne skriver op til 59 km rækkevidde, så er de helgaderet, selv om den kun kører det halve..
Det er det samme problem med elektriske biler, og her har alle fabrikanter/sælgere helgarderet sig, ved at skrive op til, eller ord der dækker det samme..
I retsager, hvor kunderne har ført sag, fordi deres nykøbte elbil, ikke har været i nærheden af at kunne køre det forventede antal km, har endnu ingen vundet over sælgeren/fabrikanten. De har alle forsvaret sig med, at rækkevidden er nødt til at blive fortolket meget bredt, da den afhænger af så mange forskellige ting.
At så flere forbrugerorigationer har testet de forskellige elbiler, og heller ikke har kunnet køre de af fabrikantens anslåede rækkevidde under gunstige forhold, har heller ikke hjulpet meget..
Så når de skriver ca, eller op til, så har de sikret sig mod at myndighederne kan gøre noget ved det, hvor urimelig det ellers er, at de sælger elastik i metermål.
Som jeg før har forklaret bør man ikke love højere specs til ens vare, end varen kan levere. Dvs man bør fortælle for et elkøretøj hvor mange km man kan forvente der ude hvor køretøjet skal bruges. Alt andet er og skabe problemer for ens forretning, især for et køretøj hvor man er lost når batteriet er fladt. Jeg har faktisk selv stået i en situation 15 km hjemmefra, hvor den planlagte stikkontakt pludselig ikke var tilgængelig og man måtte ind til naboen og tigge for at kunne låne en "varm ende". Det tog så en time hvor man bare sad og gloede indtil der var så meget strøm på batteriet man kunne halte hjem igen.
Det undre mig at T. Hansen ikke i samme åndedrag i deres prisening af køretøjet nævner at topfarten er ca 250 km/t, ............................................ vel og mærket når det droppes fra en højde på 2,5 km.
Der er ingen grund og gå ind i en diskussion om hvordan man opgiver aktionsradius i en bil da der er mange flere paramenter indblandet. Oppe i Norge siger man det er utroligt nemt og spotte en elbil, da både føre og passagerer altid er iklædt stor jakke, hue og vanter, og altid køre rundt med duggede ruder.
Hilsen Leif.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 6. april 2022 13:27
af Cis
Jeg brugte bare Elbilen som et eksempel, da de, alt andet lige, er en meget større investering, og er solgt i meget større antal og har været her længere.
Vi er helt enige om, at overdrivelsen af rækkevidden er ulidelig, og man burde kunne hænge sælgeren/fabrikanten op på det, så oplysningerne om rækkevidden passede bedre med virkeligheden..
Når det er sagt, så kan rækkevidden jo være meget forskelligt, alt efter hvor man bor, og hvordan man bruger sin scooter osv..
men selv med det i mente, så tvivler jeg på, at nogen kommer op på den lovede rækkevide, uanset køremåde, sted og temperatuer.
Jeg havde indtil for nyligt en Hyundai Sonata 3.3 som jeg havde fra ny af, og den skulle kunne køre op til 10.1 km på literen i snit.
Den havde indbygget kørecomputer, som kunne vise en masse forskellige ting omkring forbruget, og den kunne vise det antal km man kunne forvente at køre pr liter, med den fart osv. man kørte med nu, men uanset hvor roligt og eftertænksom jeg kørte, kom jeg aldrig over 6 km literen i snit, i de år jeg ejede den. Jeg kunne ikke engang få computeren til at vise 10,1km som det øjebliklige forbrug. Så det var også rent svindel og humbug....
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 23. april 2022 15:29
af Landbo
Så er vosses VGA GEV1000 kommet hjem efter endnu en forgæves rundtur nede i Middelfarts gader.
De påstår stadigvæk at batteriet intet fejler uagte aktionsradiussen falder og falder på det batteri man lover op til 30.000 km levetid på. Batteriet har dags dato kørt 3.100 km. Det værste er sku at de vil have hele kr 720 for og køre en 22 minutters tur på ens køretøjet dernede. Hvad de så har brugt de sidste 68 minutter til, som de vil bonge en for, kan jeg ikke rigtig greje. Nå, jeg fik da lov til at læsse kalorius på traileren sidste lørdag uden at trække muldvarpen frem i lyset, samtidig lovede man at bestyreren af del lokale biks ville ringe til mig tirsdag efter påske og diskutere regningen og forhåbentlig finde en mindelig løsning på problemet.
Men her en lille uge efter har bestyreren endnu ikke ringet, så da jeg tilfældigt var inde i byen på/med scooteren og oplader, for at hjælpe en bekendt med og fjerne mos på vedkommendes græsplæne, slog jeg et sving omkring T. Hansen for og spørge om hvornår man mon troede at bestyren fik 5 minutter ledighed ved røret, så man kunne få den ubehagelige regning der hænger tungt over ens hoved slettet. Nå, aftalte så med ekspedienten at jeg låner en 30 km udgave af samme køretøj fra på tirsdag næste uge og mindst en uge, mens de igen vil lege med wosses 45 km's kedelige eksemplar. Men det kommer der jo nok ikke flere km på batteriet af, hvis man stadig ikke vil isætte et nyt og forhåbentlig meget mere langtidsholdbart.
Jeg havde 42% tilbage på tanken da en ankom til storstaden, og de er brugt på at transportere ens luksuslegme
HELE 16,2 km i medvind.
Historien fortsættes senere, Leif.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 28. april 2022 16:04
af Guffi
Spændende, hvor langt du kan køre på 30'eren!
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 28. april 2022 16:52
af Landbo
Guffi skrev: ↑28. april 2022 16:04
Spændende, hvor langt du kan køre på 30'eren!
Uha, har endnu ikke kørt en af de kritiske ture på den lånte 30 km udgave. Men har planlagt og køre en tur ind til byen her i weekenden og så får vi se om jeg
eller
Lader dig vide ligeså snart jeg er i besiddelse af noget viden.
Hilsen Leif.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 29. april 2022 13:58
af Landbo
Guffi skrev: ↑28. april 2022 16:04
Spændende, hvor langt du kan køre på 30'eren!
Er lige kommet hjem efter en 30,2 km tur, tilbage på tanken er der 30% efter gasmåleren, hvilket vil sige der er et sted mellem 4-8 km inden den røde lampe indikere at batteriet hjertens gerne vil se en lader. Ret beset kan 30 km udgaven lige akkurat klare den lovede tur ind til Thisted og tilbage igen hvis det ikke blæser for meget.
Spedometeret viser som forventet 4 km/t for meget mens topfarten på en lige vej i stille vejr er præcis 30 km/t og der synes ikke at være nogen form for motorbremse på "dyret" da spedometeret godt kan vise 50 km/t ned af en stejl bakke.
På vosses 45 km/t er det nærmest umuligt at få spedometeret til at vise over 46 km/t før motoren begynder og bremse en smule ned. Vores spedometer viser konsekvent 5 km/t for meget så maskinens topfart er 41 km/t.
Hilsen Leif.
Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.
: 29. april 2022 17:56
af Guffi
Okay, min har ikke kørt i snart 3 mdr. Batteriet har været opbevaret indendørs, og opladet hver 14. dag.
Men mon ikke de 30 kilometers kørsel, med 30% tilbage, er hvad man kan forvente? (selvom det er lidt skuffende).
Min viser 32 på speedo, uanset om det går op eller ned af bakke. 20 i ECO.