Re: Dr-Big problemer
: 8. september 2017 02:56
Bemærk at det tager nogen tid for spændingen at bliver stabil så hvis du måler på batteriet lige efter motoren har kørt så siger viser den måske 13,41 volt men hvis du venter en halv time så viser den måske 12,8 volt.
Samme hvis man lige har brugt elmotoren f.eks så falder spændingen også går der lidt tid før den komme op på den egentlige spænding.
De 16,11 volt lyder umiddelbart ikke godt. Det skulle gerne højst være cirka 14,5 volt når du giver gas.
Du kan prøve at måle generatorens spoler.
Tag generatorstikket af.
Mål ved:
Gul og motorblok skal være 0,1-1,0 ohm
Hvid og motorblok skal være 0,2-2,0 ohm
Det er fra servicemanualerne.
Der står også noget om at måle spændingsregulatoren men der måles strømstyrke ikke spændingen.
Kan ikke lige se der står noget om spænding.
Men vil mene at det ikke er godt for batteriet hvis det lades med 16,11 volt hele tiden og pærene osv. har sikkert heller ikke godt af det.
Prøv dig lidt frem, eventuelt prøv at sluk og tænd på lyskontakten og se hvad målinger du kan få og prøv den originale spændingsregulator igen.
Samme hvis man lige har brugt elmotoren f.eks så falder spændingen også går der lidt tid før den komme op på den egentlige spænding.
De 16,11 volt lyder umiddelbart ikke godt. Det skulle gerne højst være cirka 14,5 volt når du giver gas.
Du kan prøve at måle generatorens spoler.
Tag generatorstikket af.
Mål ved:
Gul og motorblok skal være 0,1-1,0 ohm
Hvid og motorblok skal være 0,2-2,0 ohm
Det er fra servicemanualerne.
Der står også noget om at måle spændingsregulatoren men der måles strømstyrke ikke spændingen.
Kan ikke lige se der står noget om spænding.
Men vil mene at det ikke er godt for batteriet hvis det lades med 16,11 volt hele tiden og pærene osv. har sikkert heller ikke godt af det.
Prøv dig lidt frem, eventuelt prøv at sluk og tænd på lyskontakten og se hvad målinger du kan få og prøv den originale spændingsregulator igen.