Top-grineren, jeg er selv igang med nøjagtigt det samme
Nemlig at forbedre/optimere luftens forløb, faktisk helt omme fra hullet ind i filter-kassen, og hele vejen gennem rør, karb, studs og slutteligt cylinderens indsugnings-kanal helt op til ventil-hullet. Jeg lærte at hele hemmeligheden er luftens hastighed når den ankommer til ventilen. Farten stiger i takt med forløbet snævrer ind, og tricket er så at ramme venilen med højeste fart. Denne skitse skulle være svaret:
Det er ellers noget af et spring du har fra 24mm til de ca 16mm i ventil-hullet. 24mm er da en ordenlig fætter til 50cc?
Men ja, planen er at udjævne og gradvist indsnævre hele forløbet som på skitsen, og undgå skarpe overgange.
- 0610phr_16_z+head_porting+exhaust_port.jpg (32.04 KiB) Vist 8782 gange
Go info:
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
http://www.popularhotrodding.com/engine ... ewall.html
Jeg forsøger i øjeblikket med ca 18.5mm hele vejen fra karb. gennem studs og kanalen i toppen helt op til ventilen.
Et helt cylindrisk forløb, der ikke er optimalt, men ganske som jeg læste, ville det give øget flow og mærkbart bedre bundtræk, men uden de vilde omdrejninger. (der er masser af luft, men det bevæger sig stadig for langsomt).
Planen er nu at efterligne skitsen bedre ved at spartle kanalen så den går fra de ca 16mm ved ventil-hullet og jævnt op til de ca 18-19 mm ved ind-hullet i toppen. Det skulle så ligne skitsen optimalt med højeste hastighed lige inden den rammer ventilen, lidt a la ham her gør:
http://cycledoctor.com/the-johnson-syst ... from-less/