Side 3 af 4

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 15:37
af Kymconørden
iphone3gs skrev:..bar smæk en lidt støre i....
Ok, den springer sikringerne, og brænder CDIer af på stribe.
Det kunne tyde på dit laderelæ er stået af, og generatoren derfor sender for høj spænding til CDI/batteri.
Hvis du fx.kunne måle volt på CDIen når motoren kører, kunne man få et billede af om det er lade-relæet.
En generel gennemgang af alle stik og forbindelser, stel-forbindelser for ir og rust, er altid gavnligt.
Den defekte el-starter/starter-relæ kan blot mangle en stelforbindelse :weeping:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=879 ... 2116058764

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 15:49
af sprint690
så det kan være spændig ræleget..... OK men har en dårlig ny hed.......når man sætter tænding til....sumer CDI'en ..du kan høre det hvis du står 3m fra den... CDI BOXEN summer....har den en højtalere....ikk hva jeg ved af.....lyder som om 2 lederinger smelter

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 16:07
af Kymconørden
iphone3gs skrev: CDI BOXEN summer....
Så lige videoerne. Nu kan den slet ikke starte, selvom der er gnist?
En CDI kan godt summe lidt, men 3 meter væk?
Er det den opsvulmede CDI der støjer?

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 16:27
af sprint690
ja det den opsvulmende CDI.. altså der er slet ikk nogen knist mere.. men benzin måleren går op... jeg tænker hvis jeg køber en ny cdi box..så virker den......men der går ikk lang tid så laver den en overspænding igen... :D ....

det var nogen gange der var knist og andre gange ikke.... NU er der slet ikk noget.... altså dne har aldrig summet sådan før.... men har aldrig opladet batteriet før....

det gjorde vi den anden dag... og efter det...er CDI opsvulmende... aldrig hørt op det før

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 16:46
af Kymconørden
iphone3gs skrev:....men der går ikk lang tid så laver den en overspænding igen...
Ja, en ny CDI skal der vist til under alle omstændigheder, den har fået alt for meget strøm den der :yikes:
Stod jeg med den scooter ville jeg skifte laderelæet og CDIen, og straks måle volt på CDI/batteri, når den kom igang igen :thumbup:

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 17:07
af Kymconørden
PS: Det er ikke CdIen der er problemet. Det er CDIen der er offeret for alt for meget strøm. Den energi der skal til at smelte en cdi helt sammen, kommer fra generatoren. Generatoren laver faktisk ALT for mange volt ved høje omdrejninger, og det er spændings-regulatorens opgave at holde voltene nede mellem 12-14 volt, så det hele ikke brænder af.
Det kunne meget vel være problemet med din Sprint.

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 19:56
af sprint690
jeg vil prøve at købe et nyt spæning ræle og ny CDI ....jamen tak for hjælpen

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 21:53
af scootergrisen
multimeter.jpg
multimeter.jpg (61.22 KiB) Vist 6775 gange
Det første du gør er at måle batteriet.

Batteriet er jævnstrøm cirka 12 volt.
Så når du ved at der skal være cirka 12 volt jævnstrøm så sætter du multimeteret på det trin der er højere end det du skal måle som er 20 volt.

Også forbinder du plus (+) den røde til batteriets plus og minus (-) den sorte til batteriets minus.
Så det der for eksempel 12,6 volt på displayet så ved du lidt om hvor opladt batteriet er.

Så sætte du multimeteret på Ohm og tager stikket fra som går til statoren også måler du mellem de forskellige ledninger og eventuelt på motorblokken som er stelforbindelse og skriver dine målingerne ned.
Du kan altid starte med den højeste Ohm indstilling på multimeteret. For eksempel 2 M det er 2.000.000 Ohm også sætte den lavere og lavere indtil du får en præcis måling.
Du kan også prøve og måle pickupen for at lærer lidt, tag pickupstikket fra før du måler.

Du skal bare måle mellem alle ledningerne og eventuelt motorblokken også det er lidt forskelligt fra scooter til scooter om man skal måle på motorblokken også men du kan jo bare gøre det også skrive det hele ned så du skriver dine målinger her også kan jeg sammenligne med de data jeg her.

Spændingsregulatoren kan godt blive defekt men jeg ved ikke rigtigt om man kan måle om den virker når du ikke kan starte motoren. Men hvis du ikke ved hvad du skal gøre og bare vil prøve noget så kunne du købe en ny spændingsregulator.

Når du engang har fået motoren til at køre så måler du igen på batteriet ligesom før også i stedet for at du måler cirka 12,6 volt for eksempel så skal volten stige til cirka 14,5 volt. Og hvis den nu stiger til hvad ved jeg 18 volt eller mere så er det nok fordi spændingsregulatoren er i stykker.

Jeg tænker at hvis CDI boksen bliver ved med at gå i stykker så kunne det være fordi den får for mange volt der hvor den nu får strøm fra. Generator eller batteri.

Du kan prøve og måle som på denne side : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ktrisk.php
Så kan du også måle tændspole osv så får du træning i at måle også selvom der ikke er noget i vejen med delene.

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 22:16
af sprint690
yes yes....men tænkte på. For har en Keeway jeg må tag alle de dele jeg vil fra... om man kan tag spændigs ræleget .. og cdi boxen...ved godt cdi'en er en boatian cdi .. torr jeg nok..ivært fald ikk samme stik...om man ku ændre stikkert med nolge muffer... og se om den så kan starte...eller det er fuldstæding håbløst at ødelægge lednings nettet på det....sååh....men vis jeg kan skaffe et multi meter skal jeg nok prøve at måle det. :D tak for alle de gode svar jeg får..da jeg ikke ved så meget om el-et på scooteren..ved kun det grunforløbe til motorblokken og alt det der. :D :D men mange tak for alt hjælpeet

Re: giantco sprint sport 08

: 21. april 2013 22:55
af scootergrisen
Jeg ved ikke om du kan bruge de dele fra en Keeway.
Du kan prøve og tage nogen billeder af alle stikne.